2018-02-25, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Svårt med läsningen? Depression leder inte till barnamord, ensamt.

Det vet väll inte DU, i detta fallet
Ingen vet hur hon egentligen mådde.
DU vet väll inte hur hennes depression var ?
Hur länge hon haft den, varför hon hade den, eller hur djup den var.
Citera
2018-02-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En realistisk FÖRKLARING till varför detta hände.

Hm... en realistisk förklaring till ett realistiskt brott menar du? Att göra det obegripliga brottet begripligt med en begriplig, realistisk/acceptabel förklaring i dina ögon?
Citera
2018-02-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Min fetning.
Oj-oj-oj. Nu smälter hjärnan snart på några av trådens läsare.
Jag instämmer i det fetade stycket. Bra skrivet.
letdoits inlägg där är en ganska bra sammanställning av vad som kommit fram i tråden under januari månad. Fortfarande har vi inte facit - men tror det ligger bra nära.
Citera
2018-02-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
1. Många i tråden har bidragit med små korn av sanning, men det är svårt att få en mer helgjuten bild.

Inom samma familj fanns alltså: 2 x kronisk trötthet, 1 x MRSA, 1 x bröstcancer. - OH verkar ha varit den ende friske och den som vid sidan av sitt krävande yrkesarbete också fått ta sig an många av de praktiska sysslorna i hemmet. Han hade ingen chans att bara koncentrera sig på sin skattelagstiftning; han tvingades också valsa runt med rektorer, lärare, kuratorer, skolsköterskor m fl plus därtill vara livrädd för att dra med sig en endaste liten bakterie hem till sin känsliga familj.

Ingen verkar ha sett HB tillsammans med sina barn; däremot såg en granne att OH och M under någon av mellandagarna traskat i väg till affären för att handla.

OH var hårt pressad från olika håll. Han bör ha känt sig otillräcklig och inte riktigt vetat hur han skulle kunna ta sig ut ur situationen: Arbetet blev lidande pga familjens olika sjukdomar; han tvingades ställa in resor och konferenser; hans professur riskerade att urholkas; han blev allt mer nervös och splittrad. - Hur känner han sig under julhelgen; vad är det då som händer i familjen? - Han har viktiga seminarier den 9 resp. 12 jan; han måste förbereda sig. - Antag att A blev sämre, M:s symptom mer märkbara samt att ett besked nådde HB om att hennes cancer spritt sig. - Vilka val har han? - Han kan insistera på att anställa en hemhjälp; en allt-i-allo, eller han kan driva linjen att döttrarna ska läggas in en längre tid för observation och provtagning. - Han kan... allt möjligt. - Han har dessutom en framtid i sitt yrkesliv. - Skulle han helt lägga detta bakom sig för att följa en sjuk hustrus uttryckliga vilja att ta död på sig själv och deras gemensamma barn? - Nej, jag vill inte tro att han skulle falla till föga.

Att någon ville dö kan vara fullt möjligt, och då särskilt efter ett cancerbesked och en längre tids bakslag gällande barnens sjukdom: Inget reellt hopp, varken för egen del eller för döttrarnas: Svartsyn, trötthet, uppgivenhet... den ena motgången efter den andra. - Gäller svartsynen även för OH:s vidkommande? - Ja, kanske till viss del, men räcker den ända fram till galgen?

Ja, jag delar uppfattningen att HB bör ha varit den drivande parten.

2. Vilken bedömning man än gör måste frågan ställas: Varför begick OH självmord (om han nu gjorde det)? - En kallblodig psykopat hade stått med slutresultatet två mord och ett självmord, för att själv kunna inhösta omgivningens sympati och fortsätta sitt liv; nu på helt egna premisser. - Men även en kallblodig psykopat kan råka ut för bakslag: Antag att någon av makarna är antingen en känslolös psykopat, alt. desperat och övertygad om att hela familjen måste bort: Om gift använts kan någon av makarna ha fattat misstankar och satt sig till motvärn; därför dödats på annat, mer handgripligt sätt. Psykopaten kan då ha tvingats ta sitt liv för att inte åka fast för trippelmord. - Å andra sidan bör ett sådant scenario tekniskt sett kunna uppenbaras. - Den desperate, däremot, kan ha velat arrangera det hela som en samförståndslösning och vidtagit olika mått och steg innan giftbägaren tömts.

3. Endast under antagandet att OH under julhelgen uppnått den grad av svartsyn som behövts för att kunna ansluta sig till idén att utplåna hela familjen inkl. sig själv, kan man tänka sig att brevet med de två namnunderskrifterna kan vara äkta vara. Förutom svartsynen bör han också på både rationella och känslomässiga grunder ha anslutit sig till idén samt rent yrkesmässigt också ansett/insett att han inte skulle kunna vidmakthålla sin yrkesposition under de förhållanden som rådde och som enligt hans bedömning inte heller under överskådlig framtid skulle komma att ändras, annat än till det sämre.

Hade man haft den obeskurna, oretuscherade bilden av beslutsunderlaget är det inte uteslutet att makarnas val att lämna jordelivet tillsammans med sina barn framstått som både begripligt och i en djupare betydelse också kärleksfullt.

Det kanske var HB som var den med psykiska besvär? Någon såg henne bära vita handskar, någon lät ett barn klappa sin hund vilket ledde till utbrott av OH som handlade om baciller och sjukdomar. Led HB av bacillskräck, hypokondri och/eller OCD? Barnen hölls kanske hemma p g a rädsla för att de skulle dra hem smittor av allehanda slag. HB själv deltog sällan i mötena med skolan. Ville inte dra på sig ”farliga” smittor, men det kan även ha varit så att hon höll sig undan för att inte avslöja sitt skuldfyllda samvete. En sjuk fobisk människa som kanske inte insåg hur sjuk hon var utan projicerade sitt psykiska mående på barnen.
Citera
2018-02-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Min fetning.
Oj-oj-oj. Nu smälter hjärnan snart på några av trådens läsare.
Jag instämmer i det fetade stycket. Bra skrivet.

Finns ju inget som bevisar att OH varit rädd för bakterier, lika lite som vi vet om han gillade "nästan vuxna" lite för mycket.
Citera
2018-02-25, 21:32
Bannlyst
Citat:
JA.
Istället för att hitta på dom värsta tänkbara scenarierna efter varandra, så tror jag det var mycket enklare än så.
Oskar - frisk.
Moa - frisk, eller nästan frisk.
Agnes - jättesjuk på slutet, och självmordsbenägen.
Hanna - sjuk, jätte deprimerad, hon ville dö. Och Hanna är orsaken till att detta hände, i grund och botten.
Så enkelt tror jag att det är.

Spontant delar jag inte den bilden av en rad anledningar men det tror jag att du redan visste. Gillar dock att du vågar sticka ut hakan och berätta vad du tror. Jag ska låta den sjunka in och se om jag kan närma mig den.
Citera
2018-02-25, 21:37
Bannlyst
Citat:
Hm... en realistisk förklaring till ett realistiskt brott menar du? Att göra det obegripliga brottet begripligt med en begriplig, realistisk/acceptabel förklaring i dina ögon?

Tack.
Precis så som du skrev.
Göra denna ofattbara, och obegripliga händelse begriplig.
För mej är detta helt fel beslut från O & H.
Det var fel att döda barnen, och dom borde sökt ännu mer hjälp.
Så, på ett REALISTISKT sätt, försöka FÖRSTÅ, varför detta ofattbara hände.
Citera
2018-02-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jodå, jag är helt säker. Du hade fått pm om barnens sjukdom.

Ok, vilken sjukdom hade barnen enligt dig och hur vet du det?
Citera
2018-02-25, 21:38
Medlem
Citat:
Finns en bild från -90 talet som inte ligger i tråden.
Men den är tyvärr inte OK:ad att lägga ut i tråden .
MorT2 kan man fråga.
Är man snäll, så kanske hen är snäll.
Annars vet vi bara att hon är blond, ganska kort, och väldigt söt.
Ok hoppas den med tiden blir "OK" och/eller att andra bilder kommer fram
Citera
2018-02-25, 21:39
Medlem
Citat:
Folie a deux alltså. Kan du beskriva lite mer varför du tror det? Hur började det, hur slutade det?

A deux, trois eller la familie. Man brukar säga att det ofta finns en trolig förklaring som lika ofta visar sig vara fel. Att tråden grottat mycket i ”vilken sjukdom hade döttrarna som gjorde att föräldrar kunde döda dem” är en sådan sak. Jag tror att den starkaste av föräldrarna hade en ”villfarelse” som spred sig i familjen. Inga flickor var sjuka. För att behålla familjen i ”villfarelsen” så måste man isolera sig o hålla barnen från skola och aktiviteter. Det jag läst om den här typen av psykisk åkomma är att den är ytterst ovanlig men ofta underdiagnosticerad eftersom den sjuke aldrig söker hjälp utan gör allt för att leva i sin livslögn. Sjukdomen har oftast pågått flera år. Vilken ”villfarelse” är förstås helt olika mellan fallen som beskrivs. I den här familjen så känns det som en dödslängtan att komma vidare som hel familj in i döden.
Under ”den stora stenen” döljer alltså ingenting. Ingenting av det som vi matat varandra med. Inga sjukdomar för flickorna eller cancer för mamman osv. Det döljer sig en psykisk sjukdom som gör att man förstår föräldrarna.
Citera
2018-02-25, 21:40
Medlem
Citat:
Svårt med läsningen? Depression leder inte till barnamord, ensamt.

Jo, det kan det göra.
Citera
2018-02-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
A deux, trois eller la familie. Man brukar säga att det ofta finns en trolig förklaring som lika ofta visar sig vara fel. Att tråden grottat mycket i ”vilken sjukdom hade döttrarna som gjorde att föräldrar kunde döda dem” är en sådan sak. Jag tror att den starkaste av föräldrarna hade en ”villfarelse” som spred sig i familjen. Inga flickor var sjuka. För att behålla familjen i ”villfarelsen” så måste man isolera sig o hålla barnen från skola och aktiviteter. Det jag läst om den här typen av psykisk åkomma är att den är ytterst ovanlig men ofta underdiagnosticerad eftersom den sjuke aldrig söker hjälp utan gör allt för att leva i sin livslögn. Sjukdomen har oftast pågått flera år. Vilken ”villfarelse” är förstås helt olika mellan fallen som beskrivs. I den här familjen så känns det som en dödslängtan att komma vidare som hel familj in i döden.
Under ”den stora stenen” döljer alltså ingenting. Ingenting av det som vi matat varandra med. Inga sjukdomar för flickorna eller cancer för mamman osv. Det döljer sig en psykisk sjukdom som gör att man förstår föräldrarna.

En dödslängtan och vilja att ta med sig hela familjen. Ja, varför inte? Otäckare än så blir det inte. Vad kallas den sjukdomen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in