2018-02-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det handlar om kunskaper.
Javisst blev det otrevligt.
När någon pratar så illvilligt och nedlåtande om en grupp människor som den inte vet något om, då blir jag väldigt upprörd.
Du får tycka vad du vill om det och jag får finna mig i det.

Det var varken nedlåtande, illvilligt eller okunnigt. Det är fakta att högfungerande autism berättigar till LSS om man inte klarar av att städa. Om det var så i Bjärred vet vi inte, men det kom upp från din vän att det kan ha varit autism bakom mordet. DET skulle jag säga är en spekulation som tippar mot det fördomsfulla med tanke på hur familjens boning ser ut från utsidan. Välskött trädgård med mera.
Citera
2018-02-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Jo förvisso men tror du inte de närmaste anhöriga hade haft en aning om så skulle vara fallet ??

Narcissism och andra störningar i mörka triaden förstår många först efteråt. Först uppleva, inte förstå, sedan lära sig och se att det där, det finns tyvärr ofta i relationer, i varierande grad. Inte hos alla, men hos alldeles för många.

Det handlar om maktmissbruk på jobb och hemma, i diskussioner osv. Psykopater med dåliga förutsättningar hamnar i fängelse, medan andra blir chefer. Denna grupp är väldigt liten, vanligare är att narcissister i olika grader spelar ut hela registret mot dem som kommer för nära. Det kan vara medarbetare, kollegor eller familj. Resultatet blir ofta depressioner (om det är allvarligt), i svåra fall: självmord.
Citera
2018-02-23, 22:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jo förvisso men tror du inte de närmaste anhöriga hade haft en aning om så skulle vara fallet ??
Det är långt ifrån säkert att de skulle. De kan också själva vara psykopater, mer eller mindre utan att veta om det dessutom. Psykopati är i viss mån ärftligt, har jag förstått. Men medvetenheten om det är generellt rätt svag i vårt samhälle. Vi talar istället om dysfunktionella familjer, sociala arvet o.s.v.
Citera
2018-02-23, 22:54
Medlem
Citat:

Fanns det konkreta planer för 2018 att barnen skulle försöka att börja att gå i skolan igen? Eller tänkte familjen att påbörja en ny utredning? Det pratades om narkolepsi.
Citera
2018-02-23, 23:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är långt ifrån säkert att de skulle. De kan också själva vara psykopater, mer eller mindre utan att veta om det dessutom. Psykopati är i viss mån ärftligt, har jag förstått. Men medvetenheten om det är generellt rätt svag i vårt samhälle. Vi talar istället om dysfunktionella familjer, sociala arvet o.s.v.

Man kanske kan göra doktorer av psykopater och narcissister och andra diagnoser med ondskefulla drag, men mer sällan docenter. Undantag finns förstås säkert.
Citera
2018-02-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag har inga fördomar, tvärtom. Varför tror du det? Högfungerande autism ger rätt till städhjälp enligt LSS om man inte klarar ut det själv. Det är svårt att tro att högt utbildat folk kan ha svårt att ta hand om vardagssysslor, men det förekommer.

En del misstar "särbegåvning" för "allbegåvning över snittet i allt". Väldigt höga kunskaper om ex.vis moms kan ändå innebära att man inte klarar av enklare hushållssysslor, men just i detta fall, vet vi inte om det var så. Det var Frankenstein som droppade idén om att båda föräldrarna kan ha varit högfungerande autister. Jag har svårt att tro det och därför undrar jag i vilket skick huset var invändigt.

Utvändigt ser det ut att ha fungerat och det gör för mig det svårare att tro att här levde två högfungerande autister i behov av LSS. I samma resonemang menar ju Frankenstein att autism/krav/motgångar kan ha gjort det svårt för familjen att fixa allt och att det därför slutat med mord. DET om något är en fördom. Så tror inte jag.

Av vilken känd fakta som bas etiketterar du OH som narcissist, psykopat, misshandlare och med högfungerande autism? Troligtvis även ensam mördare trots att det enligt andra var HB som var drivande. Enligt polisen skedde handlingen i gemensamt samförstånd föräldrarna emellan.

Besitter du annan information än vi andra?
Citera
2018-02-23, 23:26
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Jag har inga fördomar, tvärtom. Varför tror du det? Högfungerande autism ger rätt till städhjälp enligt LSS om man inte klarar ut det själv. Det är svårt att tro att högt utbildat folk kan ha svårt att ta hand om vardagssysslor, men det förekommer.

En del misstar "särbegåvning" för "allbegåvning över snittet i allt". Väldigt höga kunskaper om ex.vis moms kan ändå innebära att man inte klarar av enklare hushållssysslor, men just i detta fall, vet vi inte om det var så. Det var Frankenstein som droppade idén om att båda föräldrarna kan ha varit högfungerande autister. Jag har svårt att tro det och därför undrar jag i vilket skick huset var invändigt.

Utvändigt ser det ut att ha fungerat och det gör för mig det svårare att tro att här levde två högfungerande autister i behov av LSS. I samma resonemang menar ju Frankenstein att autism/krav/motgångar kan ha gjort det svårt för familjen att fixa allt och att det därför slutat med mord. DET om något är en fördom. Så tror inte jag.
Tack. Men jag behöver ingen sk undervisning om autism. Jag kan en hel del om det. För övrigt tror jag nog att även högutbildade är olika liksom befolkningen i övrigt. Det blir märkligt att tro att de är en egen art. Det är hur du beskriver människorna. Som är nedvärderande.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-02-23 kl. 23:41. Anledning: Tillägg
Citera
2018-02-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Av vilken känd fakta som bas etiketterar du OH som narcissist, psykopat, misshandlare och med högfungerande autism? Troligtvis även ensam mördare trots att det enligt andra var HB som var drivande. Enligt polisen skedde handlingen i gemensamt samförstånd föräldrarna emellan.

Besitter du annan information än vi andra?

Jag spekulerar, precis som du och den absoluta majoriteten i tråden. Det är jag tydlig med. Du måste läsa noga. Den som följer tråden har förstått vilka som kanske besitter fakta. De är inte många. Det kanske är en, eller två och då andrahandsinformation. Du vet också detta, men tar bara chansen att nypa till. Eller hur? Det tynger tråden. Vi vet det. Du vet.

Polisen utreder om det skedde i samförstånd.
Citera
2018-02-24, 00:04
Bannlyst
Citat:
Fråga utifrån din hypotes "Ej upptäckt högfungerande autism hos bägge föräldrarna,
där båda var begåvade nog att socialt "spela" normala"
Kan man spela normal ?

Ja, begåvade människor med lättare autistiska drag uppvisar ibland en förmåga att på ett instrumentellt sätt framgångsrikt härma socialitet, särskilt om de väljer den mer lågmälda sociala varianten.
Citera
2018-02-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Tack. Men jag behöver ingen sk undervisning om autism. Jag kan en hel del om det. För övrigt tror jag nog att även högutbildade är olika liksom befolkningen i övrigt. Det blir märkligt att tro att de är en egen art. Det är hur du beskriver människorna. Som är nedvärderande.

Nej. Jag nedvärderar INGEN. Du däremot, du är väldigt negativ till andra och inbillar dig att andra nedvärderar både dig och andra. Varför tror du det? Skärp till din självkänsla.

Att säga vad man tycker är inte detsamma som att nedvärdera. Att kalla OH för "momspappan" har iofs ett syfte. Det är att vara lite lustig och nedvärderande. Det har hänt i tråden. Det är inget jag gillar.
Citera
2018-02-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja, begåvade människor med lättare autistiska drag uppvisar ibland en förmåga att på ett instrumentellt sätt framgångsrikt härma socialitet, särskilt om de väljer den mer lågmälda sociala varianten.
Det är inte helt riktigt, det finns faktiskt ganska extroverta personligheter här också, som gärna ritar och berättar och deltar i samtal. Det gör de bättre och smidigare i områden de behärskar och något sämre i sammanhang där de känner sig utanför. Känner de sig utanför kan de ha helt olika strategier för att inte känna sig helt obekväma.
Detta schematiskt berättat av mig eftersom det ändå finns så stora personliga variationer; de är lika beroende av kynne, begåvning och uppfostran som "normala" (för allt vad det nu är) eller "icke-spektrum" människor är.
För att leka lite med bildspråket: man kan ju inte vara bara lite gravid, men det är möjligt att vara lite autistisk.

Min poäng: det är alltså inte nödvändigtvis en fråga om att härma. Dessutom vill jag tillägga att den sociala varianten kan bli nog så högljudd. Äkta skratt och glädje förekommer också
Det är därför man talar om "spektrum", mellan det jag beskrivit och den sorgligaste varianten, autisten som lever i en bubbla finns det så många grader och nyanser
(fick jag med allt nu?)
Senast redigerad av tantigheter 2018-02-24 kl. 00:38. Anledning: glömde poängen
Citera
2018-02-24, 00:26
Medlem
Citat:
Jag spekulerar, precis som du och den absoluta majoriteten i tråden. Det är jag tydlig med. Du måste läsa noga. Den som följer tråden har förstått vilka som kanske besitter fakta. De är inte många. Det kanske är en, eller två och då andrahandsinformation. Du vet också detta, men tar bara chansen att nypa till. Eller hur? Det tynger tråden. Vi vet det. Du vet.

Polisen utreder om det skedde i samförstånd.

Dom utreder fallet som helhet. Däremot har dom inte ändrat ståndpunkt vad gäller samförstånd. Än.

Vad driver dig att, enligt min mening, begå mer eller mindre "karaktärsmord" på OH? För att han var välutbildad akademiker? Eller varför?

En välutbildad, noggrann, pålitlig och "vän av ordning" är inget förkunskapskrav för en blivande jurist men snudd på en förutsättning för att bli en lovad sådan.

Enligt din måttstock är alla begåvade jurister inom akademin troligen sär begåvade med högfungerande autism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in