Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Ja, begåvade människor med lättare autistiska drag uppvisar ibland en förmåga att på ett instrumentellt sätt framgångsrikt härma socialitet, särskilt om de väljer den mer lågmälda sociala varianten.
Det är inte helt riktigt, det finns faktiskt ganska extroverta personligheter här också, som gärna ritar och berättar och deltar i samtal. Det gör de bättre och smidigare i områden de behärskar och något sämre i sammanhang där de känner sig utanför. Känner de sig utanför kan de ha helt olika strategier för att inte känna sig helt obekväma.
Detta schematiskt berättat av mig eftersom det ändå finns så stora personliga variationer; de är lika beroende av kynne, begåvning och uppfostran som "normala" (för allt vad det nu är) eller "icke-spektrum" människor är.
För att leka lite med bildspråket: man kan ju inte vara bara lite gravid, men det är möjligt att vara lite autistisk.
Min poäng: det är alltså inte nödvändigtvis en fråga om att härma. Dessutom vill jag tillägga att den sociala varianten kan bli nog så högljudd. Äkta skratt och glädje förekommer också
Det är därför man talar om "spektrum", mellan det jag beskrivit och den sorgligaste varianten, autisten som lever i en bubbla finns det så många grader och nyanser
(fick jag med allt nu?)