2018-02-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, en gravimeter ”ser” ingenting.
Den mäter tyngdaccelerationen mot jordens centrum. Eftersom massan inte är exakt jämt distribuerad i jordskorpan så skiljer sig gravitationskraften lite grann på olika platser. I princip funkar den som en väldigt noggran dynamometer, dvs en vikt i en spiralfjäder.
Jag förnekar inte att det finns en kraft som drar saker mot jordytan men ifrågasätter däremot att det sker pga snurrande bollar. Hur exempelvis det här vara där det är. https://www.bing.com/images/search?q=cumulonimbus&FORM=HDRSC2
Citera
2018-02-22, 20:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nä, studenten hänger upp två blybollar (de sitter fast mao) sätter snurr på dem och det ska visa på gravitation där två bollar snurrar runt varandra likt jorden och månen. Men jorden och månen sitter ju inte fast enligt din modell, de svävar eller nåt i vakuum. Testet är en överenskommen ritual som påstås visa gravitation men ingenstans

Du kan hålla på yra om solar, månar och "ritualer" bäst du vill men experimentet visar ändå att två massor attraherar varandra.

Citat:
Satelliters bör omdefinieras.

Du får kalla dem vad du vill men det innebär inte att de försvinner.

Citat:
Jag har tidigare visat hur samma raketuppskjutning används för att gestalta olika satelliters iscensättande vid olika tidpunkter,

Nej det har du definitivt inte. Du har påstått en massa saker en massa gånger men längre än så har du inte kommit.
Citera
2018-02-22, 21:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det bevisar inte att solen är långt borta, du måste nämligen först bevisa att rymden existerar. Hela resonemanget bygger på antagandet att solen är långt borta. Det är bekvämt att anta att solen är långt borta när man ska bevisa att solen är långt borta, men det är fortfarande ett antagande. I matematik kan du anta vad som helst, det betyder inte automatiskt att det är så.
Bevisar man med trigometri att solen är långt borta så bevisar detta också att rymden existerar för skulle den vara nära så skulle parallaxen visa detta. Att man kan få in satellit-TV genom att rikta en parabol mot en punkt 3600 mil upp bevisar också att rymden existerar. Avståndet till månen och solen är inga värden som det råder några som helst tveksamheter kring.
Citat:
Jag förnekar inte att det finns en kraft som drar saker mot jordytan men ifrågasätter däremot att det sker pga snurrande bollar. Hur exempelvis det här vara där det är. https://www.bing.com/images/search?q=cumulonimbus&FORM=HDRSC2
Vad har dessa moln med jordens form och snurrande bollar att göra?
Vad tror du själv det är som får saker att falla. Densitet är det iallafall inte då detta inte är en kraft som verkar i en viss riktning. Elektrisk tyngdkraft kan det inte heller vara då detta skulle ge utslag på elektriska mätare och en så pass stark elektricitet skulle dessutom vara rent livsfarlig att vistas i.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-02-22 kl. 21:07.
Citera
2018-02-22, 21:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Felpost.
Citera
2018-02-22, 21:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, i globjordsmodellen baseras vetenskap på konsensus.

Nej den baseras på kunskap.

Bevisligen baseras modellen inte på konsensus eftersom du (och några andra) inte är överens med oss övriga, det finns helt enkelt inte ett konsensus om jordens form.

Däremot så är de flesta som har någon form av kunskap inom området överens om att jorden inte är platt.
Citera
2018-02-22, 21:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det sker inte på grund av ”snurrande bollar”. Det sker på grund att massor attraherar massor. Hur förklarar du att kraften är proportionerlig till bollarnas massa?
Citera
2018-02-22, 21:09
Medlem
Jazzils avatar
Uppenbart vill inte Bulldog svara mig längre.
Ser ett extremt tydligt mönster på hur Död & Återfödd betedde sig när jag blev för besvärlig med för många bevis och för "krävande" när bevisen är mitt framför ögonen.
Citera
2018-02-22, 21:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag förnekar inte att det finns en kraft som drar saker mot jordytan men ifrågasätter däremot att det sker pga snurrande bollar.

Du verkar inte ens förstå vad gravitation är. Snurrande bollar har ingenting att göra med det faktum att massor attraherar varandra. Två stillaliggande bollar attraherar varandra exakt lika mycket som två snurrande bollar. Det är till och med så att två stillaliggande kuber attraherar varandra.

Men det är bra att vi är överens om att det finns en nedåtriktad kraft. Att du föredrar att kalla den för något annat än gravitation kan jag leva med.
Citera
2018-02-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Du vet vi kan bevisa väldigt enkelt att solen inte snurrar runt på en platt skiva?
Vi kan även bevisa genom detta att jorden är ett klot.
Och att jorden snurrar runt solen.
Du kan själv göra det! Du kan med egna, väldigt enkla medel, bevisa att jorden är ett klot.
Du behöver inte alls mycket material. En stolpe, 52 veckor och lite spik/målarfärg.

Jag ställer dig en fråga jag vill att du svarar ärligt på Boldogg.
Om jag visar dig hur man gör detta, kommer du då göra det?
Om inte, varför då?

Och om du gör det och du då med egna ögon får beviset på att vi lever på ett klot, snurrar runt en sol, kommer du då fortfarande förneka detta?
Att ständigt försöka förmå andra att utföra dina experiment är inget bevis, det är retorik. Så nej, jag tänker inte bygga din trädgårdstomte. Tror du verkligen att jag skulle upplåta 52 veckor av mitt liv till dig! Är du narcissist?
Citera
2018-02-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hur kom du fram till att gravimetern inte mäter gravitation?
Därför att gravitationen inte är bevisad.
Citera
2018-02-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du kan hålla på yra om solar, månar och "ritualer" bäst du vill men experimentet visar ändå att två massor attraherar varandra.

Du får kalla dem vad du vill men det innebär inte att de försvinner.

Nej det har du definitivt inte. Du har påstått en massa saker en massa gånger men längre än så har du inte kommit.
Här berättar jag om satelliter och visar på ett utfört bedrägeri.
https://www.flashback.org/sp62158286
Citera
2018-02-22, 21:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att ständigt försöka förmå andra att utföra dina experiment är inget bevis, det är retorik. Så nej, jag tänker inte bygga din trädgårdstomte. Tror du verkligen att jag skulle upplåta 52 veckor av mitt liv till dig! Är du narcissist?

Din totala ovilja att utföra experiment visar med all tydlighet att du inte är intresserad av att undersöka jorden form. Du är nöjd med din tro.

Och det är nog mångt och mycket det som skiljer dig från mig, jag nöjer mig inte med att tro utan jag vill veta. Jag nöjer mig inte med vad andra säger åt mig att tro på utan jag ser till att skaffa mig egen kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in