Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Novus, Februari:
S 28,4% (-0,2) Fall även här, Novus är trögare, och går mot ett val på historiskt låga nivåer.
V 8,1% (+0,5) S och mp:s väljare flyr hit.
Mp 4,3% (-0,2) Krisparti som därtill är överskattat i Novus mätningar.
SD 17,1% (+0,6) Ökning även i Novus för Sverigedemokraterna!! Stor underskattning därtill!!
M 23,7% (-0,1) Trenden vänder neråt nu. Uppenbart hyckleri och uppenbara lögner inom invandringspolitiken.
C 8,8% (-0,1) På väg neråt mot 7-8% i valresultat.
L 4,6% (-0,4)
Kd 2,7% (+/-0) Krisnivåer, åker sannolikt ut ur riksdagen.
(Min fetning)
Underskattning är nog det snällaste ordet man kan säga om Novus.
Glöm inte att Novus hade SD på 8,1% i sin sista mätning inför valet 2014. (eller 9,2% i genomsnitt om man slår ihop deras tre septembermätningar för 2014).
Novus underskattade således SD med 59% till 40% beroende på om man tittar på sista septembermätningen 2014 eller tittar på medelvärdet för hela den månaden.
Att Novus nu - 2018 - plötsligt skulle ha upphört med sin underskattning av SD kan bara idioter tro på. En Novussiffra för SD på 17,1% kan således mycket väl betyda 22-23% - om man räknar med att de lärt sig åtminstone
lite av tidigare misstag och underskattningar och nu "bara" ligger ca 30-40% fel.
Om Novus är lika bedrövliga i sin underskattning av SD i detta riksdagsval, då vågar jag knappt skriva ut vad 17,1% hos dem egentligen innebär... Räkna själva ut vad en nuvarande underskattning av SD på ca 45% skulle ge för siffror. Alltfler indikationer börjar komma att SD kommer att överraska stort i valet den 9 september. Håller därmed fast vid min siffra på +25% utan att skämmas det minsta.