2018-02-13, 23:51
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Håller med. Oerhört trött på allt kramande och relationssnack. Inte mycket husbygge man ser numera. Har tröttnat.

De kan få snacka relationer för mig, men när de efter ett utdraget bygge av ett helt nytt stort hus, som frun har varit med och ritat och så sveper kameran bara hastigt över deras kyffen till sovrum samt inte visar hallar och andra ytor hur det blev så man får en överblick, så undrar man om de har glömt bort iden med programmet att tittarna kanske är som mest nyfikna hur huset blev.
Citera
2018-02-14, 22:50
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Sådär fackmannamässigt klarar inte jag av att säga något om det. Hoppas någon annan har något att säga. Vad tyckte du om resultatet? Jag tyckte nog köket blev märkligt även den här gången. Som en bardisk avskärmad mot matbordet och så bjälkarna i vägen. Vad jobbigt att springa den omvägen varje gång. Och visst var det kyrklikt.
Men egentligen fick man knappt se de övriga rummen. De såg väldigt små och otympliga ut. Inte direkt något drömbygge. Nä, det där blev bara ett konstigt, feldimensionerat nybygge

Tackar som frågar, och ursäkta sent svar.
Jag är inte så förtjust över köket, det känns som en bardisk i en restaurang, som gjort för att förhindra gäster att råka gå in i köksdelen. Pelarna gillade jag inte riktigt heller. I övrigt kan jag inget om miljön och de övriga husen i närheten, om det smälter in och så...
De hade ju planer att bygga ett växthus i vinkeln, och för mig känns den placeringen inte bra. Jag tycker växthus ska stå fritt på en gräsmatta, men gärna med någon slags stengrund, de är så vackra! Som norrlänning måste man alltid tänka på att snön på taken ska ner, och att i den vinkeln ha ett växthus känns tokigt. Nu behöver dom väl inte bry sig om så mycket om snö och takras och andra sidan....
Citera
2018-02-15, 14:36
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Tackar som frågar, och ursäkta sent svar.
Jag är inte så förtjust över köket, det känns som en bardisk i en restaurang, som gjort för att förhindra gäster att råka gå in i köksdelen. Pelarna gillade jag inte riktigt heller. I övrigt kan jag inget om miljön och de övriga husen i närheten, om det smälter in och så...
De hade ju planer att bygga ett växthus i vinkeln, och för mig känns den placeringen inte bra. Jag tycker växthus ska stå fritt på en gräsmatta, men gärna med någon slags stengrund, de är så vackra! Som norrlänning måste man alltid tänka på att snön på taken ska ner, och att i den vinkeln ha ett växthus känns tokigt. Nu behöver dom väl inte bry sig om så mycket om snö och takras och andra sidan....

Skulle väl bli ett uterum? Och då blir det ju som ett vanligt rum fast mindre isolerat och mer glas.
Citera
2018-02-16, 09:20
Medlem
Katzyns avatar
Man undrar ju lite vad som var grejen där med separationen i senaste avsnittet. Vaddå jag hade en massa känslor fast fel känslor? Har man just överlevt ett stort husbygge och med två småbarn varav en med utvecklingsstörning kan man väl sitta lite ner i båten och fundera på om det kan finnas andra faktorer än själva parrelationen som påverkar känsloläget. Ärligt talat har jag fått lite bilden av hela denna programserie att husbygge är något som leder till skilsmässa typ lika ofta som att skaffa barn gör.
Citera
2018-02-16, 15:40
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Man undrar ju lite vad som var grejen där med separationen i senaste avsnittet. Vaddå jag hade en massa känslor fast fel känslor? Har man just överlevt ett stort husbygge och med två småbarn varav en med utvecklingsstörning kan man väl sitta lite ner i båten och fundera på om det kan finnas andra faktorer än själva parrelationen som påverkar känsloläget. Ärligt talat har jag fått lite bilden av hela denna programserie att husbygge är något som leder till skilsmässa typ lika ofta som att skaffa barn gör.

Jag tycker man får sådana vibbar i ett flertal av de program som visats. Ett så stort projekt som ett husbygge som kan ta mer än ett år i anspråk sätter nog onekligen ett förhållande på hårda prov. Om det finns två starka viljor ska de samsas över visionen om slutresultatet. Sedan är det ju den ekonomiska biten och att leva under spartanska förhållanden under byggnadstiden. Yngre par verkar också ha en större benägenhet att ge upp ett förhållande när det inte "känns" rätt eller när visionen av det till yttre perfekta äktenskapet inte blir så som i de rosaskimrande drömmarna.
Citera
2018-02-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ärligt talat så tror jag inte att det handlar om en by utan mera några hus nära varandra. Vet inte den exakta platsen men ungefär var det kan vara. Vet inte hur stor tomt det är heller men om jag byggt så så skulle jag minimum velat ha 2500-3000 kvm och gärna det dubbla. Då kan man med fördel lägga huset minst 20 m in och 50 m från en granne. Ändå skulle man få stor trädgård åt alla håll. Det skulle gett frihet!

https://kartor.eniro.se/?c=55.770056,13.133039&z=13&q="Hoby mosse, LUND";230967876;geo

Nu var det strandskyddet som avgjorde om jag förstått det 100% rätt, tomtensäker tillräckligt stor men bäcken ställde till det.

Oavsett så tycker jag det funkar, skulle jag flytta ut på landet är det traditionell livsstil jag är ute efter, ett hus med villaplacering kulle kännas malplacerad. Tycker det funkar fin och anknyter till gatehustraditionen att lägga huset längst vägen. Vinkeln och de stora fönstren ligger mot tomten och åkrarna så det blir avskilt ändå.
Citera
2018-02-18, 12:32
Medlem
AnanasAnnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Hade kvinnan varit otrogen eller?
Ja, och rätt så rejält också.....

Min kompis är gift med hennes ena syster och det var ett jävla liv i den familjen i höstas/vintras.
Kvinnan hade under hösten låtit en "jobbarkompis" flytta i i deras gästrum (i det gamla huset där de bodde då) eftersom han stod akut utan bostad. På nyårsafton uppdagades det att hon under hela den tiden (och antagligen bra mycket längre än så) hade haft ett förhållande med jobbarkompisen. Paret flyttar isär och ansöker om skilsmässa och tanken var att mannen skulle köpa ut henne ur det nya huset då hon ville flytta in till Malmö med sin nya.

Mannen i programmet hann under den tiden resa sig ur misären, träffa en ny och var, åtminstone som det såg ut för alla runt dem, väldigt lycklig. Han fick så att säga livet tillbaka och såg ett ljus i tunneln.

När det sen tog slut mellan henne och den nya så gillade hon inte riktigt att hennes exman hade tagit tag i sitt liv och klarade sig bra utan henne och hon insåg nog dessutom hur kämpigt hon skulle få det på egen hand så hon krävde att han skulle förlåta henne och ta henne tillbaka. Det var en stor snackis där ett tag om vad hon hade för hållhake på honom eftersom han uppenbarligen gick med på hennes krav, själv trodde jag bara att han helt enkelt var för mesig för att fatta vad hon gjorde men nu när programmet kom ut så är det kanske inte helt osökt att tro att de båda såg sin chans till 15 min fame genom att spela ut det hela på det här sättet? Det finns ju folk till allt

För att återkoppla till trådämnet: Håller med om att det är sjukt trist när programmen mer och mer börjar likna relationssåpor istället för att fungera som inspiration för byggen/renoveringar. I det här fallet blir det (för mig som har koll på tidslinjen åtminstone) extra tydligt att inslagsproducenten spelat på dramat då de har varit tvungna att skarva rätt så rejält för att få det att se ut som att det bara var en kort paus paret tog. Att de dessutom väljer att lägga så mycket tid på dramat att det inte ens finns tid att visa upp huset på slutet är ju även det ett tydligt tecken på åt vilket håll de vill rikta programmen i framtiden.
Citera
2018-02-18, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnanasAnna

Min kompis är gift med hennes ena syster och det var ett jävla liv i den familjen i höstas/vintras.
Kvinnan hade under hösten låtit en "jobbarkompis" flytta i i deras gästrum (i det gamla huset där de bodde då) eftersom han stod akut utan bostad. På nyårsafton uppdagades det att hon under hela den tiden (och antagligen bra mycket längre än så) hade haft ett förhållande med jobbarkompisen. Paret flyttar isär och ansöker om skilsmässa och tanken var att mannen skulle köpa ut henne ur det nya huset då hon ville flytta in till Malmö med sin nya.

Mannen i programmet hann under den tiden resa sig ur misären, träffa en ny och var, åtminstone som det såg ut för alla runt dem, väldigt lycklig. Han fick så att säga livet tillbaka och såg ett ljus i tunneln.

När det sen tog slut mellan henne och den nya så gillade hon inte riktigt att hennes exman hade tagit tag i sitt liv och klarade sig bra utan henne och hon insåg nog dessutom hur kämpigt hon skulle få det på egen hand så hon krävde att han skulle förlåta henne och ta henne tillbaka. Det var en stor snackis där ett tag om vad hon hade för hållhake på honom eftersom han uppenbarligen gick med på hennes krav, själv trodde jag bara att han helt enkelt var för mesig för att fatta vad hon gjorde men nu när programmet kom ut så är det kanske inte helt osökt att tro att de båda såg sin chans till 15 min fame genom att spela ut det hela på det här sättet? Det finns ju folk till allt

För att återkoppla till trådämnet: Håller med om att det är sjukt trist när programmen mer och mer börjar likna relationssåpor istället för att fungera som inspiration för byggen/renoveringar. I det här fallet blir det (för mig som har koll på tidslinjen åtminstone) extra tydligt att inslagsproducenten spelat på dramat då de har varit tvungna att skarva rätt så rejält för att få det att se ut som att det bara var en kort paus paret tog. Att de dessutom väljer att lägga så mycket tid på dramat att det inte ens finns tid att visa upp huset på slutet är ju även det ett tydligt tecken på åt vilket håll de vill rikta programmen i framtiden.
Fy fan, vilken historia. Vilket äckligt luder. Alltid är det kvinnor som ska fördärva förhållande, och även familj i fall som detta, med sitt eget ego före allt annat. Mannen var ju företagare så det är säkert halva det hon skulle haft och krävt vid en skilsmässa som fick honom att komma tillbaka. Det kommer naturligtvis ändå bli så om några år, detta kommer han aldrig att smälta.

Vet du exakt vilket hus det handlar om och kan peka ut det på en karta så att man kan se omgivningen osv?
Citera
2018-02-18, 14:07
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Att de dessutom väljer att lägga så mycket tid på dramat att det inte ens finns tid att visa upp huset på slutet är ju även det ett tydligt tecken på åt vilket håll de vill rikta programmen i framtiden.

Man blir ju förbannad över att de bara sveper över huset och knappt visar någonting. Vad menar de? Jättemärkligt. Men det senaste avsnittet, med paret som byggde utanför Lund var ju helt extremt,
man fick ju inte se någonting av huset.
Citera
2018-02-18, 15:33
Medlem
Frågan är ju om dom fortfarande är ihop? Nån som vet?
Citera
2018-02-18, 16:19
Medlem
swimmingpools avatar
Nu handlar ju detta programmet även om hur man mår när man bygger hus, men personligen tycker jag det är relativt ointressant. Mer om husen tack.
Citera
2018-02-18, 17:02
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Jaha, var precis som jag trodde då. Vet du om dom fortfarande är tillsammans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in