Citat:
Ursprungligen postat av
Avd.9
Jag slänger in denna texten igen....
Så kanske vi kan slippa allt läkar-snack för en liten stund.
En text som jag kan dela med mig av.
Bara för att man inte tror på detta, så behöver man inte gapa och skälla i tråden.
Ta det för vad det är, och gör en egen bedömning.
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.
Jag tolkar detta (och jag antar att jag inte är ensam om detta) att OH hade en svår depression.
Han ger själv uttryck för att han har svårt att orka med allting. Det kan vara så att om kvinnan hade rekommenderat att ta mer hjälp OCH familjen hade gjort det att det hela hade fått ett annat slut. Jag vill absolut inte skuldbelägga kvinnan. Det är tveksam om jag hade vågat att ger den rekommendationen till någon jag känner (om jag inte står mycket nära personen i fråga) som hade behövds här, samtidig som man inte kunde ana hur det hela slutade. (Man antar att folk eventuell bryta ihop, men inte att de skada andra).
Familjen, OH och HB, har inte lyckats att ta den hjälp de hade behövd samt att får behandling för sin psykisk sjukdom (depression i OHs fall). Det normala hade varit att föräldrarna hade antingen saxat så att både kan komma ut till jobben (om man tycker det behövs för att må bra) och/eller att man ordnade mer hjälp hemma. Istället är man hemma med en obehandlat depression och antagligen med sina självmordstankar som omfattar en hel familj. Med tanka på att man har den drivkraften att få hemundervisning för 2 barn är det konstig att man verka inte lyckats att har fått adekvat hjälp för sina egna sjukdomar. I en depression blir man, som jag läste i samband med familicide, mer och mer självcentrerad i sin tankevärld. Man ser sig ofta som offer för något/en utvekckling man inte kan påverka (missad kontroll). Det kan förklara att man ange brist på sin EGEN livskvalité som orsak. Något som verkar totalt absurd för en utomstående.
Allt detta förklara fortfarande inte för mig vad som hände med M.