2018-02-16, 21:45
Medlem
Men alltså dom flesta paketen kommer ju i brevlådan och man slipper hämta ut dom. Hur fungerar det här? Kommer man få hem en räkning? Och hur kan dom ens vara säkra på att man _fått_ paketet när man inte skriver under det?

Och om man inte hämtar ut paketen efter mars, måste man inte betala nån form av retur skatt tillbaka till kina?
Citera
2018-02-16, 21:45
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Att ta ut en administrationsavgift för moms på 75 kr för något som har 0 noll kr i värde faller ju på sin egen orimlighet.
Vi får väl se efter ett tag hur Post och Tull tänker hantera detta?

Som jag skrev är det inga problem uppmana säljaren skriva "gift", och så långt har har nog inte de svenska myndigheterna funderat än?

Du har nog rätt!
Finns det någon gräns för vad som kan anses vara en "gift".
Säg att jag beställer en mobil för 3000?

Tack för tipset förövrigt!
Citera
2018-02-16, 21:48
Medlem
Västkustskts avatar
Jag har beställt många prylar från Kina som är lönsamma även med avgiften.

Elektronikprylar och bågskytteprylar som kostar tusentals kronor här i Sverige men bara nån hundring eller två i från Kina. Så jag kommer att fortsätta att handla där.

Och det som inte blir lönsamt från Kina köper jag från nåt EU land istället så jag inte behöver betala moms i Sverige.
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Kollade just på Wish om returer.

Hur returnerar jag en produkt?

Vi vill att du ska vara helt nöjd med ditt köp. Du kan returnera alla beställningar inom 30 dagar från leveransen.

För att returnera en vara, kontakta vår Kundtjänst via appmenyn och klicka på Kundsupport > Min beställning > Orsak till returen. Du kan också kontakta oss på webben och välj Kontakta Support på www.wish.com/transaction. Observera att vi inte täcker returfrakten för närvarande. För mer information om vår ångerrätt, besök www.wish.com/return_policy.

Du får nog själv stå för returfrakten om man ska tolka det som står ovan.
Nja, Postnord kommer ju skicka tillbaka paketen som inte hämtas ut av kunderna, så Postnord kommer stå för frakten. Vad skulle dom göra annars ? ta dom själva ? låtsas tappa bort dom ?
Det kanske även blir ett moment 22, paketen skickas inte internt i Kina tillbaka till säljaren, kanske går fram och tillbaka Kina-Sverige, det vore ju kul.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag har tänkt beställa 10st skruvar varannan vecka ett tag framöver. För att se hur det går med försändelserna, blir de "avgiftade" eller slinker de igenom?

Skruvarna är A4 (rostfria tål saltvatten) buttton head.

Varje beställning kostar 20-50 kr, billigt nöje.
Undrade just om de tålde saltvatten eller ej, men ser nu att du nämnde det i beskrivningen. Håll gärna lite uppdateringar i tråden så man vet när det börjar "bränna till" med avgifter så att säga. Jag har inte vågat köpa något senaste två veckorna.
Citera
2018-02-16, 21:58
Medlem
dobbelinas avatar
En annan tråkig sak med det här sysselsättningsjippot för lågutbildade invandrare är, att inte bara skall du betala 75 + moms, du skall också vänta på att en avi skickas till dig som skall betalas innan dom expedierar varan.
Detta påslaget dom redan långa leveranstiderna från Kina, gör att du i princip får vänta hur länge som helst.

Jag skulle känneteckna detta som ett aggressivt handelshinder från
Kinesernas sida.
Undrar hur lång tid vedergällningen tar mot Svenska företag etablerade där?
Inte bara är Kineserna förbannade på oss vad gäller bokförläggaren
Gui Minhai, vi annonserar dessutom den här snabba regeländringen mitt i deras nyårsfirande.
Jag tror "crouching tiger" kommer bita pitten av oss när dom kommer tillbaka från sin ledighet.
Senast redigerad av dobbelina 2018-02-16 kl. 22:02.
Citera
2018-02-16, 22:03
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Men alltså dom flesta paketen kommer ju i brevlådan och man slipper hämta ut dom. Hur fungerar det här? Kommer man få hem en räkning? Och hur kan dom ens vara säkra på att man _fått_ paketet när man inte skriver under det?

Och om man inte hämtar ut paketen efter mars, måste man inte betala nån form av retur skatt tillbaka till kina?

Det införs först 1 mars, och då kommer du få betalningsavi.

Det var på tal tidigare att de skulle leverera varan först för sedan skicka fakturan, men det verka som de att de valde att ha tulllager istället. Så du måste betala först innan du får varan, om du inte betalar så får du inte varan helt enkelt, men du är inte betalningskyldig. De är medvetna om att många inte kommer hämta ut sina brev, isynnerhet nu i början. Du behöver inte betala för någon retur. Returkostnaden är nog inbakad in adminavgiften, så de som hämtar ut den betalar nog indirekt för din returkostnad.
Citera
2018-02-16, 22:12
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Att ta ut en administrationsavgift för moms på 75 kr för något som har 0 noll kr i värde faller ju på sin egen orimlighet.
Vi får väl se efter ett tag hur Post och Tull tänker hantera detta?

Som jag skrev är det inga problem uppmana säljaren skriva "gift", och så långt har har nog inte de svenska myndigheterna funderat än?

Jo de har de nog, då postnord själva lyfter upp detta som ett kryphål.

Det låter som att det är ett kryphål, tråkigt att det ska krävas oseriösa kryphål för folk ska slippa en helt onödigt admin avgift.

Vore intressant om mer än 90% av alla varor med lågt värde var märkta som gåva. Hur reagera tullverket/postnord/regeringen då? Handlade allt bara om att det skulle rent byråkratiskt se bättre ut på pappret, så tror jag inte de bryr sig. Men om det handlade om något mer än det, så kan de nog börja granska det rejält också, och vidta åtgärder.
Citera
2018-02-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Du har nog rätt!
Finns det någon gräns för vad som kan anses vara en "gift".
Säg att jag beställer en mobil för 3000?

Tack för tipset förövrigt!

Kommer med största säkerhet fungera, att även skicka dyra grejer som "gåva" eller "varuprov utan värde"!
Citera
2018-02-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf

Det var på tal tidigare att de skulle leverera varan först för sedan skicka fakturan, men det verka som de att de valde att ha tulllager istället. Så du måste betala först innan du får varan, om du inte betalar så får du inte varan helt enkelt, men du är inte betalningskyldig. De är medvetna om att många inte kommer hämta ut sina brev, isynnerhet nu i början. Du behöver inte betala för någon retur. Returkostnaden är nog inbakad in adminavgiften, så de som hämtar ut den betalar nog indirekt för din returkostnad.

De här lögnhalsarna Postnord, gick ut och lugnade folk, att inget händer än. Att besked kommer först 1 mars hur de skall gå vidare. Men nu kommer alltså ett annat besked. Straffavgifterna införs direkt den 1 mars.

Hur ser era lösningar ut på detta problem? Har inte läst tråden. EU lär ju gå samma väg som Sverige.
Citera
2018-02-16, 22:32
Medlem
Citat:
Jo de har de nog, då postnord själva lyfter upp detta som ett kryphål.

Det låter som att det är ett kryphål, tråkigt att det ska krävas oseriösa kryphål för folk ska slippa en helt onödigt admin avgift.

Vore intressant om mer än 90% av alla varor med lågt värde var märkta som gåva. Hur reagera tullverket/postnord/regeringen då? Handlade allt bara om att det skulle rent byråkratiskt se bättre ut på pappret, så tror jag inte de bryr sig. Men om det handlade om något mer än det, så kan de nog börja granska det rejält också, och vidta åtgärder.

Vi får väl se hur man funderar på att agera mot "gåvor" och "varuprov utan värde" (sample without value)?

Är inte helt säker, men med största sannolikhet finns internationella överenskommelser att sådant skall kunna skickas fritt utan avgifter?

Sådana stora företag som Wish blir det kanske problem för, men Aliexpress är ju bara ett "paraplyföretag", och säljarna tusentals gissar mycket ofta enmansföretag?
Senast redigerad av Hultabultan 2018-02-16 kl. 22:42.
Citera
2018-02-16, 22:33
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:

Brev från Kina kommer delas ut som vanligt, och brev kan innehålla saker, dock måste breven vara storleken att dom får plats i brevlådan-brevfacket. Det är bara Paket som ska påläggas avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in