2018-02-16, 12:57
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag tror inte något EU-land vill bli nedsköljd av kinesiska paket. Till slut kommer det upp på EU-nivå och de bestämmer sig för att göra som Tullverket och Posten gjort här. Danskarna klagar till exempel:

http://www.ehandel.se/Kinakaoset-10-miljoner-paket-till-grannlandet-varje-ar,11931.html
http://livsstil.tv2.dk/forbrug/2018-02-01-danmark-drukner-i-pakker-fra-kina-der-kommer-over-10-millioner-om-aaret

Man hade kunnat lösa det redan i Kina.
Mot ersättning varför skulle dom inte vilja det?
Arbetstillfällen blir det ju också.
Vi som slutkund får betala en tia eller 2 extra för våra billiga Kinapaket.
Den stora förloraren är förstås miljön.
Senast redigerad av dobbelina 2018-02-16 kl. 13:02.
Citera
2018-02-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Vad är rek?

Legitimation måste visas och man måste skriva under att man tagit emot det, så att avsändaren får ett bevis på att rätt mottagare har fått försändelsen.
Citera
2018-02-16, 13:05
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Mot ersättning varför skulle dom inte vilja det?
Arbetstillfällen blir det ju också.
Vi som slutkund får betala en tia eller 2 extra för våra billiga Kinapaket.
Den stora förloraren är förstås miljön.

Jag tror inte någon är sugen på att hantera tiotals miljoner paket för en tia eller två extra per paket. De ska dels investera i ökad kapacitet och sen kostar det att skicka runt också.

Även om de skulle vilja så ändrar det ju inte på att den svenska staten vill ha in momsen. Varför ska Tullverket acceptera att gå miste om 0,5-1 miljarder kr per år (deras egna siffror)?

Då ser jag hellre att beställarna här betalar 75 kr istället för en tia eller tjuga som du tror det skulle röra sig om.
Senast redigerad av TKD_1337 2018-02-16 kl. 13:09.
Citera
2018-02-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Legitimation måste visas och man måste skriva under att man tagit emot det, så att avsändaren får ett bevis på att rätt mottagare har fått försändelsen.

Då måste väl Epacket räknas som rek? Förut behövde man kvittera dom paketen från kina som skickades med epacket, men itakt med att det blev så många så skiter dom numera i att kvittera och levererar direkt till brevlådan istället, men det borde ändå vara rek och isåfall enligt artikeln ska dom slippa avgiften?
Citera
2018-02-16, 13:11
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Två frågor:

Om jag förstått det rätt så slipper småpaket som får plats i brevlådan adminstrationsavgiften? Typ mobilladdare eller mobilskal etc. Någon som kan bekräfta?

Vad händer med paketen som kommer hämtas ut hos närmaste postombud som man beställt innan 1a mars men levereras säg 8e mars? Måste man man betala den adminavgiften då?
Citera
2018-02-16, 13:16
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Två frågor:

Om jag förstått det rätt så slipper småpaket som får plats i brevlådan adminstrationsavgiften? Typ mobilladdare eller mobilskal etc. Någon som kan bekräfta?

Vad händer med paketen som kommer hämtas ut hos närmaste postombud som man beställt innan 1a mars men levereras säg 8e mars? Måste man man betala den adminavgiften då?

Svaret på den andra frågan är ja, du kommer ändå få betala.

Citat:
Men i dag kom beskedet att Postnords handlingsplan också ska börja gälla från samma datum.

– Det är naturligtvis så att från ett konsumentperspektiv hade det varit bättre om vi hade kunnat få en längre övergångsperiod, säger Thomas Backteman, kommunikationschef på Postnord.

– Men vi förhåller oss till de direktiv vi får från Tullverket.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord-andrar-reglerna-sa-mycket-dyrare-blir-varor-bestallda-fran-kina
Senast redigerad av TKD_1337 2018-02-16 kl. 13:31.
Citera
2018-02-16, 13:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Även om de skulle vilja så ändrar det ju inte på att den svenska staten vill ha in momsen. Varför ska Tullverket acceptera att gå miste om 0,5-1 miljarder kr per år (deras egna siffror)?

Det finns inget egenintresse att staten ska ha in pengar, det är vi människor som utgör staten och vi bör ha regler som gynnar oss. När saker som kostar en tia på ebay kostar över en hundring i butik så är det inte till gagn för människor att stoppa kinahandeln, snarare tvärtom. Klarar inte butikerna konkurrensen så får de väl tappa den handeln.
Citera
2018-02-16, 13:20
Medlem
Framtyrs avatar
Det är skrämande hur lätt folk tar på detta, jag hade kunnat förstå det i ett fungerande samhälle. Men när staten pissar på sitt eget folk och land, man importerar terrorister och våldtäcktsmän vilken större delen utav dessa pengar kommer att gå till. Det vet vi alla! Ändå, så brys sig folk inte.

"Staten skall ju ha sina pengar" Sedan att samhällskontraktet är brytet sedan länge spelar tydligen ingen roll.
Citera
2018-02-16, 13:20
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns inget egenintresse att staten ska ha in pengar, det är vi människor som utgör staten och vi bör ha regler som gynnar oss. När saker som kostar en tia på ebay kostar över en hundring i butik så är det inte till gagn för människor att stoppa kinahandeln, snarare tvärtom. Klarar inte butikerna konkurrensen så får de väl tappa den handeln.

Jag är ju inte heller glad för affärernas påslag. Därför har jag handlat på Ebay i många år.

Jag undrar hur det blir med returerna nu i början. Om man har tur får man hem paketet utan att betala men allt ska ju kollas så om man inte hämtar ut paketet är frågan vad som händer då. Man brukar ju ha gratis retur på Ebay. Räknas det också som en retur enligt den kinesiska avsändaren? Då är det en fin chansning. I Sverige skulle det ju ses som ett outlöst paket och man skulle få en straffavgift.
Citera
2018-02-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Då måste väl Epacket räknas som rek? Förut behövde man kvittera dom paketen från kina som skickades med epacket, men itakt med att det blev så många så skiter dom numera i att kvittera och levererar direkt till brevlådan istället, men det borde ändå vara rek och isåfall enligt artikeln ska dom slippa avgiften?

Nej, rek lämnas endast ut mot underskrift. Saker som kan delas ut i postlådan är inte rek.
Citera
2018-02-16, 13:24
Medlem
ulvvfs avatar
De visar att de inte har så mycket respekt för folk. Dåligt att införa detta med så kort varsel.

Jag vet inte om man ska uppmuntra det direkt, men det är ändå intressant att de säger att brev som märks som gåva inte kommer att fångas i någon större omfattning i alla fall, att de går ut så öppet med det kryphålet. Detta låter väl då som den enklaste lösningen för kinasäljarna, så skulle inte förvåna mej om antalet gåvor ökar.

I nuläget är det dock bara en väldigt liten del av alla brev som är märkta som gåvor, men den delen kan nog öka. Får se hur det verkligen utspelar sig.
Citera
2018-02-16, 13:29
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Jag tror inte någon är sugen på att hantera tiotals miljoner paket för en tia eller två extra per paket. De ska dels investera i ökad kapacitet och sen kostar det att skicka runt också.

Då ser jag hellre att beställarna här betalar 75 kr istället för en tia eller tjuga som du tror det skulle röra sig om.
Det bästa vore om Kineserna kunde göra någon överenskommelse direkt med Sverige,
och slå på moms direkt på priset när vi handlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in