2018-02-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Det är väldigt bra att Anna Hage har kommit med denna bok. Det visar att nya fakta och uppgifter
kan komma fram lite oväntat, helt plötsligt, även efter 32 år.

Jag vet inte om det finns något publicerat vittnesförhör med Gösta Söderström men det finns flera
uppgifter enligt följande:

Vi var de första poliserna som med vår bil 2520 anlände till brottsplatsen, men piketbussen 3230 anlände strax efteråt. Jag observerade en mindre folksamling på en 10-12 personer runt en svårt blödande man och de uppehöll sig på Sveavägens östra gångbana vid Tunnelgatan.

Två personer utförde enligt min bedömning fruktlösa upplivningsförsök bestående av hjärtkompression och konstgjord andning. Ett vittne pekade Tunnelgatan österut, samtidigt som han ropade:
'Dom sprang ditåt!'

http://www.politiskamord.com/p4gosta.html

Jag tvivlar på att Lisbeth Palme såg Anders B som en av de 2 gärningsmännen.
Anders B fanns kvar på mordplatsen hela tiden när Lisbeth P var kvar där.

Vi har väl alla sett bilden när han skrämd står i Dekorimaporten, Lisbeth måste då ha sett honom och insett att han inte ingick i mordgärningen. Hade hon trott detta så hade hon ju pekat ut honom direkt för polisen, vilket hon inte gjorde.

En medhjälpare stannar knappast kvar på mordplatsen.

Alla vittnen som såg mordet riktade ju genast blicken på den fallne mannen, det fanns dock ett vittne som hade lite vidvinkelsyn eftersom han inte såg själva mordet, och det var Jan Nilsson. Han förstod bara att något hade hänt på andra sidan Sveavägen eftersom bilar gjort U-sväng och stannat där.

Här kommer några korta citat från förhör med Jan Nilsson, som körde limousine vid mordtillfället.

I sitt första vittnesförhör kl. 02:15 den 1986-03-01 säger Jan Nilsson bl.a. följande:

”Han såg då att en man sprang som ”fan” på Tunnelgatan mot en trång passage med byggnadsställningar

”Han-. Vad jag uppfattade så sprang-, for han iväg samtidigt som dom kom fram-.”

”Men jag ser den där flickan som håller på med hjärtmassage, … och i samma veva tittar jag ser jag en karl som springer.”

”Jag la märke till honom när jag på Sveavägen-, alltså för att jag såg flickorna springa då var jag på Tunnelgatan-.”

”Ja. Alltså en brun-, ljusbrun jacka.”

Ja, nån skinnjacka av nåt slag. … Men det är en skinnjacka, ljusbrunt alltså.”

”Jag såg bak, jag såg inte ansiktet utan bak. Jag såg han hade ingen mössa eller nånting, utan han var mörkhårig.”

http://www.itdemokrati.nu/page36w.html

Jan Nilsson ser aldrig mordet, han har rödljus och står på Tunnelgatan. Det första han ser är att en taxi gör en U-sväng på Sveavägen, sedan skymmer denna taxi mordplatsen för honom, han svänger sedan höger upp på Sveavägen och först då ser han en karl springa därifrån Tunnelgatan österut.

Min bedömning är att Jan Nilsson inte kan ha sett gärningsmannen, då denne måste ha flytt medan Jan N väntade på grönt. Dessutom är signalementet annorlunda än andra vittnens beskrivning av mördaren.

Jag tror att det stod en man en bit in på Tunnelgatan intill fastigheten, han såg mordet men stoppade inte gärningsmannen utan stod kvar en liten stund, kanske bara 10-15 sekunder, för att se hur det gick.
Eftersom han stod still, kanske 7-8 meter från mordplatsen, så noterade inget vittne honom före mordet, och efter skottlossningen tittade alla intensivt mot den fallne mannen.

Denna man hade också möjligen sett Lars J uppe på Luntmakargatan, så han undvek att springa i famnen på honom.

Denna teori bygger visserligen bara på två direkta vittnesuppgifter;
1/ Lisbet Palmes första version om 2 gärningsmän
2/ Jan Nilsson, när han efter ca 10 sekunder fick klart synfält in mot Tunnelgatan

Och på Gösta Söderströms uppgifter;

Ett vittne pekade Tunnelgatan österut, samtidigt som han ropade:
'Dom sprang ditåt!'

Men med tanke på situationen, före skottlossningen fanns det ingen orsak att lägga märke till vilka som fanns på platsen och efter skottlossningen tittade alla intensivt på den fallne mannen, så tycker jag att ovanstående beskrivning är sannolik.

Även Lars Borgnäs har noterat Jan Nilssons vittnesuppgifter, se ”Palmemordet Walkie talkies med Lars Borgnäs”, jag tror det var i del 1.

Om det kunde beläggas hösten 1988 att det fanns ’2 gärningsmän’ så hade aldrig den ensamme galningen Christer Pettersson blivit inhämtad av polisen till förhör mm.

Anna Hage var ett huvudvittne men åklagaren hade aldrig tänkt kalla henne till rättegången…

Hon förstod inte då, och kanske inte heller nu, vilka uppgifter som var väldigt känsliga och inte fick komma ut.
Det var väl LL och JA som hade lite extra koll på Anders så att han inte skulle sticka från platsen innan polisen kom. Han stod då vitt jag förstår i porten fram tills dess polisen kom, och sedan höll han sig i bakgrunden så mycket som möjligt innan han slutligen avgav vittnesmål och gick till tunnelbanan. Det var väl först efter att LOP åkt iväg som han kom fram ordentligt.
Jag är inte lika övertygad som du att LP i det tillståndet hade sinnesnärvaro att observera honom.
Senast redigerad av gida 2018-02-15 kl. 18:15.
Citera
2018-02-15, 19:40
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
(...)
Anna Hage ska för övrigt delta i SVT Gokväll om tre timmar. Jag gissar att det handlar om hennes psykiska och psykosomatiska ohälsa efter palmemordet och den senkomna traumabearbetningen. När man läser hennes bok är det lätt att bli arg på poliser. Mycket intressant.
Var det något i programmet? Eller är det utlyft?
Torsdag 15 februari, kl 18:45 - 19:30
Intervju med Anna Hage som skrivit boken "30 år av tystnad" om livet efter den kväll när hon försökte rädda livet på Olof Palme på Sveavägen. En tittare får en ny stil av Hedvig Andér och Åsa Wikman. Joachim Vogel fortsätter sin resa på Irland. Programledare Beppe Starbrink. HD. Även i SVT1 senare i natt och SVT1 16/2.
Citera
2018-02-15, 19:41
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Vägen till källan går genom en flashbacktråd av 2005 års karaktär, bannat konto: (FB) Här hittades detektiven - ihjälskjuten

OK, det finns lite info i tråden om honom också från lite andra källor, men egentligen förvånansvärt lite. Somliga påstod att han tillhörde baseballigan.

Annars är det ju en ökänd bloggare som skrivit mycket honom, tror att bloggaren åtalats för en del han skrivit, så han är väl inte bästa källan.
Citera
2018-02-15, 19:45
Medlem
Citat:
Var det något i programmet? Eller är det utlyft?
Torsdag 15 februari, kl 18:45 - 19:30
Intervju med Anna Hage som skrivit boken "30 år av tystnad" om livet efter den kväll när hon försökte rädda livet på Olof Palme på Sveavägen. En tittare får en ny stil av Hedvig Andér och Åsa Wikman. Joachim Vogel fortsätter sin resa på Irland. Programledare Beppe Starbrink. HD. Även i SVT1 senare i natt och SVT1 16/2.

Nä hon var inte med o programmet verkade väldigt utdraget. Jag har telia-tv o hon stod inte med där i programinfon men jag hade sett det på nätet du visade. De hade med en psykolog som intervju.
Citera
2018-02-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Menar du Kjell Wase? Lars Krantz publicerar ett hotbrev till KW i sin appendix till "ett verkligt drama".
Ja, jag har det inte genom Krantz utan från Anérs Palmenytt. och det var mer än
ett hotbrev. Det behöver funderas mer kring hot i spåren av MOP. Jag tror att
det finns ett stort mörkertal här i det snåriga komplex det handlar om. De flesta
som hotats är skrämda till tystnad och därför är deras fall okända för oss.
Om vi tar fallet med Krantz och bussföraren Löfgren så har det framförts hot där.
Man kan tala om ett före (K och L normala) och ett efter (K och L rubbade) och
här har de som hotat lyckats bra därför att många numera vill hävda att K och L
varit rubbade hela tiden och att det säkert inte funnits några mystiska män vid
Eriksbersplan när buss 43 stannade där.
Citera
2018-02-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Alla vittnen som såg mordet riktade ju genast blicken på den fallne mannen, det fanns dock ett vittne som hade lite vidvinkelsyn eftersom han inte såg själva mordet, och det var Jan Nilsson. Han förstod bara att något hade hänt på andra sidan Sveavägen eftersom bilar gjort U-sväng och stannat där.

Här kommer några korta citat från förhör med Jan Nilsson, som körde limousine vid mordtillfället.

I sitt första vittnesförhör kl. 02:15 den 1986-03-01 säger Jan Nilsson bl.a. följande:

”Han såg då att en man sprang som ”fan” på Tunnelgatan mot en trång passage med byggnadsställningar

”Han-. Vad jag uppfattade så sprang-, for han iväg samtidigt som dom kom fram-.”

”Men jag ser den där flickan som håller på med hjärtmassage, … och i samma veva tittar jag ser jag en karl som springer.”

Jan Nilsson ser aldrig mordet, han har rödljus och står på Tunnelgatan. Det första han ser är att en taxi gör en U-sväng på Sveavägen, sedan skymmer denna taxi mordplatsen för honom, han svänger sedan höger upp på Sveavägen och först då ser han en karl springa därifrån Tunnelgatan österut.

Min bedömning är att Jan Nilsson inte kan ha sett gärningsmannen, då denne måste ha flytt medan Jan N väntade på grönt. Dessutom är signalementet annorlunda än andra vittnens beskrivning av mördaren.

Jag tror att det stod en man en bit in på Tunnelgatan intill fastigheten, han såg mordet men stoppade inte gärningsmannen utan stod kvar en liten stund, kanske bara 10-15 sekunder, för att se hur det gick.
Eftersom han stod still, kanske 7-8 meter från mordplatsen, så noterade inget vittne honom före mordet, och efter skottlossningen tittade alla intensivt mot den fallne mannen
Detta trodde jag också innan jag rekade på plats.
Jag tror inte att JN medvetet far med osanning, men pålitligheten i hans observation av mannen med skinnjacka måste ifrågasättas.
Om observationen dessutom gjordes under högersvängen kan han inte sett mer än några få meter in på Tunnelgatan, och definitivt inte så långt som till byggbaracken som började ca 20 meter in. Detta beror på att Tunnelgatan inte löper riktigt rakt i linje mellan den östra och den västra sidan av Sveavägen. Den smalnar av på södra kanten, och det gör att det blir en skymmande vinkel från Nilssons horisont. Om man dessutom föreställer sig bilar som står lite slarvigt uppställda blir sikten in på Tunnelgatan i stort sett noll.
Det är möjligt att se en man springa från mordplatsen och ca 10 meter in på Tunnelgatan, från Nilssons position, men det förutsätter att man har fri sikt, och det borde han inte ha haft. Det förutsätter också att mannen inte varit mycket längre in på Tunnelgatan än själva avfasningen.
Mannen måste också hela tiden haft det upplysta dekorimafönstret i bakgrunden. (Fönsterpartiet som sträcker sig in på Tunnelgatan) Det borde vara mycket svårt att urskilja en ljusbrun skinnjacka under det förhållandet.
Tråkigt nog. Det hade varit mer spännande om pålitligheten i Nilssons observation varit högre.
Sedan är det ju lite konstigt att IM inte sett Nilssons limousin som knappt kan ha fått plats framför honom, och att Nilsson inte heller observerat Morelius gula Opel som måste ha stått lika mycket i vägen.
Hur förklara det?
Senast redigerad av gida 2018-02-15 kl. 23:28.
Citera
2018-02-16, 08:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Detta trodde jag också innan jag rekade på plats.
Jag tror inte att JN medvetet far med osanning, men pålitligheten i hans observation av mannen med skinnjacka måste ifrågasättas.
Om observationen dessutom gjordes under högersvängen kan han inte sett mer än några få meter in på Tunnelgatan, och definitivt inte så långt som till byggbaracken som började ca 20 meter in. Detta beror på att Tunnelgatan inte löper riktigt rakt i linje mellan den östra och den västra sidan av Sveavägen. Den smalnar av på södra kanten, och det gör att det blir en skymmande vinkel från Nilssons horisont. Om man dessutom föreställer sig bilar som står lite slarvigt uppställda blir sikten in på Tunnelgatan i stort sett noll.
Det är möjligt att se en man springa från mordplatsen och ca 10 meter in på Tunnelgatan, från Nilssons position, men det förutsätter att man har fri sikt, och det borde han inte ha haft. Det förutsätter också att mannen inte varit mycket längre in på Tunnelgatan än själva avfasningen.
Mannen måste också hela tiden haft det upplysta dekorimafönstret i bakgrunden. (Fönsterpartiet som sträcker sig in på Tunnelgatan) Det borde vara mycket svårt att urskilja en ljusbrun skinnjacka under det förhållandet.
Tråkigt nog. Det hade varit mer spännande om pålitligheten i Nilssons observation varit högre.
Sedan är det ju lite konstigt att IM inte sett Nilssons limousin som knappt kan ha fått plats framför honom, och att Nilsson inte heller observerat Morelius gula Opel som måste ha stått lika mycket i vägen.
Hur förklara det?
Från Inge Ms position ser man inte långt in på Tunnelgatan eftersom hörnet med tunnelbanenedgången (mittemot Dekorima) skymmer, men om limousinen stod till vänster om IMs Opel så kunde han ha sett lite mer i alla fall.

Att de inte såg varandra är rätt givet. Bilar i trafiken lägger man bara märke till i trafiksituationer. Och alla hade uppmärksamhet på vad som hände på andra sidan Sveavägen.
Senast redigerad av iesho 2018-02-16 kl. 08:50.
Citera
2018-02-16, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Från Inge Ms position ser man inte långt in på Tunnelgatan eftersom hörnet med tunnelbanenedgången (mittemot Dekorima) skymmer, men om limousinen stod till vänster om IMs Opel så kunde han ha sett lite mer i alla fall.

Att de inte såg varandra är rätt givet. Bilar i trafiken lägger man bara märke till i trafiksituationer. Och alla hade uppmärksamhet på vad som hände på andra sidan Sveavägen.
Jo, om han stod i vänsterfilen så blir det betydligt lättare att se in i gränden, och det kanske var så...
Han hävdar dock att han stod i högerfilen för högersväng, och det betyder att han stod precis mitt framför Morelius, och kan inte ens skymta byggbaracken därifrån. Poängen är att iakttagelsen av den springande mannen måste varit mycket kort. Ett par sekunder kanske. Den har ändå ägt rum och det är i sig intressant. Ett mordplatsvittne som gjorde ett försök att ta upp förföljandet?
Jag känner inte till några sådana uppgifter och ingen med brun skinnjacka heller så vitt jag vet.
Detta är en av de märkligaste och intressantaste observationerna, men risken är stor att det rör sig om något helt annat.
Senast redigerad av gida 2018-02-16 kl. 09:23.
Citera
2018-02-16, 09:28
Medlem
hehehos avatar
Nån som har synpunkter på boken "devils incarnate" biografi av en sadistisk medlem av SA:s utjänst, han skriver en del om MOP

The next day Id be meeting Saciipontc and Id have several questions to
ask him,
In tact when I saw him, the usually mild-mannered aristocrat' was nothing short of a raging hull. This took me aback, as he hadn't shown
emotion even when having his own son murdered. It didnt take mc long to see. then, that whatever was bothering him amounted to an 'all
or nothing' deal and, though he was a man with his fingers in many pies. this episode was set to near break him. lt was strange, then, when
what was on the tip of my tongue was also the first word to come off of his: 'Palme'. Sacriponte wanted to shut him up. At that I felt my
stomach go and was very alone.
Now when first you look through a window, you see things within a frame. It's like those demonstrations in the Middle East you sec
on TV, when you might think that thousands of people are spontaneously getting together and demonstrating their support or praise for
something or other but what you don't see, unless the camera pans out. are the hundreds of coaehcs parked tip or the bearded bastards with
sticks, beating them into compliance, What Im saying is that in later life it became obvious that, although my team had made contact with
Gladio, we were far from being the only ones in there. The South African security set-up was expert in letting you believe you were doing
something for one thing when in reality you were doing it tor another. Sacriponte, I found, was an apple from the same tree - a master
manipulator if you like, just like them. And with his own direct line to the powers behind ine, I soon became less of a king and more of a
pawn. Ill didn't know it then, I soon would, But back then l was convinced that what l was doing was my duty to my country: hitting back
at out enemies while playing my part in quelling European militancy and staving off communism. And in most ways I was, but ... well,
I'll get to that.
Now here's the deal. Planning to do in some average guy in Western Europe is in itself dilTicult But planning to hit someone special,
most of all an important figure, is just plain crazy. Apart from the how and where, and the security around him, youve got to think about
the fallout l mean what would the result be and whose head would it fall on" Besides, in some cases it's better to have the devil you know
than the one you don't.
Making it look like an accident would be out of the question. Sacriponte referred to us trying something like this, which made me
suggest that he should stick to his dinner parties. An accident might well work in the intcmal politics olan African country - Tor instance
Mugabe and the army-truck routine, which was a constant source of amusement to us, given that every Monday the papers announced some
opponent of his was killed after colliding with an armoured personnel carrier - but that was Africa. No, if an assassination was to be done,
then either someone was going to die doing it - and we were never Muslims - or it would need planning, someone on the inside and a
hucketlul of luck,
Whatever the deal was, a week later I was in Stockholm. lit fact there were a few of us there, because, as ever, an anti-apartheid
conference was going on, where the whos who of criminal and militant rebellion were being paraded around like heroic victims, lhosc
included Oliver Tambo, Thabo N/lbeki and Abdul Minty, all of" the ANC, as well as others from the UI)F and the South-West Aliica
Peoples Organisation (SWAPO). I met back up with Konrad then, who was working with two other guys. ()ne was a policeman and a
staunch rightwinger who had regularly visited South Africa to train - Ill call him K.P. - while the other was a Swedish secretservice
officer who l'd always disliked. He was a bit older but admittedly useful, hed been working fOr its in Section 6 for some time now. lll call
him D.B.
Because of the conference that was happening that week and the nature omits subject, right-wing tensions were high, while security was
light. l'd mentioned to Konrad what Sacriponte had wanted to be done and it came as no surprise to me that he'd been mulling it over with
the two men Ive just mentioned. Feelings had been running high about Palme for some time and in those circles they mostly saw it as only
a matter of time. lhey were right,
At 8.35 p.m. on 28 February 1986 the Pahnes left their Vasterlanggatan old-town residence for a subway train to the Grand cinema.
There they met their son .\lartcn and his girlfriend before settling down to watch a left-wing production called 771e Mozart lirolheizv, At
l 1.00 p.m. the film ended and by l l. l 5 p.m. the four of them were standing outside in the sub-zero temperatures of an icy Friday evening.
After parting company with their son, the Palmcs then walked down the Svcavagcn road, crossing over towards a paint shop known as
Dekoriina. A man in a long dark coat, who'd been lurking about Tor some minutes, greeted them, beIore pulling out a pistol and, with two
shots, gunned Olof Palme down. The man then calmly put his weapon away and ran up the Tunnelgatan - a flight of 89 steps - never to be
seen again.
The killing, of course, has never been solved and, apart from a police investigation into who actually did it and why, nobody has ever
been able to answer the most burning question of all: why would Palme, on such a cold evening, at that time on a Friday night, decide
to walk home - a mile and a half- with his wife? And secondly, if so, why would he choose such a circuitous route (a detour through
Stockholm's rowdy nightspots such as Sergel's Torg and the Haymarket) and even then be on the wrong side of the street to take it? Was
this a set-up" A chance killing by a random maniac" Or some sort of combination of the two?

Now here's the deal. Planning to do in some average guy in Western Europe is in itself dilTicult But planning to hit someone special,
most of all an important figure, is just plain crazy. Apart from the how and where, and the security around him, youve got to think about
the fallout l mean what would the result be and whose head would it fall on" Besides, in some cases it's better to have the devil you know
than the one you don't.
Making it look like an accident would be out of the question. Sacriponte referred to us trying something like this, which made me
suggest that he should stick to his dinner parties. An accident might well work in the intcmal politics olan African country - Tor instance
Mugabe and the army-truck routine, which was a constant source of amusement to us, given that every Monday the papers announced some
opponent of his was killed after colliding with an armoured personnel carrier - but that was Africa. No, if an assassination was to be done,
then either someone was going to die doing it - and we were never Muslims - or it would need planning, someone on the inside and a
hucketlul of luck,
Whatever the deal was, a week later I was in Stockholm. lit fact there were a few of us there, because, as ever, an anti-apartheid
conference was going on, where the whos who of criminal and militant rebellion were being paraded around like heroic victims, lhosc
included Oliver Tambo, Thabo N/lbeki and Abdul Minty, all of" the ANC, as well as others from the UI)F and the South-West Aliica
Peoples Organisation (SWAPO). I met back up with Konrad then, who was working with two other guys. ()ne was a policeman and a
staunch rightwinger who had regularly visited South Africa to train - Ill call him K.P. - while the other was a Swedish secretservice
officer who l'd always disliked. He was a bit older but admittedly useful, hed been working fOr its in Section 6 for some time now. lll call
him D.B.
Because of the conference that was happening that week and the nature omits subject, right-wing tensions were high, while security was
light. l'd mentioned to Konrad what Sacriponte had wanted to be done and it came as no surprise to me that he'd been mulling it over with
the two men Ive just mentioned. Feelings had been running high about Palme for some time and in those circles they mostly saw it as only
a matter of time. lhey were right,
At 8.35 p.m. on 28 February 1986 the Pahnes left their Vasterlanggatan old-town residence for a subway train to the Grand cinema.
There they met their son .\lartcn and his girlfriend before settling down to watch a left-wing production called 771e Mozart lirolheizv, At
l 1.00 p.m. the film ended and by l l. l 5 p.m. the four of them were standing outside in the sub-zero temperatures of an icy Friday evening.
After parting company with their son, the Palmcs then walked down the Svcavagcn road, crossing over towards a paint shop known as
Dekoriina. A man in a long dark coat, who'd been lurking about Tor some minutes, greeted them, beIore pulling out a pistol and, with two
shots, gunned Olof Palme down. The man then calmly put his weapon away and ran up the Tunnelgatan - a flight of 89 steps - never to be
seen again.
The killing, of course, has never been solved and, apart from a police investigation into who actually did it and why, nobody has ever
been able to answer the most burning question of all: why would Palme, on such a cold evening, at that time on a Friday night, decide
to walk home - a mile and a half- with his wife? And secondly, if so, why would he choose such a circuitous route (a detour through
Stockholm's rowdy nightspots such as Sergel's Torg and the Haymarket) and even then be on the wrong side of the street to take it? Was
this a set-up" A chance killing by a random maniac" Or some sort of combination of the two?
Citera
2018-02-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Hjärnan filtrerar bort de intryck som man inte fokuserar på även om de befinner sig i synfältet. Testa själv genom att blunda med ena ögat. Då kommer du att se din egen näsa. Öppna ögon och se som vanligt så märker du att näsan "filtrerats" bort.

Att ett vittne inte ser en detalj i en situation betyder inte att den detaljen inte existerar. Anna Hage lade märke till och fokuserade på en springande man vilken inte betyder att det inte kunnat finnas två män, GM och en medbrottsling. Den Anna såg var medbrottslingen och "filtrerade" bort GM längre in på Tunnelgatan.

Det kan vara detta som "mannen på kaféet" syftar på när han säger,

”Det är väldigt viktigt att det inte blir fokus på fel saker. Vissa saker ska inte komma ut.”

Dvs, att Anna skall dra slutsatsen att hon såg GM och att det inte ska komma ut att flera var inblandade på mordplatsen.
Citera
2018-02-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Jo, om han stod i vänsterfilen så blir det betydligt lättare att se in i gränden, och det kanske var så...
Han hävdar dock att han stod i högerfilen för högersväng, och det betyder att han stod precis mitt framför Morelius, och kan inte ens skymta byggbaracken därifrån. Poängen är att iakttagelsen av den springande mannen måste varit mycket kort. Ett par sekunder kanske. Den har ändå ägt rum och det är i sig intressant. Ett mordplatsvittne som gjorde ett försök att ta upp förföljandet?
Jag känner inte till några sådana uppgifter och ingen med brun skinnjacka heller så vitt jag vet.
Detta är en av de märkligaste och intressantaste observationerna, men risken är stor att det rör sig om något helt annat.

Dekorimamannen hade brun skinnjacka.
Citera
2018-02-16, 09:34
Medlem
hehehos avatar
ytterligare citat från Devils Incarnate:

Over the years lve watched as one theory has replaced the next. From Kurdish separatists and synchronised assassins to that poor patsy
Christer Pettersson, a local drug addict, who did some time For it belore finally being acquitted, In Tact the case, in my view, has equalled
the killing of Kennedy and has since been termed as the crime of the century. For years now l've carried the truth like another trophy to put
in my fridge and. like a lottery win, have basked in it each day, when the memory that it really did happen hits me again. Anyway, it's not
for mc to get into the insanity of the aftermath, What I can state are the facts of what happened in those few fateful hours. l should point
out that lm doing this not because I need to but because, when the time comes to categorically prove what Im saying, l'll be lilllilling my
whole purpose in telling this story in the first place. But that's for the end.
It's difficult, then, to set about planning to murder a prime minister. You need to know where he'll be at what time and then study the
ins and outs of the area at different times of the day. so as to plan your escape with differing amounts of people in the way. If you'rejust a
lone nut, such as a suicide bomber, the out is less important but when you're secretly acting on behalf of a government, getting away with it
means everything, lve since heard that Palme, like Sweden as a whole, had piidcd liimsclfon his openness and accessibility, to the extent
that people like him could walk freely around without needing an escort, In part this was true, but just because hed walked some 13 times
to work without a bodyguard and had been watched having dinner alone with his wife in the weeks beforehand it didn't mean that it would
be an easy job to pull oIT, I-lven sniffing about would have got your collar felt, as a huge part of VIP protection is counter-surveillance. In
fact we made a previous attempt on his life and failed by a whisker while the conference was on. Believe it or not, a small bolt on a door
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in