2018-02-11, 14:53
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Läste precis denna artikeln i Aftonbladet om ME -sjuka Anki.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RxrBb8/det-enda-jag-tankt-pa-i-tre-ar-ar-den-har-javla-sjukdomen

Med utgångspunkt i att ME-diagnos skulle stämma för flickorna, vars sannolikhet jag bedömer som mycket tveksam främst pga av deras låga ålder , så fann jag det intressant att jämföra fallen.

En av likheterna med vad som tagits fram i detta fall, är särskilt att de haft kontakt med en klinik i södra Sverige - Gottfries?, och om besök och erfarenhet av klinik i Tyskland, vilket bör handla om samma klinik som Bjärredsfamiljen varit hos.

Den största olikheten som jag reagerar på är att sambons familj varit involverade o hjälpt till i hemmet, till skillnad mot obefintliga uppgifter om hjälp från Henkow-Brenton familj och anhöriga.

Även att symptomen hos Anki är så svåra att hon inte orkar prata eller läsa någon längre stund, så jämför det med att flickanAgnes skulle ha haft hemundervisning 4 ggr veckan, låter osannolikt att ens klara av den frekvensen av stimulans o kontakt.

Det är faktiskt mycket konstigt. Hur en sådan sjuk överhuvudtaget har tillgång till internet? Ork till det? Ork till att jaddra på Facebook? En som är riktigt sjuk har ingen energi till internet och bloggar och Facebook!
Citera
2018-02-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Båda flickorna hade läkarintyg på diagnos ME/CFS utfärdade av svensk offentlig sjukvård.

Det tror jag med.
Citera
2018-02-11, 14:55
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter inte egentligen uppgiften även om jag inser att det kan uppfattas så. Jag undrar mest över hur unikt det är. Jag har letat några timmar på nätet idag utan att hitta ETT ENDA FALL utöver det i Bjärred.

Har ni eller någon annan hittat i alla fall ett annat tillfälle där detta skett - att två biologiska föräldrar tillsammans bestämmer sig för att mörda sina barn?

Jag tror att det nog är unikt att två föräldrar i samförstånd mördar barnen och sedan sig själva.
Citera
2018-02-11, 14:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
1. Även du citerar polisens pressmeddelande fel, sen kan det tolkas på många olika sätt. Men det är oärligt att ändra ett citat för att anpassa det till sin tolkning:

https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Skane/jan-mars/Ny-information-om-arendet-i-Bjarred/

2. I det inlägget jag kommenterade så användes samma ord som i polisens pressmeddelande med citattecken för att ge sken av att nazisterna skulle ha använt exakt samma terminologi för att motivera sina förintelseläger. Det är en sjuk koppling från en sjuk hjärna.

Din beskrivning av barnens sjukdomssituation är fabulerad från din egen fantasi. Det finns inga belägg för att barnen har följt läroplanen, stojat i poolen eller handlat. Det är rykten gällande den yngre systern, men vi vet inte sanningshalten. Du tolkar ryktena så dom stämmer överens med din version.

Sen skapar du en halmgubbe som försöker förmildra dom eventuella morden för någon sån person finns inte i tråden.

Du haruppenbarligen inte följt denna tråd.
Annars skulle du i tidigare inlägg kunnat läsa att flickorna enligt skolan följde sina respektive läroplaner och hade hemundervisning på heltid fyra respektive tre dagar i veckan. Skolan och föräldrarnas diskussioner hade handlat bl a om förberedelser inför gymnasiet och plan att delta i skolan framöver.

Och jo, någon hade noterat att flickorna stojade i poolen i somras och sett den yngsta i affären i mellandagarna - allt var då som vanligt utan några sjukdomstecken. Vad finns det för anledning att misstro dessa vittnesutsagor?

Jag orkar inte länka, du får nog läsa själv.
Men skolan och grannarnas beskrivning av flickornas tillstånd har inte visat på att de skulle vara så svårt sjuka att någon ens ska andas om "barmhärtighetsmord".

Så innan du uttalar dig tvärsäkert om något bör du kanske skumma igenom tråden och läsa några utmärkta sammanfattningar. Först därefter är det rimligt att posta inlägg.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-11 kl. 15:04.
Citera
2018-02-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Försökte att posta länken tidigare, men jag tror inte det fungerade.
Citerar nu ur den:

[...]

”The killings are cruel inversions of nature where a father murders his entire family in an act called familicide. After the carnage, the question lingers: Why did they do it?

For decades, psychiatrists have been studying such cases to determine what mental issues trigger this behavior. A person who kills his family could have control issues that lead him to decide the fate of the children, spouse and pets, researchers said.

While mentally healthy people cannot make sense of killing someone they love, for people with mental illness, "it has to do with their distorted thinking and depression," said Donna Cohen, a professor and head of the Violence and Injury Prevention Program at the University of South Florida.

The person with a mental illness views his wife and children as possessions, believing, "I have to keep this. This is mine," Cohen said. "Nobody else is able to take care of them except me. If I can't control this in my life, I'll preserve it in death so that my world doesn't change. It's the psychiatric issues."

Murder-suicide plots could brew in a person's mind for months, even years. [...]

“They think they're saving their family and that they will be remembered with sympathy," Schlesinger said.

Those thoughts become action when a precipitating event, or trigger, occurs, such as divorce, suspected infidelity or loss of job.

While research shows that suicide rates rise when the economy is in trouble, it may not be true for murder-suicides. [...]

Case Western researchers found that more than three-fourths of the offenders in 30 murder-suicides in the Cleveland, Ohio, area had signs of mental illness. Half of the men had borderline personality disorders, which trigger significant mood upheavals, impulsiveness and feelings of worthlessness.

"We can't prevent all of them," Cohen said. "But it's essential that we begin to educate communities about signs of mental health problems and distress." Close family members and friends usually know of problems in the household prior to the murder-suicide.

"People don't get involved, even when they know there's threat in violence because they believe they don't think anything will happen," Cohen said. "It's essential to get to domestic violence safe houses and be much more proactive in understanding there are people who have problems."

http://edition.cnn.com/2009/CRIME/05/19/murder.suicide.families/

Tack. Det märkliga här är att både morden och självmorden sker i samförstånd.

Tills något framkommer som motsäger det utgår jag från att den uppgiften stämmer.
Citera
2018-02-11, 15:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag ifrågasätter inte egentligen uppgiften även om jag inser att det kan uppfattas så. Jag undrar mest över hur unikt det är. Jag har letat några timmar på nätet idag utan att hitta ETT ENDA FALL utöver det i Bjärred.

Har ni eller någon annan hittat i alla fall ett annat tillfälle där detta skett - att två biologiska föräldrar tillsammans bestämmer sig för att mörda sina barn?

Jag tror inte ”överenskommelsen” riktigt såg ut så som man tänker sej en sådan. Det var nog mer komplicerat än så. Men i utlåtandet från polisen/avskedsbrevet så kan man tro att föräldrarna tog varann i hand vid beslutet.
Citera
2018-02-11, 15:11
Medlem
larsingvarsfrus avatar
2 systrar drabbas båda av en ovanlig sjukdom. 2 systrar tas ur den reguljära skolan. 2 föräldrar beslutar att mörda sina 2 barn. 2 vuxna i samförstånd. 2 mord. Avslutas med 2 självmord. Lämnar 2 avsked.

Nej nej, alldeles för mycket 2r här.
Citera
2018-02-11, 15:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att det nog är unikt att två föräldrar i samförstånd mördar barnen och sedan sig själva.
Goebbels.
Citera
2018-02-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi kan ju hålla på hur länge som helst och försöka hitta förklaringar men fortfarande måste vi vänta på polisens förklaring!

Det kommer väl ingenting mer från polisen? De har väl lagt locket på och lagt ner?

Ska riktig info komma som svarar på alla frågetecken så är det väl från äkta vänner och anhöriga och det kan vi nog glömma.
Citera
2018-02-11, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det är just detta kriminologiskt världsunika som får mig att inte kunna sluta att fundera på uppgiften.
Citera
2018-02-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du haruppenbarligen inte följt denna tråd.
Annars skulle du i tidigare inlägg kunnat läsa att flickorna enligt skolan följde sina respektive läroplaner och hade hemundervisning på heltid fyra respektive tre dagar i veckan. Skolan och föräldrarnas diskussioner hade handlat bl a om förberedelser inför gymnasiet och plan att delta i skolan framöver.

Och jo, någon hade noterat att flickorna stojade i poolen i somras och sett den yngsta i affären i mellandagarna - allt var då som vanligt utan några sjukdomstecken. Vad finns det för anledning att misstro dessa vittnesutsagor?

Jag orkar inte länka, du får nog läsa själv.
Men skolan och grannarnas beskrivning av flickornas tillstånd har inte visat på att de skulle vara så svårt sjuka att någon ens ska andas om "barmhärtighetsmord".

Så innan du uttalar dig tvärsäkert om något bör du kanske skumma igenom tråden och läsa några utmärkta sammanfattningar. Först därefter är det rimligt att posta inlägg.

Dom läste med anpassad studiegång.

Det var en granne som hört stoj/plask vid ett tillfälle och antagit att det var flickorna.
Citera
2018-02-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
2 systrar drabbas båda av en ovanlig sjukdom. 2 systrar tas ur den reguljära skolan. 2 föräldrar beslutar att mörda sina 2 barn. 2 vuxna i samförstånd. 2 mord. Avslutas med 2 självmord. Lämnar 2 avsked.

Nej nej, alldeles för mycket 2r här.

Ett synnerligen unikt fall som är mörklagt av diverse hemligheter vi inte får veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in