2018-02-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychophant
De Geer nämnde att 99 % är spekulation. Du sa att "Det inser väl de flesta att det ligger till så i dagsläget". I fall folk förstod att Bitcoins fundamentala värde är 1 % av dagens kurs så hade de nog inte köpt Bitcoin till dagens pris. Det är allt.

Jo, jag tror att de flesta inser det. Några passar på att göra lite pengar. Andra sitter och surar bredvid. Förstår fortfarande inte hur du kan få framjust det fundamentala värdet?

Du nämner Bitcoin i samma mening som guld, så jag kan bara anta att du tror att det finns likheter de två emellan, vilket det absolut inte finns.

Nej, då missuppfattade du mig.

Låt mig vara konkret. Krypto är en IT-teknologi och därför i konstant förändring/utveckling. Därför kan inte Bitcoin vara värdebevarande som guld. Det kan öka eller minska i värde, beroende på hur Bitcoin klarar av konkurrensen, men det kan inte fungera som guld, som har funnits i tusentals år i en i princip oförändrad marknad och därför alltid kommer att ha ett beständigt värde. Notera att jag säger värde, inte pris, vilket inte är detsamma som värde.

Ja, allt detta är självklarheter. En gång i tiden bestämde vi att guld skulle vara värt något i stort utan användningsområde. Ja, du förstår vart jag vill komma...Du tycker sådant är flum. Jag tycker det är förmätet med människor som uttalar sig bombsäkert om framtiden. När alla vet att ingen vet. Men skit samma. För mig är det inte så viktigt att jag måste ha sista ordet
2018-02-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Ni ska alla veta att Bitcoin är modervalutan, smarta Bitconmiljonärer och andra startar nya "bättre" valutor som kan rusa tusentals procent i starten. Men utan ett trovärdigt, någorlunda värdefullt Bitcoin så faller alla de andra som de korthus de är.
Hajarna i detta universum är väldigt smarta, de skapar Youtubekanaler, mediatid osv för att upprätta denna religion som det har blivit för många, många ungdomar runt världen.
Alla frälsta tittar och tror att de är del av något väldigt, väldigt stort och att de aldrig behöver jobba mera när deras coins blir värda miljoner.
Men i och för sig så tror jag ändå att de flesta inser detta och tar det lugnt, säljer ibland och förstår att det när som helst kan gå åt helvete med hela karusellen

Men det låter ju precis som ett typ av spel som dyker upp då och då
Bred botten och spetsig topp
Brukar löna sig att vara med i början
2018-02-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, allt detta är självklarheter. En gång i tiden bestämde vi att guld skulle vara värt något i stort utan användningsområde. Ja, du förstår vart jag vill komma...Du tycker sådant är flum. Jag tycker det är förmätet med människor som uttalar sig bombsäkert om framtiden. När alla vet att ingen vet. Men skit samma. För mig är det inte så viktigt att jag måste ha sista ordet

Nja, guld har alltid varit vackert att titta på så utan användningsområde är det inte.

Underskatta Aldrig människans vilja att smycka sig och vilket värde det har, det är i princip det Alla jobbar mer än de behöver för.
2018-02-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Men det låter ju precis som ett typ av spel som dyker upp då och då
Bred botten och spetsig topp
Brukar löna sig att vara med i början

Vad tillför du diskussionen, Bollkalle70, annat än med en grovt felaktig definition av vad ett pyramidspel är?

Citat:
A pyramid scheme (commonly known as pyramid scams) is a business model that recruits members via a promise of payments or services for enrolling others into the scheme, rather than supplying investments or sale of products or services.

Inget.
2018-02-10, 20:51
Medlem
Citat:
Men guld har ju användningsområde, och har haft det sedan åtminstone metallurgins tillkomst?

Hur kan jag vara "bombsäker" att en teknologi inte kan vara värdebeständig? Har du ett exempel på en teknologi som överlevt över tid? Framförallt inom IT vågar jag påstå att det aldrig har hänt. Men jag kan ha fel. Riktiga IT-experter kan kanske komma på något eller några undantag, gemene investerare kan det inte och därför kommer vi aldrig se på Bitcoin som ett digitalt guld.
2018-02-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kol8701
Vad tillför du diskussionen, Bollkalle70, annat än med en grovt felaktig definition av vad ett pyramidspel är?

Inget.

Nja
Krypto är nåt nytt att förhålla sig till, en ny teknik
Fundamentala värdet är lågt
Kursen drivs av spekulation
Visar senaste året
Nya "investerare" krävs för uppgång
Nya kryptos dyker upp hela tiden
Hela världen som marknad
Handlas 24/7
Marknadsföring sker av sig själv på nätet

Men dom stora vinnarna var med i början

Men när den står i en miljon nästa år så är nog många fler glada
2018-02-10, 21:24
Medlem
Betongbarns avatar
Man kan ju spekulera i bitcoin på t.ex. avanza - krävs det bara en viss marketcap och ett visst antal spekulanter för att den typen av handelsplatser ska "öppna dörren för spekulation" - oavsett vad det är man spekulerar i? (Bitcoin, guld, navelludd, dammråttor) ?

Gick igenom Avanzas certifikatlista och det mesta där är ju riktiga saker som olja, guld och råvaror. Och sen spekulation på valutor, börsindex, aktier.... och så Bitcoin...

Vad för mer "tulpanlökar" finns det certifikat för?
2018-02-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Man kan ju spekulera i bitcoin på t.ex. avanza - krävs det bara en viss marketcap och ett visst antal spekulanter för att den typen av handelsplatser ska "öppna dörren för spekulation" - oavsett vad det är man spekulerar i? (Bitcoin, guld, navelludd, dammråttor) ?

Gick igenom Avanzas certifikatlista och det mesta där är ju riktiga saker som olja, guld och råvaror. Och sen spekulation på valutor, börsindex, aktier.... och så Bitcoin...

Vad för mer "tulpanlökar" finns det certifikat för?

På avanza finns mycket men just i fliken : lökar o diverse finns inte så mycket

Bitcoin certifikatet är kass för det handlas bara under OMX öppettider
Och då brukar inte kurvan gå åt rätt håll

Men en sak är säker Hemberg o co på avanza har nog käkat tårta varje vecka när pengarna strömmat in till spekulation
senaste halvåret

I den bästa av världar hade det funnits ett bear certifikat
Hade köpt med en gång
2018-02-10, 21:44
Bannlyst
Allt mellan himmel och jord finns det. Kryptovalutorna är väl det senaste som folk spekulerar i.

Avanza är kasst för det är en massa avgifter. Använd en market maker som ger smala spreadar och låga säkerhetskrav istället enligt min mening. Man kan ju fortfarande köpa och sälja allt som vanligt, bara att du slipper betala courtage. Detta gäller dock inte aktier.
2018-02-10, 22:18
Medlem
precixs avatar
En valuta som inte är värd någonting till skillnad från guld... Dessutom, en valuta vars värde fluktuerar med tiotals procent? Tappar sin logik redan där Kommer ni ihåg MySpace? Sen kom Facebook. Snart kommer BTC-dödaren Om något år kommer man skämmas för att man ägde BTC en gång i tiden...

2018-02-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kol8701
Jag svarar inte idiotfan ovan, utan vill uppmärksamma andra godtrogna läsare (ja, du) om att det inte finns några personer på flashback som du bör lyssna på angående crypto.

Ta det från en person med en examen inom datavetenskap som tog ett privatlån för att investera i krypto (2017), och som numer sitter på 0 tillgångar i krypto (60% sålt vid 18k, 10% vid 13k och 30% vid 8k), men med miljoner, numer skattade, SEK på banken, varav den mest exotiska crypto som jag investerat i är Vertcoin; Bcash, eller Bitcoin Cash, som personen ovanför shillar kommer aldrig att bli Bitcoin. Jag tror snarare att en mer spektakulär död, likt Bitconnect, är att vänta.

Yes, ta inte råd från mig, men se för helvete till att inte ta råd från kisen ovan.

Har du deklarerat och fyllnadsinbetalt för 2017 redan?

Edit: Och för 2018?(kurs på 8k).
2018-02-11, 00:38
Medlem
Citat:
Har du deklarerat och fyllnadsinbetalt för 2017 redan?

Edit: Och för 2018?(kurs på 8k).

Nej, inte helt sant nu när jag läser igenom det som skrevs en andra gång. Jag har fört över den mängd skatt som jag ämnar att betala för år 2017 till ett separat konto (summa enligt schablon vilket jag förstår är fel, men då får dom fan beräkna skatten själva då jag har genomfört hundratals trades undet 2017) och ämnar att återinvestera de 40% som realiserades under 2018 alternativt köpa guld eller dylikt för så att skatten kan undvikas.

Det finns nog tiotusentals svenskar som skulle kunna få problem med skatteverket i år, och jag lär inte vara högst upp på listan men jag har åtminstone försökt göra rätt för mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in