2018-02-10, 18:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Har du bearbetat bilden och stämt av hur hans ansiktstoner ser ut?
Nej, ingen bearbetning alls - förutom förstoring.
Citera
2018-02-10, 18:30
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag ser två slipsar varav den ena svagt randad; den andra är nog som du säger ljusblå: en svagt ljusblå ton som på vissa foton framträder åt det vita hållet (svårt att avgöra på den här typen av bilder).

Jämför med det vita papperet på första bilden till vänster så ser man att skjortan o slipsen på bilden längst till höger är i ljusblå ton, långt från vit färgskala. Jämför med hudtonen även på halsen så framträder den ljusblå nyansen tydligt.
Citera
2018-02-10, 18:31
Medlem
Citat:
Slipsen kan mycket väl vara vit; det är som sagt svårt att avgöra, men du kan ha rätt.

Han har en ljusblå skjorta på konferensen i Oslo 2015, skjortan är då uppknäppt med vit t-shirt under. Man ser på den bilden skillnaden mellan blått och vitt. Kan du montera ihop den bilden med den större bilden från senaste konferensen + de två förstora bilderna? Då kan vi jämföra nyanserna och ansiktsfärgerna...
Citera
2018-02-10, 18:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag ser inget vitt. En fin ljusblå nästan isblå färg på både skjorta och slips
Ja, isblå ligger nära till hands.
Citera
2018-02-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jämför med det vita papperet på första bilden till vänster så ser man att skjortan o slipsen på bilden längst till höger är i ljusblå ton, långt från vit färgskala. Jämför med hudtonen även på halsen så framträder den ljusblå nyansen tydligt.

Du kan inte jämföra dessa tre bilder, det vita pappret kan inte jämföras med de två andra bilderna. De har alla olika ljus. Vitt kan se ut på en mängd olika sätt beroende på hur färgerna ställts i bilden.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, isblå ligger nära till hands.

Och rosa. Och vitt.

Kan du fixa ihop de tre bilderna jag bad om, så kan vi försöka kolla på dem en extra gång. En vit färg kan se både gul, röd och blåaktig ut beroende på ljus, bildbearbetning med mera. Slipsbyte är det inte i af.
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
På den första bilden uppfattade jag först slipsen som svagt randad, men ser vid en närmare titt att något slipsbyte ej behöver ha ägt rum... Ljusblått/isblått.
Citera
2018-02-10, 18:36
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi vet inte, har diskuterats i tråden men vi vet inte. Det var väl ungefär samtidigt som OH inte körde Moa till pianoläraren. Något kan ha hänt just vid den perioden

Han visste ju inte själv varför kontakten abrupt avbröts.
Citera
2018-02-10, 18:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Håller med om att det är anmärkningsvärt att "Anki" sagt nej till hjälp i hemmet, med motiveringen att det var för många byten av personal, vilket krävde alltför mycket i fråga om instruktioner från "Ankis" sida. Det kan inte vara omöjligt att få till ett fungerade system med assistenter i hemmet, där endast en eller ett fåtal personer är involverade, och att dessa anställda assistenter får en sådan gedigen inskolning att de kan sköta jobbet utan att trötta ut "Anki" med frågor.

......................

Sjukdomar förekommer inte i ett vakuum, och sjukdomsutvecklingen påverkas givetvis av förhållanden i den sjukes miljö och liv. Ibland är det svårt att veta vad som är vad. Men kanske fanns det trots allt kamrater och släktingar som hjälpte till med den sociala biten i flickornas liv?

Kvinnan "Anki" i artikeln hade ju inte behövt instruera hemtjänstpersonalen hur saker ska skötas . Hemmet har ju sköts av maken - instruktionerna borde väl han kunnat ge?
Nej det ligger en hund begraven i detta, det finns en underliggande agenda från "Ankis" sida till att hon hellre vill att maken ska tvingas ta hand om henne.
Hon är nog sjuk, antagligen väldigt sjuk och säkert inget hon kan lastas för - men sjukdomen är kanske inte i första hand kroppslig.

Vi vet inte heller om det överhuvudtaget fanns några kroppsliga sjukdomar i Bjärredfamiljen.
Citera
2018-02-10, 18:41
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Båda flickorna hade läkarintyg på diagnos ME/CFS utfärdade av svensk offentlig sjukvård.
Jaha … Tyvärr har jag svårt att uppfatta de här typiskt knapphändiga, tjatiga och tvärsäkra påståendena (som dominerar den här tråden) som det allra minsta trovärdiga. Ledsen!

Men även ett icke trovärdigt vittnesmål kan ju faktiskt visa sig vara sant.

I de diagnoskriterier som ”svensk offentlig sjukvård” använder läser jag:

För att uppfylla diagnosen ME/CFS ska patienten möta kriterier för [blablabla] samt uppfylla kriterium 6.
Kriterium 6: Sjukdomen ska ha varat i mer än sex månader.

Rent hypotetiskt kan ju, inför julhelgen, Moa ha hunnit vara sjuk och under utredning i sex månader och intyget kommer som ett brev på posten. Känns i så fall som ett rent beställningsjobb.

Jag läser dock att tidig upptäckt ger gott hopp om en lindrig sjukdom!
Senast redigerad av JanTaliban 2018-02-10 kl. 18:44.
Citera
2018-02-10, 18:45
Bannlyst
Citat:
Det gör att jag inte tror på ME. Kan du svära på att de fått diagnos av offentliga svenska sjukvården? Årtal för respektive barn? Datum?

Tror inte att min försäkran hade gjort någon skillnad för dig..
Beträffande dina övriga frågor hänvisar jag till tidigare ställningstagande kring frågor.
Jag har liksom inget ansvar för de som inte vill tro på vad jag berättar om och helt ärligt hade dina eller andras frågor inte gjort någon skillnad ändå. Det enda som skulle hända är att jag pressas på att svara på ännu fler frågor, något jag är helt ointresserad av.
Citera
2018-02-10, 18:45
Medlem
Citat:
Bra grävt! "ME" lockar till sig folk av alla de slag. De behöver diagnosen, som ett sätt att lägga sig för ankar utan mer frågor. Varför vill man leva sitt liv så... hur djup psykoterapi får de?

De flesta tillstånden har ingen diagnos, enligt doktorn. Det är något man talar för lite om. Och det mesta går över, när livet/psyket/kroppen rättat upp sig, av sig själv, men det krävs att man inte pumpar kroppen full med onödig smörja, som antibiotika, när man inte har en pågående infektion. Vilken farlig klinik det verkar vara som ger folk halvårsdoser av antibiotika?

Undrar om flickorna HB fick antibiotika från Tyskland? Kan de ha dött av detta?! Eller någon av dem? Nu verkade det ju vara full rull på familjen 7 januari... undrar vad de pysslade med då? Kanske besökt någon kvacksalvare som gett dem "medicin"?

Hanna ska enligt rykte i tråden bära handskar på grund av tidigare MRSA och Oskar val väl livrädd för traktens hundar. Flickorna fick absolut inte klappa dem. En infektionskänslig, "dödssjuk" familj som hämtade hem vård från kvacksalvare i Tyskland... Man är kvacksalvare om man missbrukar antibiotika!

Även intresserad av om flickorna var undernärda eller hade näringsbrist. För att undvika återfall i bröstcancer finns teorier om att lägga om kosten radikalt, men det är så mycket som utesluts att näringsbrist kan uppstå. Näringsbrist=Trötthet.

Om mamman hade panik för infektioner, lade om kosten radikalt så att ungarna krokade och inte orkade gå i skolan, kan man fråga sig hur pass smarta föräldrarna var... polisen borde kolla familjens matinköp. Vad åt de därhemma? Hur fick barnen i sig mat=energi om dagarna när föräldrarna jobbade? Hur kan man leva i åratal hemma som barn, utan skollunchen...?!

Var inte alls meningen att gräva 😎Tyckte bara jag kände igen henne.För jag såg det avsnittet på TV 😊 Sedan kan jag ju tycka hur man kan underlåta sig att ställa upp i TV och nu i Media med en helt annan diagnos 😎 Ja i detta fallet så handlar det nog mer om psykiska problem.Å andra sidan har man riktigt svåra psykiska problem så kan ju även det utmynna i fysiska !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in