2018-02-09, 09:18
Medlem
hehehos avatar
I ett meddelande från Mossad (ledsen att nämna dessa igen) så frågar de om de får ta livet av Jan Guillou. Svenskarna svarar "nej,tack,noterat,men i så fall tar vi hand om det själva". Tror att samma gällde OP (oavsett vilka som frågade), "Nej tack,tackar som frågar men vi har egna planer, viss hjälp välkommen" sedan valde nog den svenska gruppen en utländsk hitman för att han inte skulle bli igenkänd osv. Sen finns en del som tyder på att denna tvekade och en svensk backup ändå tog över vilket gör det komplext.
Citera
2018-02-09, 10:34
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ja, det ligger ju lite i fascismens själva idé. Se på USA efter mordet på JFK.

Nästan ännu värre är det när det uttalas (vilket är vanligare i Sverige an USA). "Regeringen bör ha förtroende för SÄPO men SÄPO måste också ha förtroende för regeringen" osv
.
Citera
2018-02-09, 10:36
Medlem
hehehos avatar
Tanken att SE var på väg till (uppfyllde) ett mötesscenario med papper till OP (SE endast need-to-know) så kliver dekorimamannen ut och skjuter, tycker jag är intressant.
Citera
2018-02-09, 11:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Christer P
Crister A
Leif T
Thomas Plitz
Tom Floberg
Thomas Flyckt
Bror P.
Eugene D. K.
Stig Engström
Göran Stigson
Anders B.
Anthony White (för lång)
Roy Allen
Simon Hayward
Nigel Barnett
Bertil Wedin
Jerry Edin
Miro Barešić (Nja)
Hamid Dadashnijad
Torsten O. (NSU)
"Juggen" (Vad heter han nu igen)
Lennart?
Anti Avsan
Lars-Inge Svartenbrandt
Stefan Svensson
Victor Gunnarsson
Kegös kille
Jag tror nog att det var slusken Christer Pettersson som Lisbet Palme såg allra först, men den som hon såg som nummer två på mordplatsen, mannen i beige, kan mycket väl ha varit slusken Anthony White.

Vittnesmål antyder att "CP" sprang till vänster efter trappan, var nära att bli påkörd vid Johannes kyrkogård (med en revolver i handen) och sågs springa Döbelnsgatan mot Markvardsgatan där en revolver hittades på söndagsmorgonen. Polisen påstod att det var 3 lösa skott i trumman, varav två var avfyrade.

Om "AW" var en riktigt bra skytt så hade han medvetet kunnat träffa OP och LP så som skedde från en position vid reklampelaren ungefär där LP såg honom först. Mannen i beige stämmer riktigt bra in på AW, som sedan ska ha setts i Säpos lokaler dagarna efter mordet.
Senast redigerad av iesho 2018-02-09 kl. 11:28.
Citera
2018-02-09, 11:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om du tillskriver mig åsikter om Carol Paraniak kräver anständigheten att du precisererar var jag påstått detta.

Carol Paraniak var under sin tid som chef på Svea Livgarde med och stängde av nazister från utbildningen .

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9906/22/milnazi.html
Det fetade associerar jag till att de i kan ha enrollerats till Stay-behind-liknande uppdrag, i all hemlighet.
Citera
2018-02-09, 12:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Såg det nu. Bör finnas fler bilar. Tycker Sauks bil borde hört det områdesanrop som gick ut 2329. Märkligt att dom inte lägger märke till Norrmalmspiketen som håller på att tankas vid norra ban.

Englund/Lantz är på Sabb för bevakning 0010 . Från Norrmalmspolisen till Sabb tar det inte många minuter att köra .
Varför skulle de ha lagt märke till en piket som tankar på Norra Bantorget nära VD1? Det måste väl ha varit en vardaglig syns för VD1-poliser.
Citera
2018-02-09, 12:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det vore också intressant att läsa vittnesförhör med övriga på restaurang s:ta Clara. Intressant också att veta om restaurangen var abonnerad kvällen till ära, eller om den var öppen för kreti och pleti.
Fanns väl i sådana fall inget som skulle hindra en liten grupp att gå ut på span i omgivningarna under ett par timmar.
Möjligheten att vissa personer i kretsen skulle vara relativt hemma på radiokommunikation och avlyssning är väl relativt stor.
Bossen hade väl en bakgrund inom FRA så vitt jag förstår. Sonen till nämnda boss befann sig i bankomaten strax innan.
Detta endast sagt endast som kuriositet.
Vet du att Claes Nyberg i bankomatlokalen var son till Sture Nyberg, Aerotronics VD?
Citera
2018-02-09, 12:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Mellan 37-41min ungefär snackas det om det om Algernon i denna riktigt lyssningsvärda dokumentär.
Notera Carl Johan Åbergs freudianska felsägning ca 40 min in. 😂

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/95527?programid=2519
"att Algernon hade fått veta någonting som var farligt för Bofors ... Nä ... inte för Bofors men för någon utländsk nation..."
Citera
2018-02-09, 12:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det som är intressant i detta är följande:

I stort sett allt som finns i MOP är uppgifter som ständigt motsägs. Allt är på kollissionskurs.

Men, här finns 2 st av varandra oberoende vittnen, "K" och Stefan Sauk, som genom sina uppgifter placerar en pikètbuss på samma plats, Kungsgatan, en plats där det inte ska finnas en pikèt vid denna tidpunkt.

Enligt SS svarar pikèten på anropet, och vi vet idag att det är 3230 som svarar.

Här finns alltså en liten detalj som av 2 personer, fritt från varandra, ger samma uppgift.
Om 3230 kom från Kungsgatan vad var det då för piket som ambulansen såg korsa Kungsgatan på Sveavägen? Fanns det två 3230 denna kväll?
Citera
2018-02-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vet du att Claes Nyberg i bankomatlokalen var son till Sture Nyberg, Aerotronics VD?
Det finns naturligtvis en teoretisk chans att jag kan ha fel där.
Det behöver naturligtvis inte heller innebära att han varit ute i andra ärenden än han uppgett.
Stavningen är Klas enl förhörsprotokoll.

https://www.pressreader.com/sweden/svenska-dagbladet/20140408/282063389942501
Citera
2018-02-09, 16:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det finns naturligtvis en teoretisk chans att jag kan ha fel där.
Det behöver naturligtvis inte heller innebära att han varit ute i andra ärenden än han uppgett.
Stavningen är Klas enl förhörsprotokoll.

https://www.pressreader.com/sweden/svenska-dagbladet/20140408/282063389942501
Kan du lägga upp protokollen?

Tack för intressant information gångna veckan!
Citera
2018-02-09, 16:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
I ett meddelande från Mossad (ledsen att nämna dessa igen) så frågar de om de får ta livet av Jan Guillou. Svenskarna svarar "nej,tack,noterat,men i så fall tar vi hand om det själva". Tror att samma gällde OP (oavsett vilka som frågade), "Nej tack,tackar som frågar men vi har egna planer, viss hjälp välkommen" sedan valde nog den svenska gruppen en utländsk hitman för att han inte skulle bli igenkänd osv. Sen finns en del som tyder på att denna tvekade och en svensk backup ändå tog över vilket gör det komplext.

Du tänker på Lindgärdes PM, antar jag.
Jag tror knappast på en backup. Det är svårt nog att få tag i en vettig operatör, än värre med 2. Leif D vibbar att om Lindgärdes hitsoria är (någorlunda) riktig, så var den som klev in en figur som tog eget initaiv. Han ser den inhydra operatören stå som en gipsfigur och tänker att "det är då själva fan, skall man behöva göra allt själv för att det skall bli riktigt gjort?" varpå denne går över gatan och gör jobbet. Denna persons uppgift kan från början ha varit att ha koll på din inhyrda operatören (kanske utan dennes vetskap).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in