2018-02-06, 10:46
Medlem
ace_secs avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ikea-ville-inte-ha-svart-skadespelare-i-reklam-1

Citat:
I november ville Ikea göra en reklamfilm som skulle sändas i Grekland inför Black Friday och gav därför ett castingbolag i uppdrag att leta fram skådespelare.

– I den här branschen skriver man att man vill ha en person som ser ”nordisk eller europeisk ut” om man vill ha en vit skådespelare. Men det stod inget om det, säger skådespelaren och ståuppkomikern Fernando.

Han följde annonsens instruktioner genom att spela in sig själv och skicka in videoklippet. Dagen därpå fick han ett mejl från castingbolaget som har sitt säte i Storbritannien. Där stod det: ”He can't be black for the Greek market Sorry”.
Citat:
– Jag blev ju ledsen. Rasism och diskriminering är så vanligt i den här branschen, men man får det aldrig så här svart på vitt på mejl, säger han.

Citat:
Ikea bekräftar för SVT Nyheter att man haft specifika krav på hudfärg till just denna roll, i denna specifika reklamfilm avsedd för den grekiska marknaden.

– Ibland söker man en blond man. Ibland söker man en mörkhyad kvinna, en asiat eller sydamerikan. Det är inget konstigt med det i sig. Det olyckliga är hur det formulerades sedan när han fick ett negativt besked, säger Jakob Holmström, pressansvarig på Ikea i Sverige.

SVT gör ett nytt lågvattenmärke.

Att få detta till att handla om rasism eller diskriminering är skrattretande. I reklambranschen söker man folk med olika utseende och ursprung hela dagarna! I casting-annonser anges alltid vilket utseende och ålder som efterfrågas (kön, hudfärg, längd osv..).

SVT och deras "journalister" alltså
Senast redigerad av ace_sec 2018-02-06 kl. 10:54.
Citera
2018-02-06, 10:49
Avslutad
ja, vad ska man säga. ALLT är ju förfan rasism i sverige. IKEA är det inget fel på, och allra minst kamprad, han skapade jobb för jävligt många. Bara avundssjuka arbetslösa jävla tättar vänster folk som kommer och säger annat.
Citera
2018-02-06, 10:52
Medlem
Centauris avatar
Haha BUHU då.

Hur många reklamjobb får vita män i Afrika då?

Det är rasism om det drabbar svarta män. Vita män kan lika gärna dö enligt nuvarande narrativ.
Citera
2018-02-06, 11:19
Medlem
Ducadreams avatar
Du måste vara naiv om du tror att rasism inte existerar i den branschen. Men självklart, du är ju en VIT MAN så du förstår inte.
Citera
2018-02-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Du måste vara naiv om du tror att rasism inte existerar i den branschen. Men självklart, du är ju en VIT MAN så du förstår inte.
Om man söker en blond man är det inte rasism att man inte väljer en neger.
Citera
2018-02-06, 11:30
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om man söker en blond man är det inte rasism att man inte väljer en neger.

Det var inte det jag skrev.
Citera
2018-02-06, 11:35
Medlem
ace_secs avatar
Citat:

Håll dig till trådämnet!
Rasism existerar säkert även i reklambranschen. Vita män diskrimineras säkert nere i afrikansk reklam.

Om man för den japanska marknaden söker en man med japanskt utseende - inte fan bölar jag för det.
Eller att man för den afrikanska marknaden söker afrikaner.

Precis som IKEA själva säger; ibland söker vi asiatiskt, ibland mörkhyat, ibland ljushyat.

Men feminister, flyktingvurmare och annat löst vänsterpatrask ser rasism i till och med mjölk.
Senast redigerad av ace_sec 2018-02-06 kl. 11:39.
Citera
2018-02-06, 11:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Nej men det du skrev var irrelevant.
Citera
2018-02-06, 11:41
Medlem
ace_secs avatar
"Att söka personer med ett särskilt utseende för modell- eller skådespelarjobb är knappast rasism. Om jag säljer resor till Afrika visar jag inte bilder på japaner i reklamen. Inte för att jag skulle tycka illa om japaner, utan för att jag vill att reklamen skall föra tankarna till just Afrika"
Citera
2018-02-06, 11:45
Medlem
Centauris avatar
Citat:

Ditt inlägg var redundant.

Det är som att skriva att rasism existerar. Tack för den uppenbara informationen ditt nöt.
Citera
2018-02-06, 11:45
Medlem
Helt galet!
Om något företag är kända för att använda exotiska modeller/statister/figuranter i sina annonser - så är det Ikea.
Sysslar man med modell/statistuppdrag, då vet man att ibland passar man bra ibland passar man inte. Uppdragsgivaren eller uppdragsgivarens annonsbyrå har noga specificerat vilka "typer" man vill ha. Har ingenting med rasism att göra - snarare tvärt om.
Citera
2018-02-06, 12:11
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Så rasismen var inte problemet egentligen utan ärligheten, allt var som vanligt förutom ärligheten.
Konstigt att grekisk kultur blir en snackis på SVT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in