2018-02-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Kanske där. Det är lite knepigt att pendla. Folk som bor där ute på öarna är lite ”tetiga” som vi säger i Göteborg. Färjeförbindelser har inte funnits sådär vansinnigt länge. De som bor där har utvecklat lite konstigheter med en hel del inavel och en väldig religositet. Nuförtiden har de mycket problem med drogmissbruk osv.

Undrar hur det var framför allt för Hanna att flytta till Bjärred? Om hon är uppvuxen vid havet kan det inte ha varit helt lätt att anpassa sig i Bjärred?
Citera
2018-02-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Att flickorna skulle lida av någon form av Aspergers/ASD verkar knappast troligt. Jag syftar på den information som är officiell och inte bara florerar på FB. Den yngre flickan beskrivs som "social och ambitiös” samtidigt som föräldrarna tror att hon drabbats av samma sjukdom som den äldre systern. Det som har stötts och blötts är någon form av kronisk trötthet. Mycket spekulationer finns om ME men inte heller fastställt.

Mitt barn beskrevs (och beskrivs fortfarande) också som väldigt social, både av mig och av utomstående, men icke desto mindre fick hen diagnosen "måttlig autism". Hen blir bara antisocial när hen är stressad, arg eller ångestfylld. I avslappnat tillstånd syns det knappt att hen är autistisk.

Sen är personer med npf generellt ofta i farozonen för utmattning, och dessutom kan det ju finnas komorbida tillstånd.

Citat:
Att vara en högsensitiv person är inte alltid bara en nackdel. Det viktiga är att man förstår att man är det och att man har någon nära att prata funderingar med. Högsensitiva barn måste få öva sin "högsensitivitet" och bli trygga i att det är fullt OK. Därför är det viktigt att de barnen får vara i förskola och skola med utbildade pedagoger.

Jag har inte sagt att det är en nackdel att vara högsensitiv. Jag anser mig själv vara högsensitiv och förmodar även att jag skulle kunna få en autismdiagnos om jag skulle ansöka om en utredning. Jag tycker att den här världen behöver både "normalkänsliga" och "högkänsliga" individer för att vara i balans. Om stora massan vore högkänslig skulle skeppet få slagsida vid varje orosmoment - men om det inte fanns några högkänsliga alls skulle faror och risker inte upptäckas i tid.

I övrigt håller jag med dig: Pedagoger i skola och förskola måste utbildas om högkänslighet (och npf), så att dessa barn kan växa upp med ett bra självförtroende och se sitt eget värde i samhället.

Citat:
Förstår hur du menar men människor med hög empati blir lättare utbrända och inte tvärtom. Ett rent samvete är den bästa huvudkudden, sägs det, och en del kan inte sova alls och tar på sig andras bekymmer. Kanske dem man kallar ”goda” människor?

Jag misstänker att du egentligen inte förstod vad jag menade. Jag menade i alla fall inte att personer med låg empatiförmåga blir lättare utbrända än sådana med hög empatiförmåga.

Det jag syftade på är det här:

Citat:
Like heavy-duty cognitive tasks, such as keeping multiple pieces of information in mind at once or avoiding distractions in a busy environment, empathy depletes our mental resources. So jobs that require constant empathy can lead to “compassion fatigue,” an acute inability to empathize that’s driven by stress, and burnout, a more gradual and chronic version of this phenomenon.
The Limits of Empathy

Dock är det faktiskt ingen självklar slutsats att folk med hög empatiförmåga har lättare att bli utbränd. Det finns teorier som påstår det motsatta:

Citat:
Regardless of the exact definitions, empathy and compassion are a way to actively try to understand others. “Compassion, as with other positive emotions, can counter the physiological effects of stress,” according to another Harvard Business Review article. “And, attuning to other people’s perspectives, attitudes, and beliefs contributes to our ability to gain trust and influence others. This, on a very practical level, often means we get the help we need before stress spirals into burnout.”

The Role Of Empathy and Compassion In Preventing Burnout

Själv tror jag att det helt enkelt finns väldigt många individuella vägar till utmattning.

Citat:
För föräldrarna i Bjärred så hoppas jag att man kan komma fram till att någon av dem faktiskt hade en psykisk diagnos. Det skulle ge dem bättre förståelse. Fundera. Vilken värdegrund delade föräldrarna annars om de var vid sina fulla sinnes bruk? I juni så beskrevs den yngre dottern som "social och ambitiös" och ett halvår senare finns hon inte längre. Det är inte annat än ofattbart och många refererar till egna erfarenheter med väldigt sjuka anhöriga. Därför är det frustrerande att läsa denna tråd.

Jag tror egentligen inte att deras beslut måste ha haft nånting med deras vanliga värdegrund att göra. Den mest troliga och logiska förklaringen för mig är att de var så rejält utbrända just i stunden när beslutet togs, att de struntade i allt vad värdegrund, konsekvenser och objektivitet heter.

Jag kan t ex tänka mig att det gick såhär (totalt spekulativt):

För mig hade den förklaringen varit "trevligare" än någon psykisk sjukdom. Jag tror nämligen att det finns en mycket låg risk att en sådan konstellation kommer att uppträda igen. Däremot finns det ju hur många personer med psykiska sjukdomar som helst, och om det visar sig att föräldrarna hade en eller annan diagnos, så kommer folk med denna diagnos bli ännu värre bemött närmaste tiden än vad som redan sker idag.

Folk med psykiska sjukdomar kan vara farliga, helt klart. Men jag tror att den största riskfaktorn för att en psykisk sjuk person blir farlig är stress. Och att hela tiden misstänkliggöras och ifrågasättas orsakar just stress. Därför bör hela vårt sätt att se på psykiska sjukdomar förändras, och därför hoppas jag även att föräldrarna i Bjärred inte led av någon psykisk sjukdom.
Citera
2018-02-04, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jo, nu när du säger det. Flytt precis innan riktiga skolstarten.

Skrivit det tidigare om denna familjen, att de har använt sig av ett mönster som oftast wt brukar göra, detta med krav på skolan, vilrum, hittepå- sjukdomar med "diagnoser", hemundervisning, och så vidare.
Har familjen även använt sig av wt- mönstret vad gäller att byta skola och kommun när skolan har reagerat?
Det är nästan det jag tycker är mest unikt med denna akademiska familjen, att den gjort, att den använt sig av ett mönster som normalt inte förekommer i "bättre" familjer, den har agerat kravmaskin.
Citera
2018-02-04, 20:35
Medlem
Citat:
Kanske där. Det är lite knepigt att pendla. Folk som bor där ute på öarna är lite ”tetiga” som vi säger i Göteborg. Färjeförbindelser har inte funnits sådär vansinnigt länge. De som bor där har utvecklat lite konstigheter med en hel del inavel och en väldig religositet. Nuförtiden har de mycket problem med drogmissbruk osv.

Snabbkoll, så:
Man tar sig enkelt till Vrångö med Styrsöbolagets skärgårdsbåtar ...
http://kajkantenvrango.se/vrango/
Mest troligt sommarstället man också gjorde sig av med.
1 hus, 1 sommarställe och uppbrott även från skolan vad gäller äldsta flickan.
Ett stort uppbrott alltsomallt(mammans och äldsta flickans uppväxtmiljö, mormor och morfar blir kvar).
2012 hamnade man i Bjärred, start fotboll, spel+ tränare, och avslut som det verkar tämligen omgående.
2 eller om det blir 3 år efter det plockas äldsta flickan ur skolan.
Huset i Bjärred var dessutom insynsskyddat(med plank och högt, tätt buskage).
Resten är historia:S
Citera
2018-02-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Snabbkoll, så:
Ett stort uppbrott alltsomallt(mammans och äldsta flickans uppväxtmiljö, mormor och morfar blir kvar).
2012 hamnade man i Bjärred, start fotboll, spel+ tränare, och avslut som det verkar tämligen omgående.

Ja det var verkligen en snabbkoll. Färjan tar 40 min och går en gång i timmen i rusningstrafik. Ön är bilfri så den får man lämna på saltholmen. Men jag vet inte hur man pendlar där du bor men för mig hade det varit väldigt bökigt måste jag tycka.
Citera
2018-02-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ja det var verkligen en snabbkoll. Färjan tar 40 min och går en gång i timmen i rusningstrafik. Ön är bilfri så den får man lämna på saltholmen. Men jag vet inte hur man pendlar där du bor men för mig hade det varit väldigt bökigt måste jag tycka.

Ja, det var verkligen en snabbläsning- behöver man ta en skärgårdsbåt till sitt hem så är det inte direkt en enkel pendling:-)
Citera
2018-02-04, 20:49
Medlem
Så mycket ideer om personerna i denna familj, så lite underlag om vad som hänt, och hur.

Min enkla slutsats är att "normala" vuxna inte dödar sina barn, som många skrivit. Och sannolikt har barnen blivit dödade, även om det inte är helt bekräftat, kan man nog utgå från det!?

Vari består då abnormaliteten hos de vuxna?

Att H haft cancer som återkommit duger inte för mig som skäl att döda sina barn och sig själv. O ska enligt några varit allt tröttare under hösten, av vilket skäl?

Jag röstar på att både H och O hade autistiska drag, och att familjelivet var övermäktigt för dom. Dom klarar sig var och en i vardagslivet/arbetslivet, men inte att driva upp två döttrar. Det är mer än skumt att flickorna skulle vara hemma, och åtskiljas från en "normal" barndom med skola och kompisar.

Exakt vad som gjorde att de, döttrarna, hölls borta från ett vanligt liv, är omöjligt att säga, men det hade nog med föräldrarnas verklighetsbild att göra, någon av dom, eller bådas. Jag kan underskatta den psykosomatiska åkomman "trötthetssyndrom", känner inte till den, men har jobbat med Asperger-ungdomar i snart 10 år, och vet att flera av dom har ofantliga energitjuvar i vardagen, där den mesta energin försvinner ( medan några har knappt alls några). Gemensamt för dom är att det är svårt att se dom som fungerande föräldrar, särskilt om de gifter sig med varandra och skaffar barn.....
Senast redigerad av Whyback 2018-02-04 kl. 20:53.
Citera
2018-02-04, 20:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Snabbkoll, så:

Det är rätt många uppbrott för två barn..
En del barn gråter till och med när man byter bil och saknar det gamla bilskrället.
Att flera gånger byta hus, sälja sommarställe, byta skola, säga adjö till kompisar, avsluta närheten till morföräldrar, upphöra med sin fotbollshobby - borde kunna få vem som helst att tappa fotfästet och tappa sugen och till slut bli liggande i sängen. Frågan är vad som kom först - alla uppbrott eller barnens trötthet?
Citera
2018-02-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Gemensamt för dom är att det är svårt att se dom som fungerande föräldrar, särskilt om de gifter sig med varandra och skaffar barn.....

Och din slutsats är då att...?
Citera
2018-02-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Så mycket ideer om personerna i denna familj, så lite underlag om vad som hänt, och hur.

Min enkla slutsats är att "normala" vuxna inte dödar sina barn, som många skrivit. Och sannolikt har barnen blivit dödade, även om det inte är helt bekräftat, kan man nog utgå från det!?

Vari består då abnormaliteten hos de vuxna?

Att H haft cancer som återkommit duger inte för mig som skäl att döda sina barn och sig själv. O ska enligt några varit allt tröttare under hösten, av vilket skäl?

Jag röstar på att både H och O hade autistiska drag, och att familjelivet var övermäktigt för dom. Dom klarar sig var och en i vardagslivet/arbetslivet, men inte att driva upp två döttrar. Det är mer än skumt att flickorna skulle vara hemma, och åtskiljas från en "normal" barndom med skola och kompisar.

Exakt vad som gjorde att de, döttrarna, hölls borta från ett vanligt liv, är omöjligt att säga, men det hade nog med föräldrarnas verklighetsbild att göra, någon av dom, eller bådas. Jag kan underskatta den psykosomatiska åkomman "trötthetssyndrom", känner inte till den, men har jobbat med Asperger-ungdomar i snart 10 år, och vet att flera av dom har ofantliga energitjuvar i vardagen, där den mesta energin försvinner ( medan några har knappt alls några). Gemensamt för dom är att det är svårt att se dom som fungerande föräldrar, särskilt om de gifter sig med varandra och skaffar barn.....

Med tanke på att föräldrarna själva gått i skola så är det konstigt, ja.
Och avskärmandet gällande bostaden, här är en bild på planket och den höga häcken som omgärdar huset:
https://skd-1e9a.kxcdn.com/2018/01/10123858/04d8f04d6bec5d8c09f956437a4acfea_7110673-600x337.jpg
Högt plank och tät, hög häck.
Ingen ser in och ingen ser heller ut.
Citera
2018-02-04, 21:14
Medlem
Men...
Vi kan inte komma längre. Varför diskutera hemundervisningens vara eller icke vara eller arvsordningen eller olika diagnoser? Klart att hemundervisning måste finnas, att ingen kommer bli glad över arvet och att diagnos kan spekuleras om i evigheter. Avd.9 säger sig ha en bra källa om att det troligtvis inte fanns diagnos, att föräldrarna varit på många läkarbesök utan att få svar så hur ska vi kunna veta som inte ens sett flickorna. Sen är dilemmat att oavsett diagnos så ser det illa ut att ta livet av sina barn.
Min förhoppning var och förblir att det skall komma en rättelse från polisen om att en av föräldrarna lidit av en psykos, jag vet inte vad allt kallas, som drivit familjen till ett sammanbrott. Varför jag tycker det är inte för att svartmåla någon. Tvärtom. För att öka allmänhetens förståelse. Få mera empati. Annars riskerar två efternamn att för lång tid sammankopplas med något oförlåtligt. Sen hoppas jag verkligen på en utredning av vad svensk sjukvård kunnat göra bättre.

Och, FB är inte värre än verkligheten. Aftonbladet vill idag t.ex berätta om hur massmördaren Anton bar som barn. Överskatta inte FB heller. Jag tror inte familjens släkt o vänner är inne här och läser. De har redan svar på allt.
Citera
2018-02-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hittade ett hus till. Tog inte med förvärvarna vid kopieringen.
Känt sen innan i tråden?

Överlåtare: Brenton, Hanna. Margareta. Överlåtare: Henkow, Karl. Johan Oskar. BERGÄNGEN 3. Typ: Småhusenhet, helårs- bostad för 1-2 familjer. Fång: Vanligt köp. Fastighet: Göteborg Vrångö. 1:115. Pris: 2650000 kr. Taxvärde: 1822000 kr.
Såldes 15 sep. 2011.
Hur fick du ihop det här ??? Är det för att skapa ännu mer dramatik omkring familjen ??!!

BLÅGATAN 11
Typ: Småhusenhet, helårs-
bostad för 1-2 familjer
Fång: Vanligt köp
Fastighet: Göteborg Önne-
red 83:10
Pris: 4725000 kr
Taxvärde: 2325000 kr
(2009)
K/T köp: 02.03
Förvärvare: Schöndell, Anna
Helena