2018-01-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
De kan jag göra. Alltså till o med mer än 20 liter i veckan säg 25

Under de bästa förhållande hur mkt gräs i gram får jag ut sen när jag skördar

o Hur stor odling kan jag ha o hur bör den se ut?
om jag MAXIMALT vill vattna som mest 25 liter i veckan
o vara där så få gånger som möjligt (Har alltså lite svårt att ta vatten till odlingstället o vill helst bara vara där en gång i veckan (går de), el värme o så finns så klart)
Allt är helt upp till dig själv, om du är en engagerad och hängiven till det du gör kommer du märka det på ditt resultat också men att bygga en frågeställning på det sätt som du gör och förvänta dig ett vettigt svar då kan kan du aldrig mena att du tänker göra det på allvar heller. Att förvänta dig ett bra resultat första gången du gör någonting utan några som helst förkunskaper är inge bra utgångsläge, tänk istället igenom allt och bestäm dig innan du sätter igång för metod och tillvägagångssätt, gör några anteckningar och utgå från dom så slipper du fråga varje gång du ska vattna, byta jord eller vad du tänker göra.
Citera
2018-01-21, 22:53
Medlem
eromasters avatar
Ok de jag undrar o tyvärr är mina premisser som jag ska försöka förklara lite rakare

Pga av olika skäl vill jag besöka min odling så lite som möjligt.

1. Vad är minimum för att titta till sin odling av gräs?

2. Kan jag i snitt under hela perioden bara vara där 1 gång i veckan mer när odlingen så kräver mindre när den inte behöver? Är det möjligt?

3. Förslag önskas på tillbehör att införskaffa som gör vattenåtgången så låg som möjligt då jag max kan vattna med 25 liter i veckan, gärna mindre

Spontant tänker jag då tält t ex som jag tror behåller luftfuktigheten bättre o på så vis minskar vatten åtgången?
odlings utrymmet är inomhus i ett litet rum 1,5 m x 1,9 m o 2 meter höjd

4. Ngn med förslag hur de kan se ut o vad de kan ge vid skördetid om man lyckas i gram?
Jag har ännu inte köpt, byggt ihop en pryl ännu så föreslå gärna ngt så självgående som möjligt

Svara på allt eller bara en fråga.

Behöver egentligen bara till husbehov, men gör gärna mer för att skänka bort till behövande Så tänk på 25 liters begränsningen per vecka o försök få odlingen så står som möjligt.
Behöver lite tips o råd förstår att misstag begås speciellt om man som jag vill se till odlingen så lite som möjligt

Peace
Senast redigerad av eromaster 2018-01-21 kl. 23:05.
Citera
2018-01-21, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Ok de jag undrar o tyvärr är mina premisser som jag ska försöka förklara lite rakare

Pga av olika skäl vill jag besöka min odling så lite som möjligt.

1. Vad är minimum för att titta till sin odling av gräs?

2. Kan jag i snitt under hela perioden bara vara där 1 gång i veckan mer när odlingen så kräver mindre när den inte behöver? Är det möjligt?

3. Förslag önskas på tillbehör att införskaffa som gör vattenåtgången så låg som möjligt då jag max kan vattna med 25 liter i veckan, gärna mindre

Spontant tänker jag då tält t ex som jag tror behåller luftfuktigheten bättre o på så vis minskar vatten åtgången?
odlings utrymmet är inomhus i ett litet rum 1,5 m x 1,9 m o 2 meter höjd

4. Ngn med förslag hur de kan se ut o vad de kan ge vid skördetid om man lyckas i gram?
Jag har ännu inte köpt, byggt ihop en pryl ännu så föreslå gärna ngt så självgående som möjligt

Svara på allt eller bara en fråga.

Behöver egentligen bara till husbehov, men gör gärna mer för att skänka bort till behövande Så tänk på 25 liters begränsningen per vecka o försök få odlingen så står som möjligt.
Behöver lite tips o råd förstår att misstag begås speciellt om man som jag vill se till odlingen så lite som möjligt

Peace
1. Minimum 1ggn/v. Du vill se att dom lever.
2. För 1ggn/v minst 15l krukor, i jorden blanda i sånt som binder vatten exempelvis kokosfibrer ca 30%
3. Plantor behöver vatten, ta kontroll över luftfuktigheten för att spara vatten, toppa jorden med krossad leca dunstar vattnet inte lika fort
4. Ingen kan svara på hur mycket du kan få ut i gram. Är det första gången mellan 15-90g/plantan.

Vill du inte göra någonting utan bara röka köp ett odlingsskåp som någon länkade till vid något tillfälle eller om det var en tråd.
Citera
2018-01-26, 22:55
Medlem
Tja. är det någon som har kör Alien Hydro XL 24 POT RDWC?

http://www.alienhydroponics.co.uk/alien-hydroponics-shop/rdwc/rdwc-xl/xl-24-pot-rdwc-detail.html

Är nybörjare. Det var meningen att en polare med stor erfarenhet skulle hjälpa mig, men han råka rammal in i häktet, och blir nog där ett tag Har mailet Alen men får inget svar. Tacksam för lite tipps.

/Osse
Citera
2018-01-31, 14:34
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossseosse
Tja. är det någon som har kör Alien Hydro XL 24 POT RDWC?

http://www.alienhydroponics.co.uk/alien-hydroponics-shop/rdwc/rdwc-xl/xl-24-pot-rdwc-detail.html

Är nybörjare. Det var meningen att en polare med stor erfarenhet skulle hjälpa mig, men han råka rammal in i häktet, och blir nog där ett tag Har mailet Alen men får inget svar. Tacksam för lite tipps.

/Osse

Nog avsevärt mkt billigare om du bygger ihop ngt liknande själv istället för o köpa färdigt, om du nu är nybörjare kanske du borde satsa på typ hempybuckets eller köra i jord , de är lite simplare än hydro.
Citera
2018-01-31, 15:40
Medlem
ok. Tackar för svar, men jag har redan köpt den. Vet du något bra hydro/deep water forum?

MVH
Osse
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
Nog avsevärt mkt billigare om du bygger ihop ngt liknande själv istället för o köpa färdigt, om du nu är nybörjare kanske du borde satsa på typ hempybuckets eller köra i jord , de är lite simplare än hydro.
Citera
2018-01-31, 21:20
Medlem
Greenwhites avatar
vet ej några forum som är speciellt inriktade på hydro men finns enormt mkt bra info om hydro och även annat gällande cb-odling på icmags forum.
Citera
2018-02-01, 16:03
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Jag tar min fråga här i tråden istället för att skapa en ny tråd, även fast jag inte är någon nybörjare.

Jag odlar alltid i jord, och ska erkänna att det där med flushing inte alltid har varit något jag följt slaviskt i mina odlingar, mest gjort det "på en höft" så att säga.

Idag kom jag dock på en sak då jag kollade mina små bebisar som snart är redo att skördas, och jag endast gett dom vanligt vatten de senaste 6-7 gångerna jag vattnat dom, men känner att jag vill flusha dom lite mer.

Hur tror ni det skulle vara att kapa hela plantan och sätta den i en vattenbehållare i säg 2 dygn innan jag skördar, borde inte det vara lite som att flusha dom i en hydro-odling?
Ska nämna att jag har varit noga att inte övervattna så att jag inte orsakar mögel då budsen är mycket kompakta.

Tycker att 2 dygn i vatten inte borde vara någon fara om jag kapar dom när jorden är snustorr och bladen börjar sloka lite.
Vad tror ni andra, har någon av er kanske testat detta själv redan?
Citera
2018-02-01, 17:29
Medlem
Blackslayers avatar
Tänkte kolla om någon gjort detta tidigare och har erfarenhet:

Jag satt och tänkte på att börja odla lite, typ 2-3 plantor kanske vet inte riktigt. Visst man kan ha det i lägenheten kanske, men låt oss leka med tanken att jag inte har möjligheten att ha dom där. Jag har ett källarförråd i hyresföreningen. Ganska stort faktiskt. Ligger dessutom lite avsides från alla andra förråd. Så jag har tänkt att bygga in en del av förrådet så det blir som ett till hemligt rum i förrådsutrymmet typ.

Skulle man kunna ha så? Tänkte att det kan ju vara en rätt bra idé men då kanske inte plantorna får tillräckligt med syre osv som de behöver? Rätta mig om jag har fel gärna.

mvhvhvh
Citera
2018-02-03, 08:37
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag tar min fråga här i tråden istället för att skapa en ny tråd, även fast jag inte är någon nybörjare.

Jag odlar alltid i jord, och ska erkänna att det där med flushing inte alltid har varit något jag följt slaviskt i mina odlingar, mest gjort det "på en höft" så att säga.

Idag kom jag dock på en sak då jag kollade mina små bebisar som snart är redo att skördas, och jag endast gett dom vanligt vatten de senaste 6-7 gångerna jag vattnat dom, men känner att jag vill flusha dom lite mer.

Hur tror ni det skulle vara att kapa hela plantan och sätta den i en vattenbehållare i säg 2 dygn innan jag skördar, borde inte det vara lite som att flusha dom i en hydro-odling?
Ska nämna att jag har varit noga att inte övervattna så att jag inte orsakar mögel då budsen är mycket kompakta.

Tycker att 2 dygn i vatten inte borde vara någon fara om jag kapar dom när jorden är snustorr och bladen börjar sloka lite.
Vad tror ni andra, har någon av er kanske testat detta själv redan?

förstår inte riktigt hur du menar, du vill altså kapa plantorna och sedan sätta ned den avkapade stammen i vatten eller hur menar du?
Citera
2018-02-03, 08:38
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackslayer
Tänkte kolla om någon gjort detta tidigare och har erfarenhet:

Jag satt och tänkte på att börja odla lite, typ 2-3 plantor kanske vet inte riktigt. Visst man kan ha det i lägenheten kanske, men låt oss leka med tanken att jag inte har möjligheten att ha dom där. Jag har ett källarförråd i hyresföreningen. Ganska stort faktiskt. Ligger dessutom lite avsides från alla andra förråd. Så jag har tänkt att bygga in en del av förrådet så det blir som ett till hemligt rum i förrådsutrymmet typ.

Skulle man kunna ha så? Tänkte att det kan ju vara en rätt bra idé men då kanske inte plantorna får tillräckligt med syre osv som de behöver? Rätta mig om jag har fel gärna.

mvhvhvh

Går så klart men kan ju bli besvärligt att få fram el nere i förrådet eventuellt, man vill ju inte direkt koppla upp sig i något random eluttag där nere då kmr nog hyresvärden märka att elförbrukningen ur uttagen i de "allmänna" utrymmena drar iväg rejält,.
Citera
2018-02-03, 09:51
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
förstår inte riktigt hur du menar, du vill altså kapa plantorna och sedan sätta ned den avkapade stammen i vatten eller hur menar du?
Ja du förstod rätt, exakt så.
Borde inte det fungera som en slags "snabbflush" om man odlar i jord?
Min erfarenhet av jord är att det tar tid att flusha om man inte vill riskera att få mögel genom att ha allt för blöt jord under allt för lång tid, därför tänkte jag snabba på förloppet lite genom att göra som du beskriver.

Tänkte bara höra först om någon annan hade erfarenhet av detta då jag aldrig läst något om det tidigare.

Två dygn med stammen rakt ner i vatten borde inte vara någon fara för mögel tycker jag, och plantan bör ju fortfarande leva och inte börja sloka tycker jag då det i princip är det samma som att ta sticklingar och rota dom i vatten, vilket fungerar bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in