2018-02-02, 19:06
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvafalskhicka
Gösta Söderström uppfattar jag som en av få i handlingen som sympatisk
Både språkligt och utseendemässigt i de intervjuer han ställt upp i.
Ni glömmer att de var 2 i bilen som synkade sina ur dessutom klocka i bilen

Om Gösta var inblandad varför engagerade han sig så i upprättandet av sin heder
en medgärningsman skulle väl inte gå ut i offentligheten o gråta som Gösta gjorde.

Nej för mig är Gösta en av få som inte var inblandad i fittleriet runt mordplatsen.
Döremot kan man skönja en grupp poliser som markerade mot Gösta, en grupp poliser som hade konstigheter för sig på åsen.

Jag tror absolut Gösta var ärlig och uppriktig. Om han sen var snurrig och disträ är möjligt.
Citera
2018-02-02, 20:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvafalskhicka
Gösta Söderström uppfattar jag som en av få i handlingen som sympatisk
Både språkligt och utseendemässigt i de intervjuer han ställt upp i.
Ni glömmer att de var 2 i bilen som synkade sina ur dessutom klocka i bilen

Om Gösta var inblandad varför engagerade han sig så i upprättandet av sin heder
en medgärningsman skulle väl inte gå ut i offentligheten o gråta som Gösta gjorde.

Nej för mig är Gösta en av få som inte var inblandad i fittleriet runt mordplatsen.
Döremot kan man skönja en grupp poliser som markerade mot Gösta, en grupp poliser som hade konstigheter för sig på åsen.

Gösta Söderström var en sympatisk person. Lätt att prata med och luftade gärna sina åsikter. Talar man med Stockholmspoliser från 80-talet blir omdömet ibland negativt gällande hans förmåga som polisbefäl. Utsättningarna kunde bli röriga på grund av hans bristfälliga ledning .

Mest känd var han som en mycket stark motståndare till kvinnliga poliser i yttre tjänst . Detta motstånd mot kvinnliga poliser skedde utan de skitstövliga tarvligheter som Stellan Åkebring höll på med, men var jobbigt nog för de kvinnliga konstaplarna .

När det kommer till agerandet vid MOP hänger GS med en halsstarrig envishet vid tiderna. Trots att han blivit ordentligt överbevisad att han var på plats klart tidigare än 23.29. Om den dåliga avspärrningen, det uteblivna eftersöket och dåliga säkrandet av vittnen var han inte lika pigg på att prata om.

Hans handlande efter MOP visar med all önskvärd tydlighet att han inte var inblandad i någon konspiration . Snarare fick han något nästan rättshaveristiskt över sig.

GS var en av de poliser som fick lida mest i kölvattnet av MOP. Han fungerade inte bra på mordplatsen, men förtjänade inte den utfrysningskampanj han utsattes för. De sista åren av sitt liv utsattes han och Sven Aner för en mailbombningskampanj som förmörkade de sista åren av Göstas liv. Man kan undra vilka som låg bakom den .

E-mail adressen Carl Stålbrännare var en avsändare som kunde identifieras. Tidigare departementsanställde ordensfantasten Mårten Sundmark.
Citera
2018-02-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nytt vittnesmål för mig. Vart kommer det ifrån. Det närmaste som går att komma detta är Gösta Söderströms patrullbil som bör åkt från Kungsgatan cirkus 2323. Men det var en vanlig patrullbil och ingen piket.

Palmemordspodden https://youtu.be/51wvoD0_iMg
Senast redigerad av Cianneli 2018-02-02 kl. 21:33.
Citera
2018-02-02, 22:34
Medlem
hehehos avatar
Jag spekulerar i att "the uppsala group" tillhörde frimurarna i uppsala. Inte för att jag tror att denna förening (som jag tillhört ) är mer konspiratorisk än nadra, utan av andra skäl.

Här är iaf medlemmarna:
http://nakwach-now.blogspot.se/2009/06/frimurare-i-uppsala.html

30 år sen sedan morden... men kan finnas intressant namn ändå
Citera
2018-02-02, 22:53
Medlem
Citat:
Nytt vittnesmål för mig. Vart kommer det ifrån. Det närmaste som går att komma detta är Gösta Söderströms patrullbil som bör åkt från Kungsgatan cirkus 2323. Men det var en vanlig patrullbil och ingen piket.

Nämns vid 32.10 i denna länk:
https://www.youtube.com/watch?v=51wvoD0_iMg

(Förhöret med den aktuella personen börjar återberättas vid 31.30 i klippet).
Dock går det ju inte att säga tidpunkten för observationen med någon som helst exakthet.
Citera
2018-02-02, 23:54
Medlem
hehehos avatar
Så här ser Torsten O. ut och som påstår sig vara palmemördare (tillhörde tyska staybehind):

http://arbeitskreis-n.su/blog/wp-content/uploads/2014/07/18349-torsteno.jpg

https://i0.wp.com/arbeitskreis-n.su/blog/wp-content/uploads/2017/12/ogertschnik_pass.jpg
Citera
2018-02-03, 00:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Det är ur förhör med personal på Saga, som Börje Wingren tog med sig när utredning angående VG lades ned.
Det är en kvinna som sålde godis för marabous räkning på biografen. När filmen börjar kl 23.00 räknar hon kassan vilket tar 15-20 minuter. Sedan går hon Kungsgatan mot Sveavägen för att lämna pengarna i en bank i korsningen där. På väg dit kommer en pikétbuss med sirener och blåljus på i hög hastighet på Kungsgatan i riktning mot Sveavägen. Hon är mycket tydlig med att det är en pikét.

Med tanke på vad man vet om pikéterna som var i tjänst under kvällen så undrar man ju vad detta är för bil.
Har du koll på om något enda vittne ser 3230 innan den når Kungsgatan? Har någon annan oberoende person sett 3230 komma ifrån Sergels torg?
Det är ju här det blir knepigt för 3230 uppger en position de är vid när larmet går, och de uppger en tid som det tar att åka. Dessa båda uppgifter är helt oförenliga.
Dvs är de i den position de påstår tar det betydligt mer än 20-30 sekunder att köra.

Är de 10 sekunder efter GS är de inte vid den positionen de påstår.

Har sett någon artikel där 951 uttalar sig om polisbilar men minns inte riktigt hur de säger och jag hittar den inte nu.
Men såg 951 att 3230 kom söderifrån, söder om Kungsgatan, eller såg de själva polisens sirener på mordplatsen när 951 är vid Kungsgatan.

Kommer 3230 från Sergel undrar man ju vad i helvete det är för buss vittnet ser på Kungsgatan.
Citera
2018-02-03, 00:20
Medlem
hehehos avatar
Mer om tyska stay-behind (NSU) och OP:

https://www.kontextwochenzeitung.de/politik/207/uns-hat-schon-etwas-der-schlag-getroffen-2786.html?tx_comments_pi1%5Bpage%5D=1
Citera
2018-02-03, 01:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är ur förhör med personal på Saga, som Börje Wingren tog med sig när utredning angående VG lades ned.
Det är en kvinna som sålde godis för marabous räkning på biografen. När filmen börjar kl 23.00 räknar hon kassan vilket tar 15-20 minuter. Sedan går hon Kungsgatan mot Sveavägen för att lämna pengarna i en bank i korsningen där. På väg dit kommer en pikétbuss med sirener och blåljus på i hög hastighet på Kungsgatan i riktning mot Sveavägen. Hon är mycket tydlig med att det är en pikét.

Med tanke på vad man vet om pikéterna som var i tjänst under kvällen så undrar man ju vad detta är för bil.
Har du koll på om något enda vittne ser 3230 innan den når Kungsgatan? Har någon annan oberoende person sett 3230 komma ifrån Sergels torg?
Det är ju här det blir knepigt för 3230 uppger en position de är vid när larmet går, och de uppger en tid som det tar att åka. Dessa båda uppgifter är helt oförenliga.
Dvs är de i den position de påstår tar det betydligt mer än 20-30 sekunder att köra.

Är de 10 sekunder efter GS är de inte vid den positionen de påstår.

Har sett någon artikel där 951 uttalar sig om polisbilar men minns inte riktigt hur de säger och jag hittar den inte nu.
Men såg 951 att 3230 kom söderifrån, söder om Kungsgatan, eller såg de själva polisens sirener på mordplatsen när 951 är vid Kungsgatan.

Kommer 3230 från Sergel undrar man ju vad i helvete det är för buss vittnet ser på Kungsgatan.

I Hörnings POD som Cianelli och Jenlov postade finns även förhören med Sagas biovaktmästare Birger S. Han anger att han tillsammans med kvinnan som väntar på Taxin, Christina K, fram till klockan 2335. Om en piket rör sig på Kungsgatan vid den tidpunkten blir det mera logiskt.

Gösta Söderström befinner sig på Kungsgatan till ca 2323 och ingen piket kommer efter honom. Tycker också att dödshoten per telefon som SAGA-anställda Christina och Jocke råkar ut för den femtonde mars är minst sagt märkliga. Visserligen har dom ställt upp med namn i pressen, men christina ska fått ta emot dödshotet du ska dö när hon hälsade på en väninna, vilket ter sig mystiskt .

Har bestämt för mig att 951s Peter Nordström berättat i Smålandsposten att han såg flera polisbilar åka Sveavägen norrut när han själv åkte österut på Kungsgatan . Vad jag minns fanns det en formulering som pekade på att piketen kom söderifrån, men ska villigt erkänna att jag inte är säker.
Senast redigerad av mvagrippa 2018-02-03 kl. 01:19.
Citera
2018-02-03, 07:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
I Hörnings POD som Cianelli och Jenlov postade finns även förhören med Sagas biovaktmästare Birger S. Han anger att han tillsammans med kvinnan som väntar på Taxin, Christina K, fram till klockan 2335. Om en piket rör sig på Kungsgatan vid den tidpunkten blir det mera logiskt.

Gösta Söderström befinner sig på Kungsgatan till ca 2323 och ingen piket kommer efter honom. Tycker också att dödshoten per telefon som SAGA-anställda Christina och Jocke råkar ut för den femtonde mars är minst sagt märkliga. Visserligen har dom ställt upp med namn i pressen, men christina ska fått ta emot dödshotet du ska dö när hon hälsade på en väninna, vilket ter sig mystiskt .

Har bestämt för mig att 951s Peter Nordström berättat i Smålandsposten att han såg flera polisbilar åka Sveavägen norrut när han själv åkte österut på Kungsgatan . Vad jag minns fanns det en formulering som pekade på att piketen kom söderifrån, men ska villigt erkänna att jag inte är säker.

Ja 23.35. Men då har hon kommit tillbaka till Saga efter att ha varit vid banken.
Hade det varit 23.35 som observationen gjordes hade det varit mer logisk även om de andra pikéterna, 1220 och 3220, inte beordras i ärendet förrän 23.54 och 1230 och 3230 ännu borde vara på mordplatsen.
1470 sitter på Norrmalms station och fikar när larmet går. 1470 noteras 23.30, tror jag, på IM-listan. Men om jag minns rätt så nämner person LE inget om att de åker Kungsgatan mot Sveavägen efter att de larmats?
Citera
2018-02-03, 08:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Det här är knepigt. Enligt Brewitz rekonstruktion ser han 23.26 en pikét säga in på Döbelnsgatan från Tegnérgatan. Brewitz är helt säker på att det är en VW-buss.

1230 och 3230 är amerikanska bilar. Vilka bilar är 1220 och 3220?

Om dessa är amerikanska så bör 1470 vara den Brewitz ser. 1470 är inte en pikét i dess egentliga mening utan en observationsbuss. Är det en indikation att de andra som är pikéter är av samma märke och att patrullen 1470 är som avvikande enhet den som är ett annat bilmärke?

Eller, om man ser på vittnet version, hon räknar kassan vilket tar 15-20 minuter. Hon går därefter mot Sveavägen och ser en pikétbuss. Hon går till banken och sedan tillbaka till Saga och väntar på taxin som kommer 23.35.
Av detta får man att det bör var före 23.30 men efter 23.20 hon gör observationen av bussen. Förmodligen bör det vara efter mordet och förmodligen efter GS?

Kan det ha med det sk fylleri pm:et 23.24 att göra?
Alltså det som UH larmar 1230 att göra 1 minut efter att han larmat 1230 till mordplatsen?
Senast redigerad av PeoFallmo 2018-02-03 kl. 08:43.
Citera
2018-02-03, 08:41
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det här är knepigt. Enligt Brewitz rekonstruktion ser han 23.26 en pikét säga in på Döbelnsgatan från Tegnérgatan. Brewitz är helt säker på att det är en VW-buss.

1230 och 3230 är amerikanska bilar. Vilka bilar är 1220 och 3220?

Om dessa är amerikanska så bör 1470 vara den Brewitz ser. 1470 är inte en pikét i dess egentliga mening utan en observationsbuss. Är det en indikation att de andra som är pikéter är av samma märke och att patrullen 1470 är som avvikande enhet den som är ett annat bilmärke?

Sen finns ju det osäkra vittnesmålen om "en karavan med polisbilar" samt radiosamordnarens idé om väldigt många enheter.

(0.55 in i detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=DFxRiLKZg-o ser man ju väldigt många normala bilar, dock ingen buss. Kanske har tipsaren som pratarom karavan med bilar bara blandat ihop tiden.)
Senast redigerad av heheho 2018-02-03 kl. 08:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in