2018-02-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Enl.Leopold rapporten,
Tror att denna person visste något, inte fritt fabulerat

[spoiler]
För exakt fyra år sedan, en ganska kall natt, dödades
OP på en gata i Stockholm.Detta är mitt tredje &
troligen mitt sista besök i Sverige, & i samband med detta
vill jag göra en bekännelse.Jag kan inte ge mig in på alla
detaljer här, jag kan bara beskriva huvudlinjerna därför att
vi är flera inblandade & det finns inga spår som kan
identifiera 'mördarna'.Jag var känd som Abdul K.bland
dem som jag samarbetade med i Stockholm.Naturligtvis är vi
bundna vid tystnadsplikt.Det finns ingen anledning för mig
att för er avslöja mitt riktiga namn.Under åtskilliga år
har jag på bästa sätt tjänat mitt land.Men om uppdraget
strider mot min moraliska uppfattning är jag inte tvingad
att delta i operationen.Men i fallet OP fanns det utan
tvekan starka önskemål att utan några samvetsbetänkligheter
göra av med honom.Mer text...

Jag tror precis som Leopold att det är VG som skrivit brevet. Han har använt sin djupt odlade fantasi till att sätta ihop ett scenario från allt han läst i tidningar. Självklart kan han ej låta bli att blanda in sig själv på några ställe i texten. Där han även går på myten att GM nödvändigtvis är en haltande lufs. Även avstavningarna stämmer bra med hans tidigare alster.

"Vid ett sådant tillfälle blev jag tilltalad
av en ung man som tog fel på mig & Olle Nordin, svenska
fotbollslandslagets ledare."

"PS Jag är ledsen för att oskyldiga människor som CP WG & naturligtvis LP
har fått lida för det som hänt"
Citera
2018-02-01, 13:25
Medlem
hehehos avatar
Intressant vad stasi tänkte och tyckte efter MOP (på tyska):

https://www.cicero.de/aussenpolitik/mordfall-olof-palme-zum-30-jahrestag-des-schwedischen-kennedy-attentats/60604
Citera
2018-02-01, 13:32
Medlem
[quote=heheho|63096899]Enl.Leopold rapporten,

Ja mördaren har skrivit det. Men mycket verkar va hittepå. Han blev lite efter brevet skrevs tagen för rån o människorov o då pratade han engelska men kunde inte förklara i rätten varför han pratade engelska. Jag har nog skrivit detta förut.
Citera
2018-02-01, 13:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Enl.Leopold rapporten,

Kanske inte fritt fabulerat men fabulerat efter en mall. Även om han vet något så har han inte berättat det.
Berättelsen är konstruerad.
Citera
2018-02-01, 13:44
Medlem
ieshos avatar
1928
RKE (Rikskommissionen för ekonomisk försvarsberedskap) bildades för fredstida planering och uppbyggnad av reservlager för samhällsviktiga råvaror. RKE grundades som en följd av de lärdomar Sverige dragit av första världskriget och den ransonering som då infördes. Man ansåg att inre oro och produktionsstörningar på detta sätt kunde minimeras.

1962
ÖEF (Överstyrelsen för ekonomiskt försvarberedskap) övertog bland annat RKE:s uppgifter.

1969
ÖEF bytte namn till Överstyrelsen för ekonomiskt försvar.

1986
ÖCB (Överstyrelsen för civil beredskap) övertog i stort ÖEFs uppgifter. De viktigaste uppgifterna rörde försörjningen med industrivaror och den statliga beredskapslagringen. ÖCB ansvarade för all samordning och för att föreslå hur statliga medel till civilförsvaret skulle fördelas.

2002
KBM (Krisberedskapsmyndigheten) bildades för frågor om samhällets säkerhet när det gäller krishantering och civilt försvar. Myndigheten sorterade under Försvarsdepartementet. Samtidigt upphörde ÖCB.

2008
MSB bildades (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) för en en samordnande roll i krisberedskapsarbetet. Samtidigt lades KBM, Statens räddningsverk och Styrelsen för psykologiskt försvar ned. Sorterar under Justitiedepartementet och tillhör inrikesministerns ansvarsområde. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ansvarar för frågor om skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar, i den utsträckning inte någon annan myndighet har ansvaret.

Notera att MSB ersätter Styrelsen för psykologiskt försvar, vilket i sig är misstänkt för ingenstans i MSBs organisation finns minsta tecken på de klassiska uppgifter som SPF hade:

https://www.dropbox.com/s/gb4kdjlxa462li5/Schema.jpg?dl=0
Citera
2018-02-01, 15:03
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag tror precis som Leopold att det är VG som skrivit brevet. Han har använt sin djupt odlade fantasi till att sätta ihop ett scenario från allt han läst i tidningar. Självklart kan han ej låta bli att blanda in sig själv på några ställe i texten. Där han även går på myten att GM nödvändigtvis är en haltande lufs. Även avstavningarna stämmer bra med hans tidigare alster.

"Vid ett sådant tillfälle blev jag tilltalad
av en ung man som tog fel på mig & Olle Nordin, svenska
fotbollslandslagets ledare."

"PS Jag är ledsen för att oskyldiga människor som CP WG & naturligtvis LP
har fått lida för det som hänt"

Ja, tror också det är VG (som stavar sitt eget namn fel). Funderar ändå på om det finns insiderkunskap i det.
Citera
2018-02-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ja, tror också det är VG (som stavar sitt eget namn fel). Funderar ändå på om det finns insiderkunskap i det.

Nä det är inte VG som skrivit det.
https://youtu.be/iC7z2f6JxH8
Citera
2018-02-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Strax efter 23.20 går en kassörska från Saga Kungsgatan mot Regeringsatan, när hon ser en pikétbuss med sirener på och blåljus i hög hastighet komma på Kungsgatan mot Sveavägen. Vilken pikét handlar detta om?
Jag har tidigare utvecklat tankegångar om att besättningen i Söderpiketen - 3230
fabulerat ihop historien om varför de befann sig på Norrmalm och vidare alla sina
"fakta" om göranden och låtanden. tider och platser osv. i samband med det.
Jag tror alltså att de befann sig vid Alexandra(Snickarbacken) vid tiden för larmet
och då blir Kungsgatan den naturliga vägen till mordplatsen. Piket 3230 m a o.
Citera
2018-02-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Dessvärre är det en förvanskad historiebild att framhäva att mordet inte hade omedelbara inrikespolitiska konsekvenser. Att ordförande i föreningen Verkstads kort efter mordet utlyser att de är villiga att delta i förhandlingar med motiveringen att "mordet på Olof Palme helt förändrat den politiska spelplanen" är ett sådant konkret exempel.

Nu håller du på med begreppsförrvirring. Blandar ihop begreppet politisk spelplan och insinuerar att det skulle vara en politisk förändring. Tunt resonemang. Faktiskt ändrades politiken mycket lite.

Tror man däremot att Op skulle förbereda att landet lades under sovjeternas tumme så är det ju en stor skillnad som var osynlig men omedelbar.

Men lugn. Facit kommer....
Citera
2018-02-01, 20:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Jag har tidigare utvecklat tankegångar om att besättningen i Söderpiketen - 3230
fabulerat ihop historien om varför de befann sig på Norrmalm och vidare alla sina
"fakta" om göranden och låtanden. tider och platser osv. i samband med det.
Jag tror alltså att de befann sig vid Alexandra(Snickarbacken) vid tiden för larmet
och då blir Kungsgatan den naturliga vägen till mordplatsen. Piket 3230 m a o.

Enligt Poutiainen finns 5 bussar i tjänst. 1220, 1230, 3220, 3230 och 1470.

Vittnet sålde godis på biografen. När filmen börjat kl 23.00 räknar hon kassan, vilket tar 15-20 minuter, och går sedan med den till banken vid korsningen Kungsgatan/Sveavägen. På väg dit kommer alltså en pikètbuss med siréner och blåljus på. Högst troligt rör sig detta tidsmässigt efter 23.20.
Vad är då detta för pikèt?

Vi får använda uteslutningsmetoden.
Det måste vara efter mordet, mig veterligen finns ingen rapporterad aktivitet för någon pikèt i området så nära före mordet.

1470 kan vi utesluta, enligt LE sitter de på stationen och fikar när larmet går, när 1470 väl är ute på gatan igen är vittnet tillbaka vid Saga.

1220 och 3220 anmäls först 23.54 i Palmeärendet, det är inte dessa.

1230 är mycket troligt där de säger sig vara. Vid Norra bantorget.

Kvar blir endast 3230, som bevisligen är i området.

Finns det något enda oberoende vittne som sett 3230 komma ända från Sergels torg? Såg verkligen 951 att de gjorde det, eller såg de endast pikèten vid mordplatsen?
Om det inte är 3230, vilken buss skulle det kunna vara?
Citera
2018-02-01, 20:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nu håller du på med begreppsförrvirring. Blandar ihop begreppet politisk spelplan och insinuerar att det skulle vara en politisk förändring. Tunt resonemang. Faktiskt ändrades politiken mycket lite.

Tror man däremot att Op skulle förbereda att landet lades under sovjeternas tumme så är det ju en stor skillnad som var osynlig men omedelbar.

Men lugn. Facit kommer....
Uppge vad som inte förändrades i inrikespolitiken!

Privatiseringar av förskolor, skolor, äldrevård, radio&TV, kollektivtrafik,... Schengenavtal med fri arbetskraft inom Europa, medlemskap i EU, diskussioner om medlemskap i NATO, spekulativ utlåning som ledde kollaps av bankväsendet och fastighetsmarknaden. Utförsäljning av statliga företag på statens och skattebetalarnas bekostnad. Bostadsmarknadens totala förändring från försök till jämlikhet till krav på miljoner för en bostad: boendet förvandlades till boendespekulation där de rikaste alltid vinner (i det långa perspektivet). Avskaffande av värnplikten, avreglering av invandringen, o.s.v.

Olof Palme skulle ha motsatt sig alla dessa förändringar. Olof Palme skulle ha vågat motsätta sig alla dessa förändringar. Men mordet beredde vägen för en friktionsfri övergång.

Näringslivet ville förändra svensk inrikespolitik och förskjuta maktförhållanden och USA ville förändra svensk utrikespolitik och vinna kalla kriget, utan några nya socialpolitiska varianter föreslagna av Gorbatjov och europeisk socialdemokrati.
Senast redigerad av iesho 2018-02-01 kl. 20:40.
Citera
2018-02-01, 20:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ok , kan stämma . Men har för mig att ambulanssjukvårdarna sa annorlunda i SVDs krönika i samband m 30-årsdagen . Tycker ändå poängen är hur tidigt offrets identitet är känd på brottsplatsen.

Vittnet LL känner till BOs identitet innan GS/IW anländer.
Någon på mordplatsen har känt igen OP, framgår dock inte vem. På så sätt får LL reda på det och talar om detta för de första poliserna på platsen, vilka dock inte tror på LL.

Någon har då tidigt känt igen OP.

http://www.dagen.se/han-blev-vittne-till-mordet-pa-palme-1.195891

Kan det vara en efterhandskonstruktion, ett minnesfel? Har aldrig hört om det tidigare.
Senast redigerad av PeoFallmo 2018-02-01 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in