2018-02-01, 14:48
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Av FUP framgår att dödsorsaken var kvävning, specifikt. Inte "omfattande skador mot huvudet/kroppen" som det beskrivs avseende vissa andra. Det betyder rimligen att man kunnat avgöra att det är primärt syresbrist snarare än blödning/krosskador som orsakade döden. Det i sin tur tyder väl på just att hon "klämdes fast", mellan olika delar av bilen eller exempelvis mellan bil och vägg vid krocken?

Eller ett par andetag av brandröken.
Citera
2018-02-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love

Han är ju väldigt öppenhjärtlig kring allt i förhören och berättar att han medvetet ville köra på människor etc.

Det är möjligt att du har rätt.
För nu får han stanna i sverige, det var det han ville från början.

Nu får han gratis hotellrum, mat på bordet och lite pengar att röra sig med.
Citera
2018-02-01, 14:58
Medlem
Citat:
"Vejja"?! :-D

Ebba var inte hans första offer, hon var det sista, men detaljer är inte din starkaste sida va?

Ebba var inte sista offer för honom heller, Marie var sista offer. Då hon dog 3 veckor senare som femte offer på sjukhuset den 28 april, eftersom hon vårdades och kämpades för klara sig men 28 april avled hon och blev femte offer i attacken.
Citera
2018-02-01, 15:03
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det är möjligt att du har rätt.
För nu får han stanna i sverige, det var det han ville från början.

Nu får han gratis hotellrum, mat på bordet och lite pengar att röra sig med.

Inte mig emot, de kan gärna låsa upp dörren och ställa upp porten så får vi se om hans gud skyddar honom mot våra.
Citera
2018-02-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjolitalej
Ebba är det som berört mig allra mest iom detta, kanske pga att jag en dotter i samma ålder.
Expressen skriver såhär
"Den 7 april förra året tog Ebba Åkerlunds liv slut. Lastbilen som kördes på Drottninggatan träffade henne med full kraft i höjd med Åhléns-varuhuset. Många svenskar följde familjens desperata jakt i sociala medier efter sin försvunna flicka, innan hon blev identifierad som ett av dödsoffren."

Har också en dotter som är ett år äldre än Ebba så det har verkligen påverkat mig mest.
Citera
2018-02-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakeSully500
Ebba var inte sista offer för honom heller, Marie var sista offer. Då hon dog 3 veckor senare som femte offer på sjukhuset den 28 april, eftersom hon vårdades och kämpades för klara sig men 28 april avled hon och blev femte offer i attacken.
Jättekonstigt språk och kommatering, men jag tror jag förstår vad du menar. Men naturligtvis gör inte föraren bedömningar av när folk är tänkta att dö av sina skador, utan när han kör på dem. Han sista dödsoffer är följdaktligen den sista person som körs på av honom (med dödligt resultat).

På samma sätt; om du skadar två personer samma dag men den enda dör två dar efter den andra, kommer du dömas för två mord begångna samma dag.
Citera
2018-02-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
Har också en dotter som är ett år äldre än Ebba så det har verkligen påverkat mig mest.

Jo, man blir känslomässigt berörd när man själv har barn i samma ålder.
Därför vill jag inte ha detta fanskap i mitt land. Skicka hem eländet.
Citera
2018-02-01, 15:19
Medlem
Citat:
Jättekonstigt språk och kommatering, men jag tror jag förstår vad du menar. Men naturligtvis gör inte föraren bedömningar av när folk är tänkta att dö av sina skador, utan när han kör på dem. Han sista dödsoffer är följdaktligen den sista person som körs på av honom (med dödligt resultat).

På samma sätt; om du skadar två personer samma dag men den enda dör två dar efter den andra, kommer du dömas för två mord begångna samma dag.

Nu var det så Ebba dog inte heller direkt tydligen, enligt vad alla andra säger så dog hon av kvävning pga hon satt fast glämd i sidan av lastbilen.

Så hon dog som fjräde offer medans annan som heter Marie dog den 28 april efter blivit på körd också av lastbilen för sina skador och räknades som femte offer i attacken. Du kan själv hitta detta på aftonbladet mm.
Citera
2018-02-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuumadree
Nix. Hon fastna med sin ryggsäck i hjulhuset och kvävdes därav. Kan vi inte lämna denna diskussion? Detta har diskuterats tillräckligt.

Citat:
Diskuterats tillräckligt? Det här är första gången jag ser nån specifik hänvisning till detta.
Tack för information.

Citat:
Ursprungligen postat av tuumadree
Detta har diskuterats sen månader tillbaka.

Hittar inte en enda uppgift om "kvävning" eller "kvävdes" i hela tråden tidigare än de senaste dagarna. Var menar du att uppgiften om att hon kvävdes av sin ryggsäck har "diskuterats sen månader tillbaka"?
Citera
2018-02-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakeSully500
Nu var det så Ebba dog inte heller direkt tydligen, enligt vad alla andra säger så dog hon av kvävning pga hon satt fast glämd i sidan av lastbilen.

Så hon dog som fjräde offer medans annan som heter Marie dog den 28 april efter blivit på körd också av lastbilen för sina skador och räknades som femte offer i attacken. Du kan själv hitta detta på aftonbladet mm.

Ebba satt alltså i lastbilen när den krascha in i Åhlens ? fy fan... ( ursäkta ordvalet )
Citera
2018-02-01, 15:26
Medlem
Genom att matcha bilderna i FUP mot filmen som togs av Reza ck kan man se att Akilov lämnar Åhlens vid 53 sekunder in i filmen. Han är alltså kvar i bilen eller varuhuset i nästan en minut efter att filmen börjar, t ex när den okände mannen är framme vid förarhytten och slår med järnstaven men inte när flammorna slår upp ca 15 sekunder senare. Det kanske inte är jätteintressant, men det är i alla fall ett faktum.

Tyvärr verkar det svårt att koppla detta till en rättvisande klocka. Tidsstämplarna på övervakningskamerorna skiljer sig åt med nästan 6 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE

Knepet är att hålla ögonen på vakten i vänsterkant som tar på sig en gul väst och kvinnan med vit mössa som korsar från ett mörkt till ett ljust område i gatan. Den bästa bilden är den från Kamera 503 på s.8 i FUP.
Citera
2018-02-01, 15:28
Medlem
Citat:
Att du inte kan skriva är uppenbart, men tydligen är även läsförståelsen begränsad. Du fattar helt enkelt inte min poäng, så jag släpper detta nu.

saken var min citat/quote egentligen till annan person som sa att ebba blev sista offer. Men Ebba var inte sista offret.

Så jag missförstog dig säkert med det du försökte säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in