2018-02-01, 10:59
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Är det här den "kända" magdalena graf?

Jo. Eller känd och känd, hon vill nog själv vara känd bara.

Hon skrev själv om det hela på sin (annars helt meningslösa) blogg förresten: http://magdalenagraaf.se/en-mork-och-sorglig-dag/

(Obs att varje klick på länken troligen bidrar med några ören till att ge Magdalena nya silikontuttar. Personligen tycker jag det känns nödvändigt så.)
Senast redigerad av AX64 2018-02-01 kl. 11:02.
Citera
2018-02-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jo. Eller känd och känd, hon vill nog själv vara känd bara.

Hon skrev själv om det hela på sin (annars helt meningslösa) blogg förresten: http://magdalenagraaf.se/en-mork-och-sorglig-dag/

(Obs att varje klick på länken troligen bidrar med några ören till att ge Magdalena nya silikontuttar. Personligen tycker jag det känns nödvändigt så.)

Har man varit med i tv och tidningar och är det fortfarande så är man känd (även om man inte ens skulle vilja vara det). Magdalena har f.ö mkt humor och massor av distans i sin blogg så många gillar den. Hon miste sin äldste son för bara ett par År sedan så det måste ha varit extra traumatiskt att uppleva vad som hände på Drottninggatan eftersom hon hade sina små barn med sig där. Familjen flyttar just nu från sin centrala lägenhet till hus; undrar om 7 april spelar roll för deras flyttbeslut..
Citera
2018-02-01, 11:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Usch läste om den där Ebba. Jag har inte följt tråden så noga sen nån vecka efter händelsen men då hade jag uppfattningen att hon var det första offret men det verkar oklart

Ebba är avliden.
Hon befinner sig någonstans Drottninggatan/ Mäster Samuelsgatan.
Terroristbrott
Akilov har den 7 april 2017 på Drottninggatan i Stockholm uppsåtligen berövat livet på Ebba
Åkerlund genom att köra på Ebba Åkerlund med en tung lastbil.
Akilov har begått terroristbrott som har allvarligt kunnat skada Sverige. Akilovs avsikt med
gärningen har varit att injaga allvarlig fruktan hos den svenska befolkningen samt
otillbörligen tvinga svenska regeringen att avstå från att vidta åtgärder.
Akilov:
Erkänner.
Fhl 1:
Jag skulle vilja poängtera att det är lite oklart var Ebba Åkerlund har blivit påkörd.
Akilov:
Var hon tillsammans med sin mor och sin bror?
Fhl 1:
Nej.
Akilov:
Men då vet jag inte.
Fhl 1:
Hon hittades inklämd i lastbilens sida. Det finns inga övervakningsfilmer eller
vittnesiakttagelser finns av den här 11–åringen. Har du något minne av precis sista färden
Förhör med Akilov, Rakhmat; 2017-09-19 13:09 diarienr: 5000-K418866-17
525
innan du går in i Åhléns med lastbilen.
Akilov:
Jag kommer ihåg att jag försökte svänga bort från en liten pojke, så svängde jag lite åt
vänster. Sedan krockade jag med betonglejonet och sedan mot Åhléns.
Citera
2018-02-01, 11:50
Medlem
Citat:
Är det här den "kända" magdalena graf?

ZON B
Magdalena Graf B15 kvinna 41 år
Drottninggatan 71 a
Försök till terroristbrott alternativt Framkallande av fara för annan
Akilov har den 7 april 2017 på Drottninggatan i Stockholm uppsåtligen försökt att beröva
livet på Magdalena Graf, genom att köra en tung lastbil emot Magdalena Graf, som
undkommit att köras på av lastbilen genom att kasta sig åt sidan.
Akilov har under alla förhållanden av grov oaktsamhet utsatt Magdalena Graf för livsfara
eller fara för svår kroppsskada genom att köra en tung lastbil på gågatan.
Terroristbrott
Akilov har begått terroristbrott som har allvarligt kunnat skada Sverige. Akilovs avsikt med
gärningen har varit att injaga allvarlig fruktan hos den svenska befolkningen samt
Charlie Graf B16 pojke 5 år
Drottninggatan 71 a
Försök till terroristbrott alternativt Framkallande av fara för annan
Akilov har den 7 april 2017 på Drottninggatan i Stockholm uppsåtligen försökt att beröva
livet på Charlie Graf, genom att köra en tung lastbil emot Charlie Graf som undkommit att
köras på av lastbilen genom att hans mor drog honom åt sidan.
Akilov har under alla förhållanden av grov oaktsamhet utsatt Charlie Graf för livsfara eller
fara för svår kroppsskada genom att köra en tung lastbil på gågatan.

Ja.

Har för mig att hon skrev en del om det här på sin blogg också.

Ni kan ta bort mitt inlägg, var lite seg
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2018-02-01 kl. 11:53. Anledning: Alldeles för sent på pucken
Citera
2018-02-01, 11:58
Medlem
Citat:
Usch läste om den där Ebba. Jag har inte följt tråden så noga sen nån vecka efter händelsen men då hade jag uppfattningen att hon var det första offret men det verkar oklart

Ebba är avliden.
Hon befinner sig någonstans Drottninggatan/ Mäster Samuelsgatan.
Terroristbrott
Akilov har den 7 april 2017 på Drottninggatan i Stockholm uppsåtligen berövat livet på Ebba
Åkerlund genom att köra på Ebba Åkerlund med en tung lastbil.
Akilov:
Erkänner.
Fhl 1:
Jag skulle vilja poängtera att det är lite oklart var Ebba Åkerlund har blivit påkörd.
Akilov:
Var hon tillsammans med sin mor och sin bror?
Fhl 1:
Nej.
Akilov:
Men då vet jag inte.
Fhl 1:
Hon hittades inklämd i lastbilens sida. Det finns inga övervakningsfilmer eller
vittnesiakttagelser finns av den här 11–åringen. Har du något minne av precis sista färden
Förhör med Akilov, Rakhmat; 2017-09-19 13:09 diarienr: 5000-K418866-17
525
Akilov:
Jag kommer ihåg att jag försökte svänga bort från en liten pojke, så svängde jag lite åt

Nej det verkar inte oklart. Står i stämningsansökan att Ebba blev påkörd i höjd med Åhlens. Hon var det sista offret. Ebbas mamma gick ut i aftonbladet här om dagen och berättade att Ebba klev av bussen utanför Åhlens. Ebbas vän på bussen sa att drygt ca 30 sekunder efter att Ebba klev av så hade lastbilen kört in i Åhlens. Så det var precis utanför Åhlens. Efter att hon stigit av bussen på den gatan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xR4x2p/ebbas-mamma-om-minuterna-fore-dadet-det-var-det-sista-vi-sa-till-var
Senast redigerad av tuumadree 2018-02-01 kl. 12:01.
Citera
2018-02-01, 12:12
Medlem
Eurypteridas avatar
Det var någon eller några som blev mosade och som fastnade. Det kan förklara varför Ebba efterlystes.

Varför svängde han bort från en familj på slutet ?

Trodde han att de var muslimer, tyckte han sig se en slöja eller annat nysvenskt attribut som gjorde att han tyckte sig kunna särskilja denna familj från oss vanliga hedningar ?
Citera
2018-02-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuumadree
Nej det verkar inte oklart. Står i stämningsansökan att Ebba blev påkörd i höjd med Åhlens. Hon var det sista offret. Ebbas mamma gick ut i aftonbladet här om dagen och berättade att Ebba klev av bussen utanför Åhlens. Ebbas vän på bussen sa att drygt ca 30 sekunder efter att Ebba klev av så hade lastbilen kört in i Åhlens. Så det var precis utanför Åhlens. Efter att hon stigit av bussen på den gatan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xR4x2p/ebbas-mamma-om-minuterna-fore-dadet-det-var-det-sista-vi-sa-till-var

Då vänstersidan av lastbilen var blottad efter det plötsliga stoppet emot Åhléns så måste hon då blivit pressad av lastbilens högersida. Man kan ana en betongstolpe på vissa bilder. Här är dock en bild på högersidan när lastbilen dras loss:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Attentatet_i_Stockholm_2017-8.jpg
Citera
2018-02-01, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjolitalej
Då vänstersidan av lastbilen var blottad efter det plötsliga stoppet emot Åhléns så måste hon då blivit pressad av lastbilens högersida. Man kan ana en betongstolpe på vissa bilder. Här är dock en bild på högersidan när lastbilen dras loss:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Attentatet_i_Stockholm_2017-8.jpg
Hon fastna i hjulhuset.
Citera
2018-02-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuumadree
Hon fastna i hjulhuset.

Hmm, ok. Har någon fått loss FUP-sidorna där man gör den tekniska undersökningen på lastbilen?

Expressen publicerar en (1) bild från denna, men det borde finnas massor:
https://y.cdn-expressen.se/images/16/86/16866062eb9b44eaa90d53850bea0dac/16x9/600.jpg

Det känns som att de inte släppt en komplett FUP offentligt, nåt som ska mörkas?
Citera
2018-02-01, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjolitalej
Hmm, ok. Har någon fått loss FUP-sidorna där man gör den tekniska undersökningen på lastbilen?

Expressen publicerar en (1) bild från denna, men det borde finnas massor:
https://y.cdn-expressen.se/images/16/86/16866062eb9b44eaa90d53850bea0dac/16x9/600.jpg

Det känns som att de inte släppt en komplett FUP offentligt, nåt som ska mörkas?
Dem kommer inte släppa en komplett FUP. Nästan hälften råder väl under sekretess dvs obduktionsbilder och det vise versa. Mycket vi inte kommer få ta del av.
Citera
2018-02-01, 14:26
Medlem
Citat:
Akilov:

Han får sitta och yra hur mycket han vill om hur han räddat barn undan sin färd mot, vad han tror en säker död. Jag tror inte ett skit på det.
Citera
2018-02-01, 14:26
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Det har skrivits en del om Özz Nûjen och dennes betalning till Akilov (85.000 kr) för arbete utfört på Gotland. I polisförhören bekräftar Akilov att han fick betalt i svarta pengar då han jobbade på Gotland.

FL1 = Förhörsledare 1

RA = Rakhmat Akilov

Citat:
FL1: När var du på Gotland?

RA: Var det förra året? Jag jobbade där svart ett par månader,

FL1: Vad jobbade du som

RA: Svartjobb.

FL1: vad innebär det?

RA: Jag jobbade som medhjälpare till målare, eller målarassistent, arbetet gick ut på att riva, städa rent efter dem och ja göra rent.

FL1: Minns du vad företaget hette som du jobbade för?

RA: Det var inget företag så det var mina landsmän som hade bjudit in mig att jag skulle
hjälpa dem.

FL1: Jag tänker att det fanns kanske ett företag inblandat på något sätt men minns du?

RA: Det var en stor villa. En gammal villa som skulle totalrenoveras och delvis rivas dels var
det något som skulle byggas till, spacklas målas.

FL1: Kan du precisera när ungefär du var på Gotland?

RA: Nej, eller jo, förförra året på hösten..

FL1: 2015 på hösten?

RA: Mm, nej 2106

FUP, "Förhör misstänkt", Del 7:1, sidan 121.

Se även detta inlägg: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Nûjen är ju som tidigare nämnts kurd och Akilov kallar kurder för "drägg" under polisförhören eftersom kurderna är fiender till IS.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2018-02-01 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in