Citat:
Ursprungligen postat av
LordBrettSinclair
Det första steget i Nûjens och Expressens damage control, togs genom publiceringen av Özz decemberkrönika - den där han beskriver sig själv som en ovetande person i stort och avseende sitt företag i synnerhet (det så att säga sköts av andra än honom själv (?)).
Sedan har det nog städats i bokföringen under året som gått, alla till karaktären privata kvitton och räkningar för bygget de tänkt ta i firman har de lyft ut och rensat i tid eller rent av i efterhand genom att äska rättelse självmant. Det som inte går att sudda ut är just överföringar och datum för dessa, även om du senare t o m backar dem, liksom det faktiskt genomförda köpet av byggnaden och liknande. Bilder från julfirande i huset på facebook verkar ju gå att radera i efterhand...
Jag kände mig nödgad att läsa den krönikan nu och om inte det är just damage control så vet jag inte vad. Att ursäkta sig som ovetande och oengagerad har aldrig funkat på skattmasen enligt mina egna erfarenheter. Det funkar heller inte på mig men å andra sidan är nog Özz inte speciellt intresserad av mitt tyckande, det är knappast jag som fyller hans plånbok.
Däremot kanske det fungerar på hans uppdragsgivare? De kanske tycker att det låter rimligt att han inte kan hållas ansvarig för vad som händer i hans företag, med hans fastigheter? Att han "hjälpte" en papperslös entreprenör med svarta pengar kanske snarare ses som en merit på redaktionerna?