Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
GMP-gruppen lämnade ju bara en profil, sen var det upp till polisen att sköta urvalet. Och åklagaren beslutade om utredningsåtgärder i samråd med polisen. Att skylla ifrån sig funkar inte.
Måste stått klart för poliserna redan efter ett par veckor att killen vistats i spåren ett flertal gånger och betett sig märkligt där. (Synd att dom inte berättar mer om hans beteende. Hade varit intressant.) Dom kunde gått ut i pressen med signalementet och berättat hur han betedde sig i spåren så att ännu fler personer som lagt märke till honom kunde ha lämnat in tips. Kanske nån person faktiskt kände igen honom? Det vet vi inte och kommer aldrig att få reda på nu.
Polisen kunde anta att han var ung, psykiskt sjuk, dålig ekonomi, sjukskriven eller arbetslös, använde droger, besökte läkare för utskrivning av mediciner, bodde i närområdet, förmodligen i lägenhet eller hemma hos föräldrar, inget samboförhållande, inte gift, inga barn som han hade ansvaret över. Kanske åkt fast för minde innehav eller misshandel. Ja, det finns en del att gå på. Men av vad jag förstod så topsade polisen även problemlösa så kallade "högfungerade" ungdomar. Känns som slöseri med resurser faktiskt.
Kan hålla med dig om att trots risken (som du beskrev i tidigare inlägg) med att gå ut med signalement, kunde det lett till något. Samtidigt var signalementet väldigt vagt och passade in på många män.
Inte helt osannolikt att någon kanske satt med någon liten pusselbit som lett till ett tips.
Polisen måste förstått att den person sannolikt överensstämde med det du beskriver ovan. Tror att de i tidigt skede fick in dessa rapporter och även via förhör med personer som vistats i området.
Men hur gör man för att sålla ut dessa för topsning. Måste vara ett grannlaga jobb som kräver stor noggrannhet för att inte råka sålla ut en viktig person.
Och... det finns ju personer som har psykisk ohälsa, som inte sökt vård. Som kanske går i skola eller har jobb. Kan man få ut listor från psykvården? Vilka kriterier ska man söka på?
Känns som masstopsning ska sparas till speciella fall, inte ersätta noggrant polisarbete. Men kanske detta var ett sådant fall??
Jag vet inte, frågar för att jag undrar. Funderar....