2018-01-23, 18:20
Medlem
Förvirrad tråd detta
Handlade om köp o säljnivåer trodde jag
Mest snack om tulpalökar för tillfället
Och rekylen ???
Eftermiddagens uppgång är väl en tydlig sådan
Bra % på den för en dag
Räcker till många tulpaner
2018-01-23, 18:22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Dessutom, den dagen då alla gör sina köp med enbart Bitcoin samt att alla Bitcoin är fördelade (det finns inga fler att utvinna) - vad är det då som ger Bitcoin dess värde?
Frågan som sådan är förstås inte intressant eftersom det är en helt otrolig brainfart. Om du sätter dig och tänker en stund på vad du skriver här ovan och vad resonemanget skulle ha för paradoxala konsekvenser kommer du se det.

Vad som blir intressant, speciellt för dig själv, är då att fundera på hur du plötsligt kunde tänka så oerhört konstigt. Det är en väldigt stark indikation på att du försöker hålla kvar vid ett ställningstagande för att vara konsekvent, samtidigt som du börjar se mer och mer information som tyder på att du hade fel.
2018-01-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillemariskrentjur
Vad ger fiat värde?

Enkelt. Den militära makten som i slutändan står bakom statens möjlighet att utfärda valutan. Detta saknar bitcoin, således saknas också möjligheten till att försvara värdet när allt kommer till kritan.
2018-01-23, 18:25
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Vad ger fiat värde?

Staten.

Fiatvaluta saknar inneboende värde, vilket rent filosofiskt är något alla ting saknar (även dina Bitcoin), däremot har en fiatvaluta ett bestående instrumentellt värde, då staten garanterar dess värde (nytta) som betalningsmedel.
2018-01-23, 18:42
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Frågan som sådan är förstås inte intressant eftersom det är en helt otrolig brainfart. Om du sätter dig och tänker en stund på vad du skriver här ovan och vad resonemanget skulle ha för paradoxala konsekvenser kommer du se det.

Vad som blir intressant, speciellt för dig själv, är då att fundera på hur du plötsligt kunde tänka så oerhört konstigt. Det är en väldigt stark indikation på att du försöker hålla kvar vid ett ställningstagande för att vara konsekvent, samtidigt som du börjar se mer och mer information som tyder på att du hade fel.

Jag tror snarare att det är du som inte förstår frågan, men upplys mig gärna om denna otrolig brainfart du talar om.
Senast redigerad av gulgul 2018-01-23 kl. 18:46.
2018-01-23, 18:46
Bannlyst
Citat:
Staten.

Fiatvaluta saknar inneboende värde, vilket rent filosofiskt är något alla ting saknar (även dina Bitcoin), däremot har en fiatvaluta ett bestående instrumentellt värde, då staten garanterar dess värde (nytta) som betalningsmedel.

Samma stat som rätt som det är kan ta allt du äger. Bitcoin styrks av medborgare från alla världens lä der medan dina fiatpengar bara stödjs av en stat.

Dessutom fiat går att förfalska går inte med coinsen.

Coinsen har allt och nu ökar dem på det.

Var är bubblan?
2018-01-23, 18:46
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Staten.

Tycker du är på rätt spår allmänt här i tråden men inneboende värde låter lite som engelskans "instinsic" som används synonymt med fundamentalt värde. Det är ett begrepp man använder sig av vad gäller värdepapper. Det fundamentala värdet ses som nuvärdet av förväntade framtida betalningsströmmar. Med den metoden går det faktiskt att se att även fiat-valutor har fundamentalt värde eftersom centralbankerna faktiskt återköper dem vid prisras. Dvs sjunker priset så kan innehavaren försvänta sig en betalningsström. Men något liknande prisskydds-team finns förstås inte för Bitcoin.
2018-01-23, 18:49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Jag tror snarare att det är du som inte förstår frågan, men upplys mig gärna om denna otrolig brainfart du talar om.

Trillske älskar att framföra kritik i form av gåtor. Rätt så underhållande när man kommit över den första frustrationen.
2018-01-23, 18:58
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Berätta för mig vad du får av staten om ditt socialbidrag en dag blir värt ett russin. Vaf ligger allt guld som staten lovar

Om en fiat valuta tappar i värde mer än staten garanterat så är det redan för sent, då är det vanligtvis en medveten handling från några med kontroll över staten. Ett sätt att "stjäla". Men hur trovärdig staten är innan något sådant har hänt får man baka in i begreppet "förväntningar".
2018-01-23, 19:02
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Tycker du är på rätt spår allmänt här i tråden men inneboende värde låter lite som engelskans "instinsic" som används synonymt med fundamentalt värde. Det är ett begrepp man använder sig av vad gäller värdepapper. Det fundamentala värdet ses som nuvärdet av förväntade framtida betalningsströmmar. Med den metoden går det faktiskt att se att även fiat-valutor har fundamentalt värde eftersom centralbankerna faktiskt återköper dem vid prisras. Dvs sjunker priset så kan innehavaren försvänta sig en betalningsström. Men något liknande prisskydds-team finns förstås inte för Bitcoin.

Begreppet förekommer även inom filosofin, med betydelsen att ha ett värde i sig självt. Men du har helt rätt i vad du säger.
2018-01-23, 19:19
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Nej. Frågan är en helt sagolik brainfart. Detta betyder alltså inte du inte funderade kring den.

Kan du åtminstone fundera lite över hur frustrerande det är att kommunicera med människor som beter sig så? För allas trevnad.
2018-01-23, 19:22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Trillske älskar att framföra kritik i form av gåtor. Rätt så underhållande när man kommit över den första frustrationen.
Att kräva att folk åtminstone tänker liten, liten, liten gnutta på vad de själva skriver är inte gåtor. Speciellt inte när jag pekar ut exakt vart problemet ligger, och bara kräver att personen kollar själv där jag pekar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in