2018-01-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Eller så är det helt enkelt så att de som jobbar med detta har förstånd att hålla käften.
Det var ju det skribenten (och jag) menade. Att man inte går ut med något, de som jobbar med ärendet har munkavle som i alla andra ärenden inom polis och åklagarämbete. Det är ju bara en eller två personer i utredningen som har tillstånd att uttala sig till media. Visst, ibland är det nån som läcker, men jag tror att man denna gång respekterar tystnadsplikten pga ärendets art.
Citera
2018-01-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hierophant
Kolla länken i inlägg 322 i denna tråd, sid 27. Video med OH. Lägg märke till namnskylt "Prof." Han var väl inte professor då, 2010? Obs! Tryck på download för att kunna se videon/föreläsningen.
OH ansökte om professortjänst, men kanske han innehade titeln även 2010 fast på annan tjänst? Jag blev förvånad iaf över namnskylten. Intressant också att få en uppfattning om OH på denna video.
Sorry vet ej hur jag kopierar länken.

Kan bero på att Associate Professor = Docent
I texten under videon står det Dr.
Citera
2018-01-22, 15:04
Medlem
Viva-ts avatar
Citat:
Kolla länken i inlägg 322 i denna tråd, sid 27. Video med OH. Lägg märke till namnskylt "Prof." Han var väl inte professor då, 2010? Obs! Tryck på download för att kunna se videon/föreläsningen.
OH ansökte om professortjänst, men kanske han innehade titeln även 2010 fast på annan tjänst? Jag blev förvånad iaf över namnskylten. Intressant också att få en uppfattning om OH på denna video.
Sorry vet ej hur jag kopierar länken.

Här är länken:
https://www.ideff.pt/en/ini_detail.php?hasFlash=true&zID=26&aID=292

Ja intressant detalj, fast på overheaden står det däremot Dr. OH, men som du säger, på skylten står "Prof".
Citera
2018-01-22, 15:09
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det är helskumt att man går ut med så lite som man gjort. I Dalby-fallet skrevs ju massor. Men troligen är det för att förövarna inte överlevde, och att det finns barn med i bilden dessutom. Det är analyser också som väntas komma in om nån vecka eller två. Kanske vi får veta lite mer då.
En tanke jag har rörande "lite info till allmänheten" är att man kanske måste vänta tills
man har förhört anhöriga, skolor, läkare och div inblandade ordentligt först.
Om det man vet kommer fram innan detta är gjort så kanske den/de som ev kommer få en ordentlig
'knäpp på näsan' hinner förbereda nån bortförklaring till varför man inte gjort si eller så för att
kanske förhindra det som skedde?
Citera
2018-01-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viva-t
Här är länken:
https://www.ideff.pt/en/ini_detail.php?hasFlash=true&zID=26&aID=292

Ja intressant detalj, fast på overheaden står det däremot Dr. OH, men som du säger, på skylten står "Prof".
Och vilken spännande konspirationsteori tänker du dig att man kan skapa av detta?
Citera
2018-01-22, 15:15
Medlem
Viva-ts avatar
Citat:
Och vilken spännande konspirationsteori tänker du dig att man kan skapa av detta?

För min del ingen alls. Svarade bara vad jag såg och delade länken. Dock fick det sig en förklaring via CC svar: "Kan bero på att Associate Professor = Docent
I texten under videon står det Dr."
Citera
2018-01-22, 15:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Hur osannolikt det än är kan blixten slå ner två gånger på samma ställe. It happens.

Sen har man inte kunnat styrka någon direkt ärftlighet när det gäller ME men det mesta tyder på att man kan "ärva" en större benägenhet att utveckla vissa sjukdomar, däribland autoimmuna sådana dit bl a ME hör.
ME har ingen känd eller definierad autoimmun mekanism. Det som gör sjukdomen så svårbehandlad är ju just att den består av ett antal korrelerade symptom utan känd mekanism. Vad man däremot kan konstatera i det här fallet är dessutom att båda flickorna fick sina besvär extremt tidigt. Det ökar osannolikheten för att de skulle ha drabbats av ME som vi förstår sjukdomen.

En väl så trolig alternativhypotes är att den yngre systern utvecklat symptom på psykosomatisk väg för att kunna få lite utrymme i familjen, eftersom ett allvarligt sjukt eller handikappat barn och dess behov nästan alltid blir familjens huvudprojekt, som allt annat får stå tillbaka för. Jag har skrivit lite om det i tråden tidigare; (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-01-22, 15:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Man har lite svårt att se situationen att när barnen gått för att se på tv o föräldrarna sitter o sippar varsitt glas vin och ämnet kommer upp
-Älskling, har du tänkt på att ett kollektivt självmord vore något för oss.

Finns många som säger sig hysa sympati med föräldrarna men tanken att ett liv med handikapp eller sjukdom bör avslutas är i min värld ett elitismtänk som bland annat Hitler förespråkade.

Att du har svårt att se den situationen beror nog på att den är osannolik.
Citera
2018-01-22, 15:19
Medlem
Tack för uppläggning av länken! Min tanke är lite att OH verkligen så gärna ville vara professor och därav namnskylten, som han kanske själv bestämt.
Kanske han fått en hint om att han inte skulle få titeln nu äntligen och det bidrog till viss del.
Mitt intryck är att denne man var en perfektionist och kunde konsten att manipulera andra. Momsboken som han skrev till sina älskade döttrar......? Det var för att glänsa för andra och visar bara att han hade lite koll på hur barn i första resp tredje klass tänker.
Jag tror att han tänkte mest på sig själv och på hur bilden av honom och hans familj skulle uppfattas. En maktperson med manipulativa drag, vältalande och van vid att kunna charma sin omgivning för att få som han själv ville.
Citera
2018-01-22, 15:21
Medlem
Det är ju lätt att tycka, att anhöriga borde ha hjälpt till mer.

Jag känner till en familj, som har allvarliga problem. Mannen har en syster, som "borde ställa upp".
Men nu är det så, att deras mamma är dement, och pappan sköter om henne i hemmet. Men pga hans hälsoproblem, får dottern ofta hjälpa till. Båda hennes svärföräldrar har cancer, och dessutom ska hon ta hand om tre barn, och sköta ett heltidsjobb.

Detta är väl OT när det gäller just det här fallet. Jag ville bara påpeka, att anhöriga inte klarar av hur mycket som helst.
Citera
2018-01-22, 15:24
Medlem
Citat:
Eller så är det helt enkelt så att de som jobbar med detta har förstånd att hålla käften.

Absolut, vilket polisen också meddelat. Bl.a. inväntas toxiokologiska rapporter.
Citera
2018-01-22, 15:26
Medlem
Citat:
Tack för uppläggning av länken! Min tanke är lite att OH verkligen så gärna ville vara professor och därav namnskylten, som han kanske själv bestämt.
Kanske han fått en hint om att han inte skulle få titeln nu äntligen och det bidrog till viss del.
Mitt intryck är att denne man var en perfektionist och kunde konsten att manipulera andra. Momsboken som han skrev till sina älskade döttrar......? Det var för att glänsa för andra och visar bara att han hade lite koll på hur barn i första resp tredje klass tänker.
Jag tror att han tänkte mest på sig själv och på hur bilden av honom och hans familj skulle uppfattas. En maktperson med manipulativa drag, vältalande och van vid att kunna charma sin omgivning för att få som han själv ville.
Och du tänker fel. Läs tidigare inlägg om titlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in