2018-01-21, 18:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Angående Hanna, hur viktigt är det att se hur hon ser ut egentligen? Utsidan speglar inte insidan. Jag sitter på ett foto av Hanna, från min tid i skolan. Tänker inte posta. Hon såg bra ut. Enough?
Jag förstår inte heller det behovet, att se hur de såg ut.
Citera
2018-01-21, 18:38
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Angående Hanna, hur viktigt är det att se hur hon ser ut egentligen? Utsidan speglar inte insidan. Jag sitter på ett foto av Hanna, från min tid i skolan. Tänker inte posta. Hon såg bra ut. Enough?

Varför berättar du då?
Citera
2018-01-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Fetat: Tydligen inte, då hade flickorna levt idag.

Det här fallet kommer att nagelfaras i studier och utbildning, kanske en skärpning av riktlinjer från Skolverket. Hur skolor framtida ska agera med "normala fall" som skiljer sig från normalfallet.

Min fetning. Tror du verkligen att någon i sin vildaste fantasi trodde att barnen var i fara med tanke på att föräldrarna letade efter hjälp och lindring precis överallt de bara kunde? Det är så jäkla lätt att förnumstigt sitta och döma andra när man sitter med facit i hand.
Citera
2018-01-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jätteviktigt, det finns några experter på bildologi här som kan dra häpnadsväckande slutsatser av ett fotografi.

Kan också finnas personer som tror sig veta, men är inte säker, på vem hon är efter att ha varit i kontakt med henne på tex. en tidigare arbetsplats, i affären, någon kurs eller liknande. Jag tillhör dock inte en av dem.
Citera
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag har följt med en del i tråden, men bara läst.
Har renoverat några hus i närheten genom mitt företag, men aldrig träffat denna familj.

Tycker det verkar vara extremt konstigt att två högutbildade med arbete där dom ofta skulle lösa diverse problem, fattar sådana beslut.
Mer konstigt är att båda två är med på det.

Jag är definitivt inte säker på att sanningen är den som skrivs i media.
Det kan finnas helt andra orsaker till att dom var döda.
Spekulationerna har varit många allt i från helt overkliga saker till en del som är mer realistiska.
Realistiskt är att något annat mer ligger bakom både morden och att flickorna inte gick i skolan.
Sanningen får vi troligtvis aldrig veta.

Hur som helst är det väldigt tråkigt när något sådant händer!

Rullkragen
Citera
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Mannen i familjen doktorerade på, och var anställd vid, Lunds universitet. Väldigt många människor som arbetar i Lund bor i Lomma (kommun) - finns inte något märkligt med detta öht. Det är knappast ett tecken på att familjen isolerat sig - killen var akademiskt begåvad och LU är ett av norra Europas främsta forskningsuniversitet...
Jag är inte imponerad nu när vi har facit i hand Nog för att OH skulle bli professor i lilla Lund men han rodde inte båten ihamn fördet Jag har varit i Lomma på besök och det var väl inget särskilt och nu kommer Bjärred föralltid att förknippas med dessa barnamord
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var N.armstark som skrev det? Jsg svarade på det, ljusbehandling är inte som solarium.

Du citerade ju själv inlägget?

Edit det var Picasso2 som citerade N.armstark där det står att vill man ha ljusbehandling kan man lika gärna gå på solarium. Inlägg #10673

OK, my bad
Citera
2018-01-21, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Nu handlade min ursprungskommentar om familjens s k anhöriga! Det är väl så i sanningens namn att alla berörda skäms nu för sin undfallenhet i detta fall.

Nej, det tror och hoppas jag inte. Som jag har förstått det är det många som har gjort enormt mycket för familjen och knappast har anledning till skuld eller skam. Vem är du att dela ut denna?
Citera
2018-01-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ett dubbelmord är ingen privatsak. Det är inte så att svåra våldsbrott bara påverkar de närmast anhöriga, utan det påverkar i mycket hög grad hela samhället. Den inställning som finns idag till att det skulle vara en familjeangelägenhet enbart eller en angelägenhet för polis och myndigheter enbart bygger i grund på en mycket nutida, mycket märklig och ganska inhuman syn på individen som en enhet utan band till grannar och omgivning och på en rätt osund alienation i samhället.

Folk har fått lära sig att nyfikenhet är förkastligt och att vi inte skall snegla på grannens hus ens om det exploderar och att denna explosion inte är något vi har att göra med. Det är en märklig syn på samhället.

Vi har i allra högsta grad rätt att bry oss och vara nyfikna och det är polisens skyldighet att ge oss relevant information, både för att vi skall kunna granska deras verksamhet och för att sådana här händelser påverkar oss och berör oss. Inte varenda detalj, men betydligt mer än idag. Speciellt gäller det förstås Bjärredsborna.
Det var en lång utläggning varför du och dina kollegor ska ha nåt att snaska i på fikarasten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Jag är inte imponerad nu när vi har facit i hand Nog för att OH skulle bli professor i lilla Lund men han rodde inte båten ihamn fördet Jag har varit i Lomma på besök och det var väl inget särskilt och nu kommer Bjärred föralltid att förknippas med dessa barnamord

Stämmer, Bjärred, den lilla byn vid havet utanför Lund har skrivit in sig i historie böckerna för all framtid.

Dallas, Knutby, Hörby, Sveavägen, Bjärred
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Någon kunde bekräfta att elförbrukningen hela tiden låg normalt, förutom de 6;e, då sjönk den väldigt mycket.
Någon skrev så, jag vill hitta det igen och få det bekräftat.
Vem vet, det kanske betyder nått.

Det var någon som skrev det samt att den 7/1 var den återigen normal. Jag har försökt söka på strömavbrott den dagen men finner inget just där. Låter konstigt att elen kraftigt gick ner, menar uppvärmning av huset bör ligga ganska stabilt och hushållsmaskiner påverkar inte elen så mycket.

Är det någon som bor i Bjärred som kan bekräfta att nätbolaget är Kraftringen nät AB?
Citera
2018-01-21, 18:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Min fetning. Tror du verkligen att någon i sin vildaste fantasi trodde att barnen var i fara med tanke på att föräldrarna letade efter hjälp och lindring precis överallt de bara kunde? Det är så jäkla lätt att förnumstigt sitta och döma andra när man sitter med facit i hand.

Jag menar givetvis att föräldrarna hade sökt hjälp för SINA tankegångar och svårmod.
Håll de stackars flickorna utanför. De kunde inte rå för att de föddes och inte nådde målen föräldrarna hade.
Tänk på dem som har barn med grava hjärnskador och liknande tillstånd och som de aldrig kunnat kommunicera med, ändå kämpar de med näbbar och klor för deras rättigheter. Av kärlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in