2018-01-20, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Detta görs inte. Och jag har inget minne av att man talade om aborter heller.

Jag har minnen av att vi tog upp aborter under sexualundervisningen men jag vet inte om det ingick i läroplanen eller om det var vi elever som ville veta mer om det. Oavsett så framgick det tydligt att abort var något helt fantastiskt. Inte ett enda ord om att en abort (beroende på vilken typ) kan leda till:

Feber
Depression
Ofruktsamhet
Minskad könskänslighet
Könssmärtor
Infektioner
Illa luktade flytningar
Bäckensmärtor
Magsmärtor/kramper
Korsryggssmärtor
Livmodersskador
Smärre blödningar
Extrema blödningar
Ärrbildningar
Skador på andra organ
Kroniska varianter av nästan samtliga föregående men
Död

But hey, den informationen var väl inte viktig antar jag.
Senast redigerad av ShallowInfidel 2018-01-20 kl. 20:23.
Citera
2018-01-20, 20:19
Avslutad
Citat:
Precis, och ändå så tycker du att kvinnorna bär hela skulden.

Jag anser inte att det är en skuldfråga utan en ansvarsfråga.

Din poäng?
Citera
2018-01-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Jag anser inte att det är en skuldfråga utan en ansvarsfråga.

Din poäng?

Det är det inte i dagens samhälle. Som du själv intygar i ditt andra inlägg så uppmuntras aborter.
Det pratas inte om risker eller om alternativ. Det pratas inte heller om hur mycket ansvar ett barn innebär.

Det närmaste vi kommer en ansvarsfråga idag är om en kvinna är beredd på att ta ansvar för ett barn, alltså att föda det eller avbryta graviditeten.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2018-01-20 kl. 20:33.
Citera
2018-01-20, 21:16
Avslutad
Citat:
Det är det inte i dagens samhälle. Som du själv intygar i ditt andra inlägg så uppmuntras aborter.
Det pratas inte om risker eller om alternativ. Det pratas inte heller om hur mycket ansvar ett barn innebär.

Det närmaste vi kommer en ansvarsfråga idag är om en kvinna är beredd på att ta ansvar för ett barn, alltså att föda det eller avbryta graviditeten.

För att återgå till din tidigare frågeställning så är svaret: Ja.
Det är ju trots allt hennes kropp i slutändan, den som vill ha exklusiva rättigheter
borde också få räkna med exklusivt ansvar.

Med det sagt hade jag haft betydligt mindre mot den nuvarande ordningen om män tilläts utföra juridiska aborter, jag må hata aborter men jag hatar orättvisor betydligt mer.
Citera
2018-01-20, 21:21
Medlem
Citat:
För att återgå till din tidigare frågeställning så är svaret: Ja.
Det är ju trots allt hennes kropp i slutändan, den som vill ha exklusiva rättigheter
borde också få räkna med exklusivt ansvar.

Med det sagt hade jag haft betydligt mindre mot den nuvarande ordningen om män tilläts utföra juridiska aborter, jag må hata aborter men jag hatar orättvisor betydligt mer.

Fast juridiska aborter skulle ju i en realitet innebära stora orättvisor mellan födda barn.
Så? DÅ plötsligt är det inte problem längre med orättvisor?
Citera
2018-01-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast juridiska aborter skulle ju i en realitet innebära stora orättvisor mellan födda barn.

Han har en poäng. Men då ska det ju också bli så att barn och far inte har rätt att träffas.

En annan grej vore att en juridisk abort skulle behöva göras inom en viss tid vilket skulle kunna bli svårt rent praktiskt att göra.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2018-01-20 kl. 21:39.
Citera
2018-01-20, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Enligt vad? Mest troligt skulle barnen som har turen att födas till ett ansvarfullt föräldrapar och barnen som inte har den turen få genomleva exakt samma omständigheter som idag. Pappor som vill vara pappor kommer att fortsätta vara delaktiga, på mammans nåd, precis som nu.
Pappor som inte vill det kommer precis som idag inte vara delaktiga - enda skillnaden vore att kvinnor skulle få ta fullt ansvar, vilket jag tycker vore helt korrekt då kvinnan redan har makten att inkludera eller exkludera pappor efter vilja - exklusiva rättigheter, exklusiva skyldigheter.

Appropå barnens rättigheter, vad säger du om insemineringsbarn?
Deras rättigheter? Ohjustdet, kvinnans rättigheter ska trumfa allt. Alltid.
Senast redigerad av ShallowInfidel 2018-01-20 kl. 21:46.
Citera
2018-01-20, 21:50
Medlem
Citat:
Enligt vad? Mest troligt skulle barnen som har turen att födas till ett ansvarfullt föräldrapar och barnen som inte har den turen få genomleva exakt samma omständigheter som idag. Pappor som vill vara pappor kommer att fortsätta vara delaktiga, på mammans nåd, precis som nu.
Pappor som inte vill det kommer precis som idag inte vara delaktiga - enda skillnaden vore att kvinnor skulle få ta fullt ansvar, vilket jag tycker vore helt korrekt då kvinnan redan har makten att inkludera eller exkludera pappor efter vilja - exklusiva rättigheter, exklusiva skyldigheter.

Appropå barnens rättigheter, vad säger du om insemineringsbarn?
Deras rättigheter? Ohjustdet, kvinnans rättigheter ska trumfa allt. Alltid.

Det är väl bättre att de inseminerar sig då än att ligga med en man som ändå inte vill ha barn?
Citera
2018-01-20, 21:52
Avslutad
Citat:
Det är väl bättre att de inseminerar sig då än att ligga med en man som ändå inte vill ha barn?

Givetvis är det så. Det var inte poängen.
Citera
2018-01-20, 22:18
Avslutad
Citat:
Han har en poäng. Men då ska det ju också bli så att barn och far inte har rätt att träffas.

Hur skiljer det sig från hur det redan är? Modern avgör, det skulle inte bli någon skillnad.

Citat:
En annan grej vore att en juridisk abort skulle behöva göras inom en viss tid vilket skulle kunna bli svårt rent praktiskt att göra.

Mitt förslag då är att juridiska aborter utförs per automatik såvida mödrar inte uppger annat.
Uppger mödrar annat kallas pappor in för bekräftelse. Voila. Enkelt.
Citera
2018-01-20, 22:21
Medlem
Citat:
Saken är den som du inye verkar förstå är att man redan uppmanar unga att skydda sig. Det man inte gör längre är att uppmana till avhållsamhet.

Om man jämnför hur många kvinnor som gör abort med de som har sex regelbundet blir nog siffran för aborter försvinnande liten.
Så att kalla kvinnor för dumma i huvudet och omdömeslösa är en gammal kvarleva då man beskyllde kvinnor för precis allt.

Visst uppmanar man dem att skydda sig, men det fungerar inte. Ekonomiska incitament där kvinnan får ta det ekonomiska ansvaret för sitt misstag skulle fungera. Jag orkar inte ta reda på vad det kostar att göra abort, det varierar ju givetvis beroende på hur långt gången graviditeten är. Om det skulle kosta några tusenlappar för sköterskans tid och eventuella preparat, eller kanske 10000 för en skrapning, då skulle aborterna minska snabbt.

Uppenbarligen så kan inte kvinnor ta till sig informationen om skydd, då får vi låta dem ta ekonomisk konsekvens för sina misstag. De kan inte klandra någon annan för att ha satt sig i situationen, och då ska inte heller någon annan betala.
Citera
2018-01-20, 22:22
Medlem
Citat:
Hur skiljer det sig från hur det redan är? Modern avgör, det skulle inte bli någon skillnad.

Mitt förslag då är att juridiska aborter utförs per automatik såvida mödrar inte uppger annat.
Uppger mödrar annat kallas pappor in för bekräftelse. Voila. Enkelt.

Skillnaden är väl den att barnet inte får lov att träffa sin pappa även när det blivit myndigt då fadern aborterat bort den möjligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in