Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Ansvar är just att ta ansvar i den kontext man nu befinner sig. Du gnäller över din tjejkompis, och ignorerar helt att gnälla över de män hon nu haft sex med som haft det lika oskyddade som hon får man misstänka. Och då ska du veta att "kontexten" för henne är att hon är fertil några dagar i månaden under sin fertila period i livet, kontexten för män är att de är fertila 24/7 livet ut efter puberteten. så? VEM bör man avkräva mest ansvar av att se till att de skyddar sig alltid?
Din kompis tog också ansvar iom att hon gjorde abort, ännu mera ansvarslöst hade varit att föda 7 oönskade barn till 7 män med "värdelösa oansvariga gener" eller hur?
Du har fullt av exempel på den typen av samhälle där man sköter sig självt skiter i andra, att ta lärdom av. De tenderar att braka samman.
Du har också fullt med samhällen som inte accepterar eller ger fri aborträtt till kvinnor där du kan se hur "ansvarsfullt" människor hanterar sex, trots överhängande risker med oönskade barn man inte klarar ta hand om.
Personligen tycker jag det är rätt sjukt att tillskriva människor ansvar för saker de inte har något berättigande över, men du tycker tydligen det är fint bara det är män som delegeras ansvar för kvinnor. På vilket sätt kan detta betraktas som vare sig kvinnofrigörande, kvinnostärkande eller rättvist mot något av könen?
Nej, det är helt hennes eget fel, ingen tvingade henne att knulla någon av dem än mindre knulla dem oskyddat. Att ta ansvar för hennes kropp hade inneburit att tvinga på dessa killar kondomer, äta p-piller eller helt enkelt avstå. Det är den grundläggande verkligheten oavsett hur du försöker få det här till att bli mitt och övriga mäns fel.
Gjorde killarna rätt som hade oskyddat sex? Det är fullständigt omöjligt för mig att veta då jag inte har någon insikt i vad de tänkte när de hade sex med denna tjej. Det är inte särskilt troligt men ändå fullt möjligt att varenda kille faktiskt ville ha ett barn med denna tjej, hur har de då gjort fel menar du? Sånt här blir bara komplicerat för att människor som du gör det komplicerat. Din kropp, ditt ansvar, det borde verkligen vara så enkelt.
Hur är andra samhällen med vilt skiljande kulturer och andra faktorer relevanta för Sveriges internpolitik? Utöver när vita privilegierade feminister ska peka finger på orättvisor på andra sidan planeten, som ni i övrigt skiter i, förutom när det är dags för er att tillskansa er fler oförtjänta ämbeten, inkvoteringar till höga positioner eller piska upp hat mot den heterosexuella mannen?
Edit: I övrigt ser jag helst att du antingen svarar på mina inlägg på ett hederligt sätt, utan att kapa bort relevanta frågeställningar eller inte svarar alls.