2018-01-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tror det står vilrum och inte vilorum.

Det var ju för väl.
Citera
2018-01-20, 01:17
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
TEXT
Så länge man tydligt redovisar varifrån man fått informationen bryr jag mig inte om vad som sägs. Det är ett bra sätt att undvika att trams, troll och mindre reflekterande användare tar över en intressant tråd. Är helt med dig om att var och en får bedöma trovärdigheten i det som sägs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardolicious
Tack för relevanta påpekanden och för att du orkar korrigera mängden obildade eller bara ignoranta användare. Jag är själv en 45-årig välutbildad man som lider av ME/CFS och som vet att det är en reell och därtill plågsam sjukdom.

Angående det märkliga att båda systrarna varit sjuka, oavsett om det varit i ME eller något annat, kan jag tillägga att jag känner personer där fler familjemedlemmar än de själva insjuknat, exempelvis två systrar i tjugoårsåldern, där först den ena blev sjuk, sedan den andra. Det är med andra ord inte så otroligt som det låter i den här tråden.

Jag vill tro att det var jag som först drog upp ME och i den posten nämnde jag att det förekom syskon som drabbats av samma åkomma. Det var inte lika "konstigt" som med Vogts t.ex.
Frågan jag ställt mig sedan jag skrev det inlägget har varit om det verkligen är så illa för barnen att två friska föräldrar får för sig att "barmhärtighetsmörda" barnen.
Det är så skrämmande att det knappt finns ord!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Några som satt med säker information? Du menar "från polishuset" som du själv sa? Och ingen VIDEO som du var så stensäker på i flera inlägg. Vore fint om du kunde dra ner lite på hävdelsebehovet Scheele. Skriv inte tvärsäkra grejer när du inte vet. Det gynnar varken tråden eller dig.

Du har fel.
Video finns.
Vänta, så får du se.
Scheele har rätt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eVP24
Vilka virus orsakar det då? Tidigare påstods att detta var något aom utlöstes av vaccination, vilket är helt skilt från en viral hjärninfektion.
Som jag förstått används koden för individer som haft viral encefalit och har kvarstående trötthet (inte helt ovanligt efter tex mässlingsinfektioner). Eftersom viral encefalit är en livshotande sjukdom är det inget man har utan att veta om det, det ger ganska allvarliga symptom....

Det är bara att googla! Forskning pågår. Just nu forskar t ex professor Johan Blomberg vid Uppsala universitet i just den frågan –*vilka är de utlösande infektionerna? Här står en del: https://newsaboutdisease.com/2016/03/11/professor-jonas-blomberg-om-mecfs/
Citera
2018-01-20, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Har själv en tro att det finns någon form av genetisk komponent i detta. Haft flera anhöriga på "mödernet" som har/haft denna diagnos. Ja nu är det ju länge sen för några så då var de bara SVBK (sveda värk och brännkärringar). Nu är jag övertygad om att även de hade diagnosen. Detta med tanke på senare ättlingar som HAR diagnosen. Det är helt klart en handikappande sjukdom. MEN att vi i allmänheten får reda på diagnosen hjälper inte flickorna NU. Och inte alla föräldrar med ME-sjuka barn, eller andra svåra diagnoser, dödar sina barn. Så jag ifrågasätter fortfarande vad vikten är at vi får veta exakt diagnos. Föräldrarna upplevde att barnen var så sjuka att de inte hade en framtid med livskvalité. Den upplevelsen förändras inte av att vi får veta barnens diagnos.

Precis. Klokt skrivet.
Citera
2018-01-20, 01:19
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eVP24
Nu är iofs ICD-10 G93.3 koden för "Trötthetssyndrom efter virusinfektion", men du kanske menar G93.4 som är koden för "Encefalopati, ospecificerad"?

Eller.......

Hämtat från socialstyrelsens hemsida:

G93.3 Trötthetssyndrom efter virusinfektion
Benign myalgisk encefalomyelit
Kroniskt trötthetssyndrom

Lyssna inte på allt strunt som att sjukdomen skulle vara psykisk eller inte finnas alls. Dem är bara oinsatta och fördomsfulla. Var det nu så att flickorna led av ME så hade dem det inte lätt. Lägg sen till att omgivningen ofta är väldigt dömande och oförstående vilket gör hela situationen ännu mer frustrerande och kan knäcka vem som helst. Man kämpar alltså både mot en svår sjukdom och sin omgivning. Räcker att läsa i denna tråd för att bilda sig en uppfattning.
Citera
2018-01-20, 01:24
Medlem
Det här fallet liknar ett från 1945 där en kvinna dödar sina två döttrar och sedan begår självmord. Döttrarna led av någon allvarlig, degenerativ sjukdom med tidig dödlighet.

https://www.svt.se/articles/farmor-ruth-och-hennes-dottrar/
Citera
2018-01-20, 01:26
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManOfHonor
Någon säker diagnos har inte redovisats. Klart flest inlägg har handlat om ME medan jag och flera andra har spekulerat i någon form av degenerativ neurologisk sjukdom. ME har diskuterats mycket flitigt. Det har också spekulerats om mammans tillstånd. Enligt några säkra källor har hon haft cancer. Mer osäkert är om hon återfallit i samma sjukdom. Diagnoserna kommer troligen ut vad det lider, men det kan säkert dröja rätt lång tid.

Enligt trådsanningar har det nämnts cancer och spekulerats flitigt i diverse olika sjukdomar.
Dock har ingenting fastställts med underlag. Den största frågan är har skolan sett något som inte stämmer i det här hemmet? Fanns det någon som undrat hur det var med dom här flickorna egentligen?
Föräldrarna drev hemundervisningen och fick igenom detta. Kan det varit så att barnen inte blev sedda?
Hade dom här barnen någon som helst talan?
Citera
2018-01-20, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Du har fel.
Video finns.
Vänta, så får du se.
Scheele har rätt

Hur ska det komma fram menar du?
Du verkar säker på att det ska bli en sanning?
Förstår verkligen inte varför det är ett sånt stort snack om video, ett meddelande har lämnats, ta det därefter!
Vi får antagligen inte reda på mycket då förundersökningen kommer läggas ned när den är klar, allt annat än det polisen kommit ut med är bara vilda spekulationer. Tvivlar på att något mer kommer komma ut om detta.
Inte svårt att vara "säker" på något när man vet att det inte kommer kunna bevisas eller motbevisas.
Citera
2018-01-20, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
Hämtat från socialstyrelsens hemsida:

G93.3 Trötthetssyndrom efter virusinfektion
Benign myalgisk encefalomyelit
Kroniskt trötthetssyndrom

Lyssna inte på allt strunt som att sjukdomen skulle vara psykisk eller inte finnas alls. Dem är bara oinsatta och fördomsfulla. Var det nu så att flickorna led av ME så hade dem det inte lätt. Lägg sen till att omgivningen ofta är väldigt dömande och oförstående vilket gör hela situationen ännu mer frustrerande och kan knäcka vem som helst. Man kämpar alltså både mot en svår sjukdom och sin omgivning. Räcker att läsa i denna tråd för att bilda sig en uppfattning.

Om vi ska vara helt korrekta är ordet benign struket från 180101...

Jag ser det som fullkomligt logiskt att en infektion kan utlösa en autoimmun respons vilket resulterar i en systemisk inflammation. Många reumatisk sjd debuterar tex efter infektioner. Och systemisk inflammation ger trötthet, inget konstigt alls.
Däremot ifrågasätter jag sannolikheten att två barn drabbas av samma ovanliga sjukdom, i en ålder då autoimmuna sjd vanligtvis inte debuterar, och en sjukdom som tycks inbegripa en mycket komplex sjd som inbegriper någon form av infektion........
Citera
2018-01-20, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardolicious
Tack för relevanta påpekanden och för att du orkar korrigera mängden obildade eller bara ignoranta användare. Jag är själv en 45-årig välutbildad man som lider av ME/CFS och som vet att det är en reell och därtill plågsam sjukdom.

Angående det märkliga att båda systrarna varit sjuka, oavsett om det varit i ME eller något annat, kan jag tillägga att jag känner personer där fler familjemedlemmar än de själva insjuknat, exempelvis två systrar i tjugoårsåldern, där först den ena blev sjuk, sedan den andra. Det är med andra ord inte så otroligt som det låter i den här tråden.

Tack själv för ditt inlägg och beklagar att du lider av detta.
Har förstått att man forskar i möjlig genetisk sårbarhet fn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in