2018-01-20, 00:35
Medlem
Känns spontant som det ligger en hund begraven. Nånstans.

Varför raderade mannen sina sociala konton men inte kvinnan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Utan att veta särskilt mycket om deras specifika situation så är det ju inte ovanligt att depression medför/föregås av ångesttillstånd, då även hälsoångest. Det kan leda till en mycket överdriven oro för sin egen och andras hälsa där man lägger mycket energi på att söka information om olika sjukdomar och försöka tolka upplevda symtom.

Att drabbas av en sjukdom kan såklart utlösa sådan hälsoångest. Det blir ju en fullständig spekulation i det här fallet men visst kan mammans sjukdom ha framkallat hos henne själv eller pappan eller barnen en oro för hälsa. Många av symtomen vid så kallad ME påminner mycket om symtomen vid generaliserad ångest.

Det är svårt att säga vad som är vad i just denna familjen, om det har börjat med psykiska besvär som gått över i somatiska eller om allt varit frid och fröjd och sedan blev barnen sjuka. Man kan ju verkligen ha upplevt att barnen var sjuka och då kan jag förstå att situationen är mycket pressande när det är svårt att ställa diagnos och inte finns några riktiga botemedel.

Själv är jag skeptisk till ME som diagnos och jag tycker dessutom att det faktum att föräldrarna i samförstånd skall ha beslutat sig för något så uppseendeväckande som att ta livet av samtliga familjemedlemmar tyder på en mycket omfattande psykisk ohälsa.

Att du med flera har fördomar om ME som diagnos var nog en rätt betydande faktor i det som skedde i Bjärred. Dvs omvärldens okunskap. Se gärna nya dokumentärer i ämnet och läs lite forskningsrapporter. ME är en neurologisk sjukdom, benign myalgisk encefalomyelit, ingår i WHO-klassifikationssystemet med koden ICD-10 G93.3. Vad du "tror" eller är "skeptisk till" är således irrelevant.
Citera
Medlem
Citat:
Utan att veta särskilt mycket om deras specifika situation så är det ju inte ovanligt att depression medför/föregås av ångesttillstånd, då även hälsoångest. Det kan leda till en mycket överdriven oro för sin egen och andras hälsa där man lägger mycket energi på att söka information om olika sjukdomar och försöka tolka upplevda symtom.

Att drabbas av en sjukdom kan såklart utlösa sådan hälsoångest. Det blir ju en fullständig spekulation i det här fallet men visst kan mammans sjukdom ha framkallat hos henne själv eller pappan eller barnen en oro för hälsa. Många av symtomen vid så kallad ME påminner mycket om symtomen vid generaliserad ångest.

Det är svårt att säga vad som är vad i just denna familjen, om det har börjat med psykiska besvär som gått över i somatiska eller om allt varit frid och fröjd och sedan blev barnen sjuka. Man kan ju verkligen ha upplevt att barnen var sjuka och då kan jag förstå att situationen är mycket pressande när det är svårt att ställa diagnos och inte finns några riktiga botemedel.

Själv är jag skeptisk till ME som diagnos och jag tycker dessutom att det faktum att föräldrarna i samförstånd skall ha beslutat sig för något så uppseendeväckande som att ta livet av samtliga familjemedlemmar tyder på en mycket omfattande psykisk ohälsa.

Tack! Ett klockrent, resonerande, nyanserat och välskrivet inlägg!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
En trådsanning alltså.
Det är besvärligt att även sådant som goda källor har kunskap om förringas och nedvärderas till påhittad information. Att otaliga som hade rätt om alla andra delar i polisens pressrelease även har sagt att hustrun var sjuk i cancer, borde för en rationell människa vara annan kunskap än trådsanning. Källkritik är inte att avfärda all kunskap.
Citera
2018-01-20, 00:36
Medlem
Yrpannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns ingen orosanmälan. Verkar som alla inblandade i döttrarnas sjukdom hade en väl fungerande kontakt med familjen.

Okej, känns som ett glapp där liksom.
Barnen är ju förhållandevis stora och har (tycker jag) något att säga till om.
Men de verkar som de hållit sig till "planen/planerna" - allihop.
Medans livet utanför fönsterna passerat som vanligt.
Fasaden. Att inte be om hjälp, den måste vara enormt perfekt utåt.
Var det barnen som ville få hemundervisning eller föräldrarna?!
Känns som barnen var "svaga", att de inte våga stå upp mot sina föräldrar, ifrågasätta osv.
Va hände, eller inte hände?

Så himla sorgligt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
En händelse var en konferens där fadern skulle vara en presentatör och "key-note paper". Denna hölls 9/1, dagen då familjen hittades. Behöver inte vara något samband, men lägger nog på stress i en redan jobbig situation.

http://henkow.se/activitiesandpublications.html

11 dagar senare........
Citera
Medlem
Pajosvs avatar
En kompakt sammanfattning:

1. Vad har hänt: En familj på fyra personer hittas döda i sitt hus.
2. Vem/Vilka: Föräldrarna har dödat döttrarna.
3. Varför: På grund av döttrarnas sjukdom så är framtiden inte värd att uppleva enligt föräldrarna.
4. Tillvägagångssätt: Okänt i dagsläget.
5. Övrigt: Ett brev, undertecknat av båda föräldrarna, finnes.
Senast redigerad av Pajosv 2018-01-20 kl. 00:39.
Citera
2018-01-20, 00:37
Medlem
Citat:

Mycket bra skrivet. Du sammanfattar väldigt bra att orsaken mest troligt står att finna i föräldrarnas psykiska tillstånd snarare än Barnens eventuella tillstånd.
Citera
2018-01-20, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManOfHonor
Tack! Ett klockrent, resonerande, nyanserat och välskrivet inlägg!

Inte alls. Om barnen inte haft diagnos hade de knappast varit föremål för skolkonferenser och fått anpassad studiegång. Vilket gör inlägget helt obsolet.
Citera
2018-01-20, 00:40
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Kloka ord!
Citera
2018-01-20, 00:41
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är besvärligt att även sådant som goda källor har kunskap om förringas och nedvärderas till påhittad information. Att otaliga som hade rätt om alla andra delar i polisens pressrelease även har sagt att hustrun var sjuk i cancer, borde för en rationell människa vara annan kunskap än trådsanning. Källkritik är inte att avfärda all kunskap.
Finner det mer besvärande att obekräftade rykten framställs som fakta.
Citera
2018-01-20, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Att du med flera har fördomar om ME som diagnos var nog en rätt betydande faktor i det som skedde i Bjärred. Dvs omvärldens okunskap. Se gärna nya dokumentärer i ämnet och läs lite forskningsrapporter. ME är en neurologisk sjukdom, benign myalgisk encefalomyelit, ingår i WHO-klassifikationssystemet med koden ICD-10 G93.3. Vad du "tror" eller är "skeptisk till" är således irrelevant.

Nu är iofs ICD-10 G93.3 koden för "Trötthetssyndrom efter virusinfektion", men du kanske menar G93.4 som är koden för "Encefalopati, ospecificerad"?

Eller.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in