Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det skall du inte vara.
Polisen genomför, rent formellt, en förundersökning. Normalt gäller sekretess för alla förundersökningar, och i det här fallet, med minderåriga brottsoffer är den extra stark. FU-ansvarig kan kommunicera delar av FU, efter värdering, men är inte skyldig att offentliggöra någonting.
I normalfallet (vad är normalt här?) blir förundersökningen offentlig vid ett åtal, men här lär det inte bli något sådant.
Däremot kan man räkna med att ett grannlaga utredningsarbete kan upptäcka möjliga brister i skolans och vårdens handläggning, och vad som kan komma ut av detta vet man förstås inte så noga. Men skulle FU-ledaren finna någon grundad anledning att ge sig på någon i detta ärende kan det ju inträffa.
Jo, jag vet att det är så och jag har förmågan att lugna ner mig också
Men ytterst kan jag se att detta har ett samhällsintresse. Dels för att öka förståelsen både hos allmänheten och praktikerna för att förhindra att det händer igen, dels för att alla sjuka barn som nu kan tänkas oroa sig ska känna sig lite tryggare. Det handlar inte om nyfikenhet för min del, även om jag givetvis är nyfiken också.
Detta är ett unikt fall i svensk kriminalhistoria. Och jag tror trots allt, att det mesta som är relevant kommer att komma fram i sinom tid. Jag tar mig bara rätten att vara otålig.
Förresten, du som har lite koll. Hur blir det med sekretessen i händelse av JO-anmälningar, som vi nog kan förvänta oss?