2018-01-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Håller inte med, tycker det är viktigt för att förstå föräldrarnas motiv.

För vem är det viktigt och varför?
Citera
2018-01-19, 23:47
Medlem
Citat:
Läser Aftonblaskans redogörelse. Alltså, det handlar om ett halvår. Det var ju först i maj-juni 2017 som 14-åringen inte orkade med skolmiljön längre och även 11-åringen bedömdes för sjuk för att vara med i alla skolämnen. 11-åringen beskrivs "som en social och ambitiös elev som inte ville komma efter".
Ett halvår!? Vad är det för föräldrar som inte ens pallar att ha sjuka ungar i ett halvår?

Så står det inte:
Det står att planen i mars 2016 var att hon skulle gå i skolan när höstterminen började, MEN

Citat:
I maj 2017, vid skolårets slut, hade det visat sig att 14-åringen inte orkade med skolmiljön, trots viljan och trots skolans anpassning. Istället hade hon undervisats hemma i skolans regi och så skulle det fortsätta i åttonde klass med fyra tillfällen i veckan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden

Dvs läsåret 2016/2017 var planen att hon skulle gått i skolan, men det inte blivit så. Vi vet ju inte hur situationen såg ut före detta heller egentligen. Något måste ju gjort att man behövde elevvårdskonferensen i mars 2016.
Citera
Medlem
Säkert redan någon som länkat. Men om inte så står det nu både om ME, hur skolat vart tillmötesgående och om diagnoser i aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden
Citera
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dearest
Shit så himla ego av föräldrarna. Så märkligt att BÅDA är lika sjuka.
Även märkligt att båda barnen skulle vara så sjuka ..Och i samma sjukdom.
Citera
2018-01-19, 23:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamma40
precis så tänker jag hela tiden... hur fasen kom detta på tal?? hur va tjejernas sista dag? fick de sömnmedel i maten? kanske kvävdes de när de väl sov?? jag ve inte men jag funderar...HUR kan man som förälder göra så? i min bekantskapskrets finns en familj som har ett svårt sjukt barn (vuxen) i bla autism, det är assistans 24/7 hen kan inte prata...har oxå epelepsi MEN familjen jobbar med hen samt har utomstående assistenter som avlastning, hen har ett värdigt liv. jag fattar inte denna familj i bjärred... ”agnesisbored” det skär i hjärtat

Att fatta är väl inget problem. Det är ju bara att se vad som skedde. Att förstå är däremot svårare, men det kräver att man kan gå utanför sin egen trånga sektor och förstå att det finns oändligt många olika livsöden och beslut som tas av människor hela tiden. Någon gång händer det som ingen annan kan förstå och något har gått väldigt snett. Barnen har blivit mördade och det finns ingen förlåtelse för en sådan handling.
Citera
2018-01-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Även märkligt att båda barnen skulle vara så sjuka ..Och i samma sjukdom.

Behöver inte vara märkligt om det är en nedärvd genetisk sjukdom.
Citera
2018-01-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av An84
Isåfall är det mord rakt av. De har dessutom inte tagit hänsyn till barnets bästa. Barnets bästa i det här fallet hade varit att lämna ifrån dem. Till fosterhem som har tid. Pappan insåg kanske att han hade möjlighet att bli professor med den bördan der var av att ha två sjuka barn hemma. Själviska och upptagna föräldrar. De tog livet av sina barn. Tog livet av sig själva tyder på samvete ändå och och att det de gjorde var fel. Kan också tolkas som att när de väl dödat sina barn så var livet för föräldrarna slut och därmed deras karriär.

Som sagt, 11-åringen beskrivs som social och ambitiös, angelägen om att hänga med. Men insjuknade i juni och behövde därför anpassad studiegång.
Dessa högpresterande, fantastiska, elitistiska föräldrar har uppenbarligen inte kunnat hantera att deras barn led av fysiska defekter och därför ansåg att deras liv inte var något värda. Naziresonemang, men det är ju inget ovanligt i Skåne!?
Citera
2018-01-19, 23:51
Medlem
Citat:
Håller inte med, tycker det är viktigt för att förstå föräldrarnas motiv.

Självklart kan man tycka det, det förstår jag, men det är för att DU vill veta. Inte för att det på något sätt påverkar fallet, ger barnen upprättelse el dyl.
Senast redigerad av eVP24 2018-01-20 kl. 00:01.
Citera
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det skall du inte vara.

Polisen genomför, rent formellt, en förundersökning. Normalt gäller sekretess för alla förundersökningar, och i det här fallet, med minderåriga brottsoffer är den extra stark. FU-ansvarig kan kommunicera delar av FU, efter värdering, men är inte skyldig att offentliggöra någonting.

I normalfallet (vad är normalt här?) blir förundersökningen offentlig vid ett åtal, men här lär det inte bli något sådant.

Däremot kan man räkna med att ett grannlaga utredningsarbete kan upptäcka möjliga brister i skolans och vårdens handläggning, och vad som kan komma ut av detta vet man förstås inte så noga. Men skulle FU-ledaren finna någon grundad anledning att ge sig på någon i detta ärende kan det ju inträffa.
Jo, jag vet att det är så och jag har förmågan att lugna ner mig också
Men ytterst kan jag se att detta har ett samhällsintresse. Dels för att öka förståelsen både hos allmänheten och praktikerna för att förhindra att det händer igen, dels för att alla sjuka barn som nu kan tänkas oroa sig ska känna sig lite tryggare. Det handlar inte om nyfikenhet för min del, även om jag givetvis är nyfiken också.
Detta är ett unikt fall i svensk kriminalhistoria. Och jag tror trots allt, att det mesta som är relevant kommer att komma fram i sinom tid. Jag tar mig bara rätten att vara otålig.
Förresten, du som har lite koll. Hur blir det med sekretessen i händelse av JO-anmälningar, som vi nog kan förvänta oss?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Säkert redan någon som länkat. Men om inte så står det nu både om ME, hur skolat vart tillmötesgående och om diagnoser i aftonbladet.

Även reportrar läser Flashback och kan kolla facebooksidor... Så att det står ME nu är ju inte konstigt...
Citera
2018-01-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
För vem är det viktigt och varför?

Hur ska man kunna hindra det från att hända igen om man inte får reda på fakta om vad som hänt?
Citera
2018-01-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Att fatta är väl inget problem. Det är ju bara att se vad som skedde. Att förstå är däremot svårare, men det kräver att man kan gå utanför sin egen trånga sektor och förstå att det finns oändligt många olika livsöden och beslut som tas av människor hela tiden. Någon gång händer det som ingen annan kan förstå och något har gått väldigt snett. Barnen har blivit mördade och det finns ingen förlåtelse för en sådan handling.

Enda förståelsen kan finnas om de var obotligt sjuka eller döende. Men då är det ju barmhärtighetsmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in