2018-01-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det gör jag faktiskt inte, men kanske kunde. Är inte superpåläst om krypto, däremot aktiemarknaden.

Någon frågade vad fundamentala faktorer är: I aktier eller valutor så finns ett underliggande värde som består i själva företaget och dess tillgångar och kassaflöde (i fallet aktier) och av en stats garantier och ekonomiska muskler (i fallet valutor). När man kör trading i aktier så kan man kombinera olika former av teknisk analys, tillsammans med dessa fundamentala faktorer. Exempel: Man köper en aktie som ser ut att ha potential rent tekniskt, men gör detta enbart om företaget också är undervärderat rent fundamentalt.

Den sistnämnda faktorn saknas helt vad det gäller Bitcoins. Jag vet att ni Bitcoin-fanatiker kräks när jag säger detta, men den bästa/mest kända jämförelsen är nog ända tulpanlökarna i Holland på 1600-talet. Egentligt värde saknas helt, och priset byggs helt upp av spekulation och att alla rusar på samma sak. Precis så är det med Bitcoins och andra krypto, och vi lär se tillbaka på detta om ett antal år.

Vad det gäller just Bitcoin så finns det två fundamentala negativa faktorer som sätter begränsning:
1) Länder kan inte att tillåta att spekulationen växer sig så mycket större, dvs den förbjuds
2) Den storknar under det egna trycket av transaktioner, klarar inte större handel än idag

Varför postar du när du själv hela tiden säger att du inte kan någonting om det du pratar om? Om du ärligt talat tror att alla olika krypto är helt värdelösa, gör dig själv en tjänst och korta hela marknaden.

2018 blir året där kryptos utan värde sakta och säkert dör medan de mest legitima projekt med användsområden når nya höjder.
2018-01-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Hörde på radion att bitcoinens akilleshäl är den enorma elförbrukning som krävs för att gräva fram nya coins. Skulle motsvara hela Irlands elförbrukning hade någon räkna ut. Kineserna jagade gruvor med hjälp av elnätet. Det skulle enligt programmet vara ohållbart i längden för en digital valuta.

Men jag har väl missförstått något och dessutom druckit öl nu

Nej det stämmer faktiskt till en viss del, det slösas väldiga mängder energi på att mina olika kryptovalutor.

Därför många projekt från från Proof of work(PoW) till PoS (Proof of stake) för nya block. Största är ETH som kommer byta sent 2018/tidigt 2019
2018-01-19, 21:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Hörde på radion att bitcoinens akilleshäl är den enorma elförbrukning som krävs för att gräva fram nya coins. Skulle motsvara hela Irlands elförbrukning hade någon räkna ut. Kineserna jagade gruvor med hjälp av elnätet. Det skulle enligt programmet vara ohållbart i längden för en digital valuta.

Skål! Ölen oaktat, så har du fått det hela rätt. Bitcoins klarar helt enkelt inte mer. Det går åt enorma resurser att "mina" fram nya, såpass mycket så det knappt lönar sig. Och att använda Bitcoin i vanlig handel av varor och tjänster kommer aldrig gå då nätverket är för segt/ineffektivt. Det enda som funkar är att sitta och handla dessa coins fram och tillbaka på olika börser såsom Bitstamp eller andra.

Det talas om att andra kryptovalutor är mer effektivt implementerade och kan klara större handelsvolymer, men då Bitcoin har så pass stor del av marknaden/folks medvetande så lär det bli förödande för andra kryptovalutors rykte att Bitcoin går i graven.
2018-01-19, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Seriöst. En värld, en valuta? Född i farstun? Det är därför FIAT-systemet finns.
Växelkurserna speglar nationers och valutorna ekonomiska tillstånd.
Växelkurserna speglar vad? haha vilken värld lever du i??? egentligen idiot!

Du är rolig du, du försvarar de som redan har lämnat dig i din patetiska nivå utav lära ifrån Krugman och Keynes. Ett tips läs A short introduction to the world of Cryptocurrencies, Federal reserve Bank of St Louis 2018 så kanske ett litet ljus går upp för dig. Men du är uppenbarligen tappad på BB så inte ens det här kommer du förstå!
2018-01-19, 21:56
Medlem
Citat:
Skål! Ölen oaktat, så har du fått det hela rätt. Bitcoins klarar helt enkelt inte mer. Det går åt enorma resurser att "mina" fram nya, såpass mycket så det knappt lönar sig. Och att använda Bitcoin i vanlig handel av varor och tjänster kommer aldrig gå då nätverket är för segt/ineffektivt. Det enda som funkar är att sitta och handla dessa coins fram och tillbaka på olika börser såsom Bitstamp eller andra.

Det talas om att andra kryptovalutor är mer effektivt implementerade och kan klara större handelsvolymer, men då Bitcoin har så pass stor del av marknaden/folks medvetande så lär det bli förödande för andra kryptovalutors rykte att Bitcoin går i graven.

Citat:
"Bitcoins klarar helt enkelt inte mer."

- Vad ska det betyda?

Citat:
"Det går åt enorma resurser att "mina" fram nya, såpass mycket så det knappt lönar sig. "

- Folk kommer mina så länge det lönar sig och det kommer alltid finnas folk som minar när det är lönsamt.

Citat:
"Och att använda Bitcoin i vanlig handel av varor och tjänster kommer aldrig gå då nätverket är för segt/ineffektivt. Det enda som funkar är att sitta och handla dessa coins fram och tillbaka på olika börser såsom Bitstamp eller andra."

- Just BTC håller på att utveckla nya scaling solutions, dock vore lättast i min personliga åsikt att bara höja blocksizen. Och så vore problemet löst för tillfället.

Citat:
"Det talas om att andra kryptovalutor är mer effektivt implementerade och kan klara större handelsvolymer, men då Bitcoin har så pass stor del av marknaden/folks medvetande så lär det bli förödande för andra kryptovalutors rykte att Bitcoin går i graven."

- Tror du folk överger allt vad namn krypto så fort bitcoin går ner? Kan säga att BTC har tappat från 90% market dominance till idag 33% samtidigt som marknaden ökat extremt mycket. Igen bara pajassnack från din sida (men du kan ju inget heller som du själv säger)
Senast redigerad av prz11 2018-01-19 kl. 21:59.
2018-01-19, 22:01
Medlem
Att det "knappt lönar sig" att gräva Bitcoin tror jag inte på. De stora aktörerna drar in stora summor i vinst.
Du har även fel när du påstår att Bitcoin aldrig kan användas i handel. Det har fungerat i hela världen i många år och även idag. Jag betalade själv för hotellvistelsen igår med Bitcoin. BitPay används i handeln för nära $1 miljard per år.
Däremot håller jag med om att Bitcoin inte lämpar sig för små belopp. Därför använder jag istället Bitcoin Cash när jag köper kaffe.
2018-01-19, 22:03
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Det gör bara att btc blir mer värdefullt, ju svårare det är att producera, desto värdefullare. Det i kombination med psykologisk nostalgia att äga en bitcoin driver upp priset. Det kommer dröja ett tag innan btc tappar kronan, och värdet på altcoins är inte dömda att följa med btc om det nu skulle gå i graven. Sen har vi ju nya tekniska lösningar på gång detta året.

Så nej, 8000 eller 5000 är botten för kurvan. Det är riktigt dumt att räkna ut btc vid det här laget. Krypto har knappt börjat på allvar. Och dess underliggande värde har redan diskuterats och är väl etablerat. Du kan inte jämföra det med aktier.
2018-01-19, 22:05
Medlem
Citat:
Exempel: Man köper en aktie som ser ut att ha potential rent tekniskt, men gör detta enbart om företaget också är undervärderat rent fundamentalt.

Exakt samma sak kan du göra med företag som utvecklar blockkedje baserada lösningar, framförallt om valutan har ett syfte utöver trading.
Är ju lite annorlunda med Bitcoin eftersom de är open-source och öppet för allmänheten.

Man ska nog inte tro allt för mycket om Bitcoins öde innan segwit blir mer adopterat och Lightning Network är färdigt. Bitcoin är här för att stanna. Teknik förbättras med tiden, mining effektiviseras.
Men visst, de finns andra alternativ som existerat sen 2014 och fortfarande utklassar 90% av all skit därute.

Spekulering i kryptovalutor kommer aldrig förbjudas.. de handlar om att reglera marknaden
Tro inte på all skrämselpropaganda som pumpas ut varenda jävla dag
Senast redigerad av supersheriffen 2018-01-19 kl. 22:08.
2018-01-19, 22:07
Medlem
BTC svårighet att hitta anpassas efter hur många som minar så att det ska vara ett konstant flöde på 10minuter per nytt block. Även om det är 1 person eller 10 miljoner som minar så kommer flödet vara konstant på 10 min per block i snitt.
2018-01-19, 22:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Och dess underliggande värde har redan diskuterats och är väl etablerat. Du kan inte jämföra det med aktier.

Det där var en extremt skön kommentar, faktiskt ohotad i sin vackra naivitet. Förstår du själv vad du skrev? Du skrev att något som klassas av 99% av alla världens ekonomer som en bubbla utan något värde alls, inte "kan jämföras" med aktier (som ju representerar det samlade värdet av alla företag i världen).

Nu kan man sova gott. Trodde jag hade läst det mesta på Flashback, men man hittar nytt signaturmaterial varje dag
2018-01-19, 22:17
Medlem
Citat:

De är ett problem, men de utvecklas hela tiden nya innovationer för att ta vara på förbrukningen:
https://www.youtube.com/watch?v=9Z_bvYNWR4k

Även hårdvara kommer utvecklas med tiden, tänk dig en kvantdator för mining i framtiden t.ex.
Om vi spekulerar vilt i att Bitcoin hade blivit en världsvaluta så kanske majoriteten av befolkningen hade haft mining stationer i sina hem.
Senast redigerad av supersheriffen 2018-01-19 kl. 22:20.
2018-01-19, 22:18
Bannlyst
Bitcoin var aldrig tänkt att betala med utan är en matematisk formel för att behålla köpkraft inget annat. Ethereum är en helt annan organism och tillslut kommer Bitcoin bli en applikation inom Ethereums nätverk. Trivialt förklarat Ethereum tillåter 1-1 användare skapa vattentäta kontrakt sinsemellan, via en gemensam valuta utan tredjepart. Hur mycket tror ni det är värt i en miljardaffär? där valuta/försäkringar/kontrakt/betalningar/ sköts inom systemet utan tredje part?????? Om ni inte förstår vad jag nu säger så kommer ni aldrig förstå att Ethereum kommer bli det absolut största företaget i världen. Och de går i elitens fotspår då kontanter icke kontrollerade transaktioner försvinner iom blockkedjan. Om vi säger så här eliten höjer upp sig ett plan genom att kontrollera samtliga transaktioner men till en lägre kostnad för alla. Se det lite som internet 3.0 eller när du började göra bankens jobb att betala räkningar mm detta är på en högre nivå då samtliga företag/privat kan göra bankens jobb via smarta kontrakt 1-1. Men vi tar en lägre summa ifrån er men våra anställda kan bortrationaliseras.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in