2018-01-19, 22:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
För att klassifiera motivet vetenskapligt, men givetvis även för att förstå. Detta fall är extremt ovanligt i det att föräldrarna var i samförstånd, en annan sak som står ut är att barmhärtighetsmotivet är möjligt att förstå även eftersom det sannolikt inte enbart är en upplevd vinklad verklighetsuppfattning utan mer förståeligt även i en vidare krets än enbart ena förälderns tillvaro.

Nej, det är inte alls förståeligt och barmhärtighetsmord är mord rakt av. Det är inte föräldrarnas ägodelar dom här barnen. Givet är att det är svårt att direkt gissa på sjukdomar, men dom är inte ensamma om att ha sjuka barn. Däremot ganska ensamma om sitt beslut vilket är fel i mina ögon.
Citera
2018-01-19, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mammamia6
Jag skriver ju precis så; att det INTE är så enkelt att barnen mördades för att de var sjuka. Förresten, att söka hjälp är inte så lätt eller självklart som det låter. Om man tror att allt är hopplöst finns det ingen anledning att söka hjälp.
Mitt tips: Läs inte mitt inlägg om du inte tänker läsa hela.

Om man tror att allt är hopplöst så vill man väl försäkra sig om att det verkligen ÄR så? Alla som har sjuka barn som kämpar varje dag.. normal är väl att om man får en dipp så söker man hjälp? Det behöver inte vara sjukvården, det finns ju ett socialt nätverk för det mesta. Just för den här familjen verkar det ha varit en bristvara med socialt nätverk.
Citera
2018-01-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvary
Att föräldrarna tycks ha agerat i samförstånd är ingen garanti för att så har varit fallet. Det kan vara ett medvetet vilseledande ämnat att inte solka den skyldige förälderns eftermäle.
Korrekt. Händelsen i Bjärred är så pass ovanlig/extrem att man definitivt måste ha sina tvivel.
Den ondskefulla fru Goebbels mördade med sin vedervärdige makes välsignelse sina barn i Hitlerbunkern 1945 varefter fegisarna själva ändade sina patetiska liv. Motivet tros ha varit att dom ville bespara sina barn ödet att växa upp i ett icke-nazistiskt Tyskland. Någon som känner till något annat bekräftat liknande fall?
Citera
Medlem
Okej hör här, galen konspirations teori på g.

Barnen led av ME. Kan detta ha berott på vaccin? Exempelvis Svininfluensa Vaccinet?

Två smarta högutbildade föräldrar genomför privat efterforskning på detta och finner upptäckter som skulle kunna bidra till att en stor andel människor som råkat ut för samma sak kan stämma Medicin/Vaccin/Ekonomisk jätte på miljoner. Detta kommer till företagets kännedom och de ser till att göra något åt saken?
Brevet planteras och alla dom kan vittna om händelsen är röjda ur vägen.

Kanske fanns ekonomisk koppling till andra stora aktörer. Politiker osv. Kan mycket väl komma utifrån. Usa, Ryssland osv...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Nu gör du det igen. Uttrycker dig självklart om saker du inte har en aning om. Vadå "man brukar säga"? Vem brukar säga det? Har du barn själv? - det finns ingen åldersgräns för p-piller. Så från att tjejen kan bli gravid, så får man förskriva preventivmedel. Det finns inget som heter medicinsk myndighetsålder. HELVETE! Skärp dig nu Scheele.
Jo, det finns det inom vården. Att just du inte vet detta kommer knappast som en överraskning för mig, trodde du fortfarande försöker finna lösningen i om det var julpyntat, och att pappan fejkat mammans del i epilogen. Och innan du frågar, nej jag kommer inte förklara medicinsk myndighetsålder för dig, det är dags att du växer upp och slår upp saker själv, även om du måste använda någon annan källa än wikipedia...
Citera
Medlem
Neej, nu har jag tänkt en stund till och det var något riktigt galet med familjen. Jag betvivlar inte för egen sekund att de befann sig i en otroligt tung situation. Men att gå från det till ett gemensamt självmord och mord?!

Jag tror att det svåra för mig är att jag kan identifiera mig med dem yrkesmässigt och på vissa andra sätt. Det gör det svårt att förstå att en eller båda vuxna var psykiskt sjuka. Men det var de ju tydligen. Det är inte bara utstötta som kan ha psykiska problem.

Förvånande att kollegor och familj inte märkte något, dock.
Citera
2018-01-19, 22:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jo, det finns det inom vården. Att just du inte vet detta kommer knappast som en överraskning för mig, trodde du fortfarande försöker finna lösningen i om det var julpyntat, och att pappan fejkat mammans del i epilogen. Och innan du frågar, nej jag kommer inte förklara medicinsk myndighetsålder för dig, det är dags att du växer upp och slår upp saker själv, även om du måste använda någon annan källa än wikipedia...

Fel man kan hämta ut preventivmedel långt innan 15 år.
Citera
2018-01-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Korrekt. Händelsen i Bjärred är så pass ovanlig/extrem att man definitivt måste ha sina tvivel.
Den ondskefulla fru Goebbels mördade med sin vedervärdige makes välsignelse sina barn i Hitlerbunkern 1945 varefter fegisarna själva ändade sina patetiska liv. Någon som känner till något annat bekräftat liknande fall?

hur många som helst, googla på "familicide"
Citera
2018-01-19, 22:06
Medlem
Att döma av brevet så skulle flickorna enligt föräldrarna bli så väldigt sjuka och lida resten av livet? Hur kommer det sig då att ingen annan vetat om detta och inte minst läkarvetenskapen? Föräldrarna har alltså vetat mer om denna sjukdom än skolsköterska, kurator, och deras läkare och den samlade vetenskapen. Är inte det märkligt?

Nej, jag tolkar alla de intervjuer med experter och rektorer och deras lärare att verkligen inget har motiverat denna utgång.
Citera
2018-01-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, bara tillägnad Farbror Sune och momslandet och sina döttrar. Precis som dom är intresserade av en golvmopp som köps in av sjukhuset där dom måste betala moms till farbror Sune. Så här är det med typen av människor i just det här facket att dom är så förblindade av Farbror Sune att dom inte läser minsta fel ur Farbror Sunes lagar. Paragrafryttare i statens tjänst och stjärnor i kollegors ögon eftersom det liknar en egen sekt. Så om man då är strikt och felfri och ser upp till Farbror Sune så har man ju en utstakad förebild om hur momslandet ska se ut. Fel text passar inte in, och man ber säkerligen inte om hjälp heller eftersom man är felfri i Farbror Sunes momsland. Gud nåde den som lurar Farbror Sune på äpplen.

Exakt vad vill du säga med det inlägget?
Citera
Medlem
Det var någon i tråden som för några hundra inlägg sedan ställde sig frågan varför det var värre om det var båda föräldrarna än bara en som dödade dem.

Jag har funderat på det nu och kommit fram till följande;

Det är för att det innebär att båda av två som skulle ha älskat dem mer än allt annat på jorden oavsett vad, som hade, i ord och gärning, låtit dem förstå att de var underbara, fantastiska och unika precis som de var. Att deras liv visst hade mening.

Som många påpekat redan så var ju detta knappast ett beslut som togs i all hast över morgonkaffet. Det måste ha vuxit fram över lång tid. Deras frustration och besvikelse som flickornas sjukdom utgjorde för dessa ”föräldrar” kan inte ha gått att undgå dem.

Hade det varit en förälder dom kände såhär så hade de åtminstone haft den andra som stöttade dem och trodde på dem.

Nu var de ensamma i detta och hade ingen som bevakade deras intresse. Deras liv måste ha varit fruktansvärt. Känna sig som en börda och en besvikelse....
Citera
Medlem
Jag tycker döttrarnas diagnos är högst relevant. Har samhället missat eller bagatelliserat en svår diagnos som drev en hel familj in i döden?? Eller var huvuddiagnosen okänd?
ME drabbar ju huvudsakligen kvinnor och kvinnliga åkommor har alltid varit lågprioriterade inom vården och medicinsk vetenskap i allmänhet. Finns för många fördomar om kvinnors sjuklighet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in