Citat:
Ursprungligen postat av
kindness
Så föreställ dig att du skulle ha egna barn i den åldern och att du nu skulle försöka berätta för dem vad som hänt och hur det gått till i det här fallet. Skulle du då berätta för dem på samma sätt som du gjort ovan? Hur skulle dina barn känna då tror du? Skulle de kunna lita på att du inte också tog livet av dem om de blev sjuka? Och hur skulle de veta hur mycket sjuka de skulle behöva vara för att det skulle ske? Skulle du ge dem trygghet och tillit till dig då?
Jag HAR barn i den åldern och vi har pratat mycket om denna händelse. Jag har inte uttryckt varken för dem eller i mitt inlägg, att Bjärredföräldrarnas handling skulle vara något som är bra eller friskt. Däremot talar vi om att livet för en del av oss kan bli så hopplöst och nattsvart att man tappar fotfästet och då riskerar att hamna fel i tankar och känslor. Då kan sånt här hända. Att skuldbelägga någon i den situationen är inte konstruktivt.
Jag önskar att mina barn ska vara medvetna om att livet ibland är svårt. Det går för det mesta över och det finns hjälp att få. Jag önskar att de ska hjälpa andra som behöver det. För att vi ska kunna hjälpa varandra behöver vi tala med varandra om såna här händelser. Även med barn.
Tror inte för ett ögonblick att mina ungar är rädda att jag ska ta livet av dem. Trots att två av dem har kroniska sjukdomar. De känner sig trygga.
Den sorgliga händelsen i Bjärred låter sig inte förklaras så enkelt som att två barn mördades för att de var sjuka. Tror man det så har man inte förstått mycket av något.