2018-01-19, 19:32
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Handla svenskt? Järnmalm?
Och massa pappersmassa och kanske mandelmassa!
Citera
2018-01-19, 19:33
  #374
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtarnekoll
Men snälla du. Du kan väl inte på allvar tro att alla företag som importerat från Kina inte betalat moms förut? Dessutom tror ja knappast dom använder postnord utan ex. DHL som oss andra som vill få sina paket levererade
Kurirföretag för att importera billigt crap från Kina? Nej, nej, det går nog på båt.
Citera
2018-01-19, 19:34
  #375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Märkligt. Jag har själv jobbat med fraktbokningar portoprogram och speditöravtal (ett bra tag sen iofs), och paket är enligt min uppfattning alltid paket. Säger de att de ska ta avgift på paket tycker jag det gäller paket och inte BREV. Men jag viker mig, för jag kan ha fel.

Det spelar ingen roll om det är brev eller paket, alla varor som säljs skall moms och tullklareras i Sverige, avsändaren skall alltid tulldeklarera innehållet när det är något som har ett värde.
Citera
2018-01-19, 19:38
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Förmodligen kommer dom Kinesiska nätleverantörerna att hitta något billigt EU land att använda som transitlager, då slipper man eller förminskar moms & tullavgifterna.

Med den här avgiften kommer annars nätjättarna i Kina att förlora miljarder.
En sak är dock säker, hämnden från Kina mot Svensk ekonomi kommer att komma som ett brev på posten....
Knappast att lilla Sverige påverkar försäljning ens märkbart!
Citera
2018-01-19, 19:38
  #377
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Då får nog Postnord bevisa att man beställt varan..Skulle man tvingas ändå..då beställer jag 100tals varor till de som sitter i postnords styrelse..de "Måste ju" hämta ut sina paket eller hur ?

EXAKT detta.
Helvete vilken cirkus det kommer att bli?
Som vanligt med andra ord: i Sverige "tror man" i övriga världen "vet man"....
Citera
2018-01-19, 19:38
  #378
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Det spelar ingen roll om det är brev eller paket, alla varor som säljs skall moms och tullklareras i Sverige, avsändaren skall alltid tulldeklarera innehållet när det är något som har ett värde.
Fast det gäller väl bara företag till företag, eller hur?

Hursomhelst förslaget ska om det går igenom börja gälla första mars. Se till att beställa så mycket som möjligt fram till dess då.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-01-19 kl. 19:45.
Citera
2018-01-19, 19:38
  #379
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datanissen
Eller så kan man få paketet skickat via holland , då kanske man slipper tull o moms för att det ej räknas som import utanför eu !
Nja, EU är noga med att momsen ska in. Senast idag hörde jag att man bestämt en lägstanivå för moms inom EU på 12%. Så ska du också lägga på frakten från Holland. Blir nog inte lika kul då.,,
Citera
2018-01-19, 19:39
  #380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Förmodligen kommer dom Kinesiska nätleverantörerna att hitta något billigt EU land att använda som transitlager, då slipper man moms & tullavgifter.

Med den här avgiften kommer annars nätjättarna i Kina att förlora miljarder.
En sak är dock säker, hämnden från Kina mot Svensk ekonomi kommer att komma som ett brev på posten....

Jo de spelar ett högt spel med detta de svenska myndigheterna. Att dra en "avgift" på 125 kr ur röven håller inte.
Vad som skulle kunna vara en lösning är att kineserna lägger på svensk moms på summan och tvingas redovisa/betala detta till staten. Möjligtvis också en RIMLIG fraktkostnad. eller att ebay, Ali etc gör det i form av mellanhand.
Så mobilskalet som man idag kan köpa för ett par tior inklusive frakt hamnar på kanske det dubbla.

Att de skulla anställa 5000 personer till våren som öppnar paket är ju en störtlöjlig och helt orimlig ide.
Citera
2018-01-19, 19:46
  #381
Medlem
252lifes avatar
Då kan man ju beställa med DHL istället. Dom har 100kr avgift plus moms på det påhittade deklarerade beloppet som Kineserna skrivit på paketet. Snabbare leverans och direkt hem till dörren. Fedex, TNT, UPS har också liknande avgifter 100 - 150kr ligger det på. Det lönar sig fortfarande att beställa från Kina men priset måste vara ca: 50 USD i Kina. Leverarat i Sverige blir det fortfarande 50-100% billigare utan onödiga Svenska mellanhänder.

Så det som kommer hända är:

Krims kramset kommer minska till förmån för större dyrare saker.

Kineserna kommer hitta krypål att utnyttja.

Svenska Traderare som köper in i större kvantiteter med DHL frakt och säljer vidare.

Det blir fler mellanhänder och dyrare för konsumenterna.

Det blir sämmre för miljön när det blir mer hantering, förvaring och transport när fler ska ta bilen till ett köpcenter och handla sitt krims krams.
Citera
2018-01-19, 19:46
  #382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag vet väl för fan inte. Därför som jag frågade.
Men uppenbarligen så har det slarvats med moms när det gäller privatpersoner så.
Men bra att du har koll.

Blev lite väl syrligt skrivet.
Citera
2018-01-19, 19:48
  #383
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Då får nog Postnord bevisa att man beställt varan..Skulle man tvingas ändå..då beställer jag 100tals varor till de som sitter i postnords styrelse..de "Måste ju" hämta ut sina paket eller hur ?

Lycka till med det. Butthurt?
Citera
2018-01-19, 19:48
  #384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kurirföretag för att importera billigt crap från Kina? Nej, nej, det går nog på båt.
Möjligt, vet inte vad det kostar. Men har man tid så kanske det funkar. Utgår bara från hur jag själv gör och då gäller ofta DHL eller Fedex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in