Citat:
Ursprungligen postat av
dobbelina
Förmodligen kommer dom Kinesiska nätleverantörerna att hitta något billigt EU land att använda som transitlager, då slipper man moms & tullavgifter.
Med den här avgiften kommer annars nätjättarna i Kina att förlora miljarder.
En sak är dock säker, hämnden från Kina mot Svensk ekonomi kommer att komma som ett brev på posten....
Jo de spelar ett högt spel med detta de svenska myndigheterna. Att dra en "avgift" på 125 kr ur röven håller inte.
Vad som skulle kunna vara en lösning är att kineserna lägger på svensk moms på summan och tvingas redovisa/betala detta till staten. Möjligtvis också en RIMLIG fraktkostnad. eller att ebay, Ali etc gör det i form av mellanhand.
Så mobilskalet som man idag kan köpa för ett par tior inklusive frakt hamnar på kanske det dubbla.
Att de skulla anställa 5000 personer till våren som öppnar paket är ju en störtlöjlig och helt orimlig ide.