2018-01-19, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Användarnamnet som vet, hur kan det ställas utom rimligt tvivel att en underskrift i ett avskedsbrev inte skett under tvång och alltså var ömsesidig?

Jag vet inte om du missat att läsa polisens information.
Dom bekräftar detta.
Det borde väll väga tillräkligt tung, eller behöver du ytterligare bevis ?
Citera
2018-01-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Intressanta frågor och svar från Sydsvenskan:

Vilka var det föräldrarna inte såg någon framtid eller livskvalitet för?
– Det är en viktig fråga, men ur ett strikt polisiärt perspektiv är det inte där vi fokuserar. Vi fokuserar på att reda ut vad som har hänt. Varför är en lite underordnad fråga även om vi förstår att hela samhället ställer den frågan, säger Lina Isaksson.
Men syftar den förlorade livskvaliteten på döttrarna, på föräldrarna eller på hela familjen?
Det är svårt för mig att svara på exakt hur föräldrarnas resonemang har gått. Men det är tydligt att föräldrarna valde denna utgång utifrån barnens sjukdom.
Kan man säkerställa att båda föräldrarna har undertecknat avskedsbrevet i samförstånd?
– Vår utredning har kommit så pass långt att vi känner oss säkra på att lämna den informationen. Jag kan inte gå in på exakt varför.
Finns det andra uppgifter än avskedsbrevet som styrker att föräldrarna var överens om det som gjordes?
– Vi är fortfarande i skedet att vi väntar in en hel del besked, dels från obduktionerna och dels från tekniska undersökningar i huset. Men utredningen i övrigt har inte visat något annat.

Det understrukna, hon försäger sig lite. Det här stärker vad jag tror har skett, dvs att en eller båda i samförstånd beslutat sig för att utföra detta i gott syfte.
Senast redigerad av AncientScripture 2018-01-19 kl. 17:54.
Citera
2018-01-19, 17:53
Medlem
Japp så var det. Två stolliga diagnoshaverister kör i diket, med två fullkomligt friska barn.

Herregud, när ska Sverige sluta "ge alla rätt" för att det är synd om dem annars? Inte ens vid barnamord går gränsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
Det understrukna, hon försäger sig lite. Det här stärker vad jag tror har skett, dvs att en eller båda i samförstånd beslutat sig för att utföra detta.
Har du missat pressreleasen?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag har inga hårda fakta som styrker det, bara en gissning.

OK, så med andra ord kan skolans beslut om hemundervisning vara helt korrekt, eller ?
Citera
2018-01-19, 17:54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
OK, så med andra ord kan skolans beslut om hemundervisning vara helt korrekt, eller ?
Såklart.
Citera
2018-01-19, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Stod det inte nåt i tidningen om att det inte funnits något giltigt läkarintyg för hemskolning från början. Men att detta till slut kommit in i höstas eller några månader in på hemskolningen

Nej det gjorde det inte.
Rektorn har meddelat att läkarintyg inkom innan beslutet fattades.
Citera
Medlem
Citat:
Dom bekräftar detta.
Det borde väll väga tillräkligt tung, eller behöver du ytterligare bevis ?

Det finns oroväckande många som bara kan se det onda i sina medmänniskor. Sicken tillvaro...
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Otroligt många inlägg. Tidigt i tråden diskuterades det assistansersättning, att den ev skulle ha dragits in. Vet man mer om den saken? Modern var väl sjukskriven? Hur var det med hennes ersättning?

Vilken ersättning kan föräldrar med sjuka barn få från försäkringskassa och kommun? Kan den utlösande faktorn varit beslut om bidrag som dragits in? Att det inte längre fungerade ekonomiskt så att säga. Sådant kan ju skapa en enorm press och frustration. Har man det dessutom väldigt svårt redan innan skulle ju något sådant kunnat vara den utlösande faktorn?

Både pappan och mamman arbetade som vanligt fram till jul enligt respektive arbetsgivare. Sen om någon av dem jobbade halvtid vet vi inte. Det har även framkommit att barnen var själva hemma ibland. Vad gäller ekonomin, familjen hade god ekonomi.
Citera
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Dom bekräftar detta.
Det borde väll väga tillräkligt tung, eller behöver du ytterligare bevis?
Det säger ingenting om hur de kommer fram till den slutsatsen. Jag var intresserad av ett svar på frågan jag ställde.
Citera
2018-01-19, 17:56
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:

Kanske inte helt och hållet korrekt. Men iaf en möjlig lösning i en knepig situation.
Citera
2018-01-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Kan man säkerställa att båda föräldrarna har undertecknat avskedsbrevet i samförstånd?
– Vår utredning har kommit så pass långt att vi känner oss säkra på att lämna den informationen. Jag kan inte gå in på exakt varför.

Kunde de inte spelat in en film istället? https://www.youtube.com/watch?v=wdGXDQ_8bSA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in