2018-01-19, 16:51
Medlem
Alltså ärligt talat, hur stor är sannolikheten att BÅDA döttrarna lider av ME som är en väldigt sällsynt och feldiagnosticerad sjukdom? Och varför i helvete skulle man ta livet av sina barn när ME kan bli bättre/botas? Det är inte cancer direkt. Det är nåt som inte stämmer med informationen som har kommit ut ang döttrarnas status.

Nej, för mig låter det som att föräldrarna är sjukare än barnen. Pappan verkar ha en feldiagnosticerad psykisk sjukdom...kanske bipolär? Psykossjukdom? Samtidigt med depression. Ryktas om mamman som har haft cancer så möjligt återfall där.

Min slutsats är att barnen lider av något som är hemskt och kroniskt men som går att leva med. Föräldrarna är besatta av status och högpresterande, och när barnen inte lever upp till det dem som föräldrarna har skapat sig, den fina fasaden så att säga, så ränner allt.

Med gott samvete kan vi sammanfatta det som att detta är ett rent mord och det finns inga som helst ursäkter till vad föräldrarna har begått. Man dödar inte sitt egna barn, punkt. Oavsett hur sjukt barnet är. Det är ett jävla hån till de föräldrar som har barn som lever med assistens dygnet runt och inte kan andas på egen hand. Dessa föräldrar kämpar ändå på, för det är värt det.
Citera
2018-01-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prettyinpurple
Tack Picasso2 för delad information i tråden och för att du har skyddat en källa via PM.

Enligt Aftonbladet kommer mer information komma ut till allmänheten när de delarna av utredningen är slutförd. Jag tror att det är viktigt att information om detta fall delas till allmänheten så att människor får kännedom om hur tragedier kan inträffa och hur man kan förebygga det i framtiden.
"allmänheten" har ingen aning om vad de skulle göra med den informationen (det räcker med att läsa den här tråden). Däremot hoppas jag att den kommer utvalda professioner till del, t.ex. de som jobbar med att försöka förhindra självmord. Men jag misstänker att det är ett så udda fall att det är svårt att dra några lärdomar av det.
Citera
2018-01-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fian1
Helt sjukt att konspirationsteorierna fortsätter. Polisen hade väl inte släppt det här utan att handstilsexperter kollat? Man har säkert tittat på fingeravtryck på brevet och allt man kan innan man yppar det här öppet.

Hur vet alla att barnen inte har haft en rejäl vårdapparat med hemsjukvård och liknande runt sig? Hemsjukvården åker inte precis runt med blåljus. De kan mycket väl haft familjen som aktuellt ärende.

Det finns absolut ingen info om sjukdomar, vårdstatus eller någonting vilket egentligen bara bekräftar en sak - att sekretessen faktiskt verkar fungera för en gångs skull.

Utöver det så är det helt ofattbart att två föräldrar dödar sina barn. De måste själva ha varit så djupt nere psykiskt eller djupt troende på något för att känna att det är den enda utvägen. Det som förfärar mig är faktiskt att skolan inte har reagerat. De har ju i alla fall haft kontinuerlig och tät insyn i den här familjens liv. Jag har svårt att tro att en familj som är i så dåligt skick klarar av att hålla masken 4 dagar i veckan.

Så otroligt tragiskt för de två barnens och efterlevande anhöriga. Föräldrarna hoppas jag skyfflar kol på ett helt annat ställe. Sov i ro flickor ‹3

Det enda det bekräftar är att varken vård, skola eller omsorg fungerar i Sverige längre. Vilket iofs inte är något nytt.

Ja det är verkligen ofattbart, och inte bara det, det är helt osannolikt.

Om det är så det har gått till så hoppas jag verkligen att det renderar i en kommission som på går till botten med hur sjukvården egentligen fungerar i Sverige. Har de bollat runt bland sjukhuset och inte fått hjälp? Det är ju för f-n en praktskandal i så fall.
Citera
2018-01-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Det går ju inte att sätta sig in i någon annans liv och känslor men jag tänker så här:
Föräldrarna har gjort allt i sin makt för flickorna och när de sen bryts ner och inte orkar leva och de kanske ser att flickorna inte mår bra och har livskvalité. De vet att barnen älskar sina föräldrar till månen och tillbaka. Med detta sagt tänker jag att de tänkte om bara föräldrarna tog livet av sig visste de att flickorna skulle drabbas av ytterligare sorg och saknad samtidigt som de hade sin sjukdom. Detta klarade inte föräldrarna att lämna flickorna så därav blev det att alla skulle få ro.
Vilken fruktansvärd vånda detta måste ha varit.
När en hel familj mår dåligt av sjukdom och eller depression finns ingen som kan lyfta de andra. En svart tunnel utan ljus.

Jag delar många av dina tankar men anser flickorna var mål, det andra en konsekvens.
Citera
2018-01-19, 16:55
Medlem
ME är en uteslutningssjukdom. Det innebär alltså att det inte alls är säkert att båda döttrarna led av det, eller att ens någon led av det. Jag har i alla fall inte hört att detta är bekräftat på något sätt. Att skolan fått intyg om en hel massa symptom som förordar hemundervisning, förklarar inte att det finns en diagnos.
ME är svår att diagnostisera. Men en jävulsk sjukdom. Frågan är: hur sant är det att flickorna hade detta, var de fortfarande under utredning, hur stor är chansen att de hade något annat som går att bota, hur såg provsvaren ut, det finns massor av frågor. Men inte minsta lilla svar.
Citera
2018-01-19, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det enda det bekräftar är att varken vård, skola eller omsorg fungerar i Sverige längre. Vilket iofs inte är något nytt.

Om det är så det har gått till så hoppas jag verkligen att det renderar i en kommission som på går till botten med hur sjukvården egentligen fungerar i Sverige. Har de bollat runt bland sjukhuset och inte fått hjälp? Det är ju för f-n en praktskandal i så fall.
Så, vård, skola eller omsorg fungerar inte för att de inte kunde förutse något helt osannolikt? Ligger det inte i sakens natur att något helt osannolikt är väldigt svårt att förutse, nästan helt osannolikt?
Citera
2018-01-19, 16:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ja, man undrar vad statistiken säger om fall som dessa. Måste vara oerhört ovanligt.

Alla olika typer är ovanliga då det gäller de här morden- självmorden.

Men det finns fall.

Citat:
Parents of three dead children made suicide pact, Quebec police say

Citat:
How parents driven to suicide pact felt they failed daughter
http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/how-parents-driven-to-suicide-pact-felt-they-failed-daughter-533077.html

Citat:
Bereaved parents made suicide pact
http://www.heraldscotland.com/news/12605264.Bereaved_parents_made_suicide_pact/

Citat:
Couple with two disabled children die in 'suicide pact' hours after family Christmas dinner amid claims of financial worries
Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2887735/Husband-wife-two-young-children-died-Christmas-morning-suicide-pact-deep-financial-trouble.html#ixzz 54e9sUV7Z
Senast redigerad av Moosky 2018-01-19 kl. 16:59.
Citera
2018-01-19, 16:58
Medlem
Är det klarlagt (från media eller säker källa) hur de 4 avled? Spekulationer i denna tråd har jag läst men vet någon med säkerhet?
Citera
2018-01-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
Jag delar dina tankar men anser flickorna var mål, det andra en konsekvens.
Det tror jag också och vise versa att föräldrarna inte ville överleva sina barn. Lekte bara med tanken hur jag själv hade gjort, fast det vet jag aldrig såklart.
Citera
2018-01-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan finnas massor av mer i det där avskedsbrevet. Inte bara de rader som vi blivit informerade om via media. Samt annat som polisen rotat i, i form av läkarintyg, dagboksanteckningar och annat. Att dådet är planerat begriper vi ju när vi ser hur Oskar har raderat sitt liv på nätet (Linkedin, Facebook och annat).
Jag hoppas verkligen det kommer mer. Annars får vi nöja oss med det vi har fått.
God eftermiddag.

Är det då inte väldigt konstigt att modern (HB) inte raderat sina profiler?
Och inte barnen heller.
Citera
2018-01-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Du skriver att ME är en vidrig sjukdom.

Men missar att skriva det väsentliga:

Då ville jag lägga till den otroligt viktiga aspekten att många blir bättre, andra blir mycket bättre och en del kan bli helt friska från sin ME. Vilket hade fått vilken förälder som helst att få hopp, framtidstro och en kämparglöd (tänker specifikt i detta fall).

Jag skrev ju första inlägget just för att jag tycker att ME är en vidrig sjukdom. Det tyckte jag var viktigt att inte förbise, av nån slags respekt för de stackars flickorna om de tampades med svåra plågor. Även tex cancer eller andra allvarliga sjukdomar är ju vidriga ofta, trots att man kan bli helt frisk. Lidande är inte heller alltid något som lindras av vetskapen om att det kan finnas bot o bättring i framtiden. Lidande är ju en känsla och en upplevelse och smärta osv.

Tycker inte det är så konstruktivt att ha åsikter om vad jag INTE skrivit. Som sagt jag vet att det finns hopp för vissa me-patienter. Vet inte ens om döttrarna led av den sjukdomen. Håller också med dig om att det var hemskt och fel att föräldrarna dödade sina barn.
Citera
2018-01-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Men kära du, självklart har de sökt hjälp i svensk sjukvård. Vi har ett formidabelt barnmedicinskt centrum i Lund. Men ME är en uteslutningsdiagnos. Ungefär som fibromyalgi. Klarar inte sjukvården att hjälpa ungarna så självklart söker man utomlands, vilket dessa föräldrar uppenbarligen gjort. Men att ta livet av två barn pga bristande framtidstro är ju inte ok. Jag tro inte problemet ligger på sjukvården, utan på problem som fanns hos föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in