Citat:
Ursprungligen postat av
vargaretas
Du har rätt, man ska inte döma. Men för mig blev detta lite för mycket, att läsa. Jag har fått mycket hjälp, men det är en riktig kamp, hjälpen får man inte alltid. Men då finns IVO, världens bästa instans, man får vara svag och man har rättigheter att lindra för sina barn, utan att döda dem. Jag har kört hårt, så jag fick en infarkt. Men jag tar emot och jag kräver hjälp. Förälder är man i hela livet och jag tror inte alla förstår hur det känns att sörja ett levande barn. Men jag ger aldrig upp, jag har tänkt tanken att ta mitt liv, men aldrig mitt barns, och.... hur ska mitt barn klara sig utan mig??? Nej, en dag i taget och med ett sunt sinne så kämpar man på. Jag bör nog sluta läsa detta, men blev så oerhört tagen. Men jag kliver av nu, man får ta och fokusera på positivare saker än konstiga kommentarer. Visst jag respekterar alla, men ibland hettar jag till, när det känns för nära. Önskar alla ett rimligt svar på detta och jag ber alla föräldrar som har sjuka barn att aldrig glömma bort att IVO finns och de har hjälpt mig massor. Ha det fint nu allihop.
Håller fullkomligt med dig - man kan fundera på beslut om sitt eget fortsatta existerande om man har det jobbig och ett sjukt barn. Kanske rätt rimligt med sådana tankar och överväganden. Men att besluta att livet ska upphöra när det just börjat för en 11 och en 14 åring?
Även om barnen var dödssjuka med dålig prognos så ger man väl inte upp hoppet. Medicinsk utveckling sker rasande snabbt - det som inte var botbart igår kan vara det imorgon. Möjligheten att lindra är bättre.
Nu är det nog så att föräldrarna, som sannolikt var de som fattade beslutet, inte gjorde det klartänkt med sunda huvuden. De var nog inte friska i psyket sista tiden och påverkade kanske varandra.
Scenariet med starka mediciner till de(lurade) döttrarna och därefter frivillig cocktail till modern varefter fadern när allt är klart hänger sig, är i mitt tycke ett mycket sannolikt tillvägagångssätt.
Det skulle förklara varför tjejerna låg i sina egna sängar och inte med modern - man upprätthöll en vanlig nattningsfasad för döttrarna. Det är en oblodig "human" lugn metod som man, som förövarare kan intala sig själv, görs i en akt av kärlek. Man går in i ett folie a deux - båda vuxna har samma störda och sjuka uppfattning och triggar varandra. Har man dessutom isolerat sig blir till slut hela ens världsbild präglad av det störda och sjuka - man ser inget annat utanför.
Det är ofta detta som händer i sekter, men då i större skala. Ska en sekt kunna ta makten och styra är a och o just att isolera medlemmarna från omvärlden. Den här familjen kanske fungerade som en "minisekt".
Fallet i USA med 13 isolerade svältande barn fungerade just för att hemundervisning är lätt att få och sköta själv där. Det är det inte i Sverige och det är ett säkerhetsskydd för barnen som får möjlighet till andningshål och miljöombyte i skolan, missförhållanden kan upptäckas.
Förhoppningsvis kommer en utredning av skolans agerande att ske här. En rektor som "inte kunde se det komma" har ju missat något - speciellt som hon inte ens verkar ha träffat eleven på väldigt länge utan bara föräldrarna och fr a fadern.
Väldigt sorgligt är det i allla fall. Förhoppningsvis får vi såsmåningom mer info från utredningen även om brottet är uppklarat. Om inte annat för att man måste kunna se varningssignaler när saker är på väg åt fel håll.
Edit; beklagar men IVO i nuvarande form las ner vid årskiftet. Går inte längre att anmälla till IVO som patient.