2018-01-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kan diskutera om polisen verkligen ska lösa mord genom sådana här mass-topsningar. Så fort mördaren fått sin mun svabbad är hen ju körd, kommer åka dit... Här ledde det till självmord, och det skiter jag i. Men kan ju lika gärna va en mördare som går loss med kniv på allmän plats när hen blivit topsad och vet det är kört.

Mass-topsning borde ske först efter ett år.

Jag tillhör själv en av dom som blev topsade för en tid sedan, visst känner man sig utpekad och "misstänkt" sådär på en gång, men å andra sidan har man inget gjort så har man ju heller inget att oroa sig över. Jag har förståelse för att Polisen får ta till dessa metoder när det inte finns något annat att gå på. Dock tycker jag absolut att de ska tänka på att i framtiden skicka ut kallelser med post utöver sms kallelsen, för min del använder jag ej mobiltelefon och hade helt sonika missat kallelsen.. Det är lite för slött att bara skicka ut sms och räkna med att personen i fråga kollar av mobilen med jämna mellanrum, visst flertalet gör väl detta men det finns trots allt undantag.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Nej DNA är inte pang-säkert. Som jag skriver så är det 99, 7 % att det är personen eller en nära släkting i bästa fall. DNA ska vägas in med annan bevisning.

Det finns dock fall där man vet vem mördaren är via DNA, men det beror på särklassig omständigheter då. Har tex någon blivit knivhuggen och det finns blod från BO och en till och folk sätt att bara en person varit där så är så klart blodet GM.

Tack

DNA kan vara betydligt mer säkert än 99,7. Tror högsta graden är 999 999/1 000 000
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Det finns en Ludwig på Facebook som har foto på Volvo 740 bland sina bilder samt att på en av bilderna kan man se ett par svarta skor med vita detaljer som vittnen hade sett vid platsen.
Kommer inte länka dock för det är inte alls säkert det är rätt person.

Kan bilen på något vis vara inblandad i brottet? Att kvinnan blivit påkörd där på vägen och sedan insläpda i skogen? Att allt var en olycka så att säga?
Nej någon olycka kan det knappast ha varit.
Det var kallblodigt mord. Mördaren drevs av okänt motiv men ana kan man vad uppsåtet är när man ger sig på en ensam kvinna i skogen.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Den G*brielsson som folk nämt finns inte med på ratsit kan det vara han? antar att avlidna försvinner därifrån..

Finns en på en annan ort i kommunen.
Citera
Medlem
kat129as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Det finns en Ludwig på Facebook som har foto på Volvo 740 bland sina bilder samt att på en av bilderna kan man se ett par svarta skor med vita detaljer som vittnen hade sett vid platsen.
Kommer inte länka dock för det är inte alls säkert det är rätt person.

Kan bilen på något vis vara inblandad i brottet? Att kvinnan blivit påkörd där på vägen och sedan insläpda i skogen? Att allt var en olycka så att säga?

Om hon visat skador på att blivit påkörd borde polisen gått ut med det... Samtidigt kanske det förklarar om kroppen hittades på ett "konstigt ställe"...

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så vi har nu:

1. GM med DNA match.
2. GM som är död.
3. GM som är i 20-års åldern.
4. GM som kan heta Ludde.

5. DNA hittat på brotsplatsen. Blev hon våldtagen? Spottad på? Rev hon GM?

6. Om det inte var en våldtäkt så undrar man villken relation de båda hade till varandra?

5. Är inte våldtäktsmotivet struket? iallafall "våldtagen" i klassisk mening..
Citera
2018-01-18, 19:16
Medlem
Nu behöver Leif G W inte vara skeptisk längre till topsning som metod i det här fallet.
Citera
2018-01-18, 19:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Dalum?
Citera
Medlem
Det tar väl en vecka eller så innan en avliden försvinner från tex ratsit, så inom ett par dagar så vet vi ju..
Citera
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:
Man kan diskutera om polisen verkligen ska lösa mord genom sådana här mass-topsningar. Så fort mördaren fått sin mun svabbad är hen ju körd, kommer åka dit... Här ledde det till självmord, och det skiter jag i. Men kan ju lika gärna va en mördare som går loss med kniv på allmän plats när hen blivit topsad och vet det är kört.

Mass-topsning borde ske först efter ett år.

Efter ett helt år har alla spår kallnat avsevärt, och hittar inte polisen tydliga spår, så bör topsning ske så fort det bara är möjligt efter det.
Risken att en person som kommer att åka dit för ett brott ska gå loss på folk med en kniv är minimal.
Citera
2018-01-18, 19:19
Medlem
Rätt person är redan nämnd här
Citera
2018-01-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
DNA kan vara betydligt mer säkert än 99,7. Tror högsta graden är 999 999/1 000 000

Ja men det är väl högst få fall och fortfarande 999 999/1 000 000 att det är personen eller en väldigt nära släkting?
Citera
2018-01-18, 19:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Dalum?

Ja. Gillar Volvo (varifrån kommer uppgiften om GM:s volvogillande?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in