2018-01-17, 19:57
Medlem
Märkligt nog har lite fokus riktats på själva handlingarna i denna tråd, dvs hur vanligt är det egentligen att en förälder dödar sitt eget barn och sedan sig själv?
Jag har länkat i tråden till en portalsida där en av Sveriges forskningsteam på suicid beskriver det lite översiktligt med motiv och tankar i analysen.

Så hur vanligt är det, jag vill minnas att vi i forskningen har ca. 1-2 fall per år, där man har suicid med filicid. Det är i alla former vanligt nog att man skriver en portal med information om det. Troligtvis är det fler fall per år om vi räknar in hur vanligt det är att en förälder med barn i bilen i hög hastighet kommer över på mötande bilisters körfält när det råkar vara en lastbil där eller buss. Räknar vi in dessa så måste vi nog upp i 3-4 fall per år.

Men det är mycket som är ovanligt med det vi sett i Bjärred, själva detaljer och familjebakgrund är ovanligt., men i helhet är tyvärr själva företeelsen vanlig.
Filicid=förälder som dödar sitt eget barn
Suicid= självmord
Senast redigerad av scheele 2018-01-17 kl. 20:01. Anledning: Förklaring suicid filicid
Citera
2018-01-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Tror det är för mycket ironi i ditt inlägg för att många här ska förstå din poäng, Scheele. Men vill verkligen tacka för väldigt bra innehåll till tråden!

Men jag undrar, har du några uppgifter om de båda barnen och mamman låg nerbäddade i olika sängar?

Du skrev tidigare att mannen, förmodligen, då han uppges ha hittats hängd, "har hjälpt sin fru". Det fanns alltså tecken på ett annat, aktivt, tillvägagångssätt vad gäller dödsorsaken för mamman? Har du någon uppfattning om vad detta kan vara?

Tror annars att grundförutsättningarna är så som du beskriver, att detta är genomfört i samförstånd mellan föräldrarna, samt att den som hängt sig har gjort detta sist för att säkerställa att ingen blev ensam kvar.
Undrar också över det Scheele skrev om mamman.
Citera
2018-01-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men det förklarar inte döttrarnas frånvaro i skolan. Finns ju mer att hålla i åtanke än utbildningen. Att inte få känna gemenskap och ha chans att interagera och utvecklas ihop med andra i samma ålder. Hemundervisning kan omöjligt fylla alla de egenskaper skolan har att erbjuda via närvaro, dessutom i en sådan viktig ålder då så mycket händer i kroppen och övrigt existentiellt.

Dessutom kan man fundera över massmedias roll i allt detta när de låter hela denna händelsen gå ut som de nu låtit den göra om det vore så att båda barnen haft en av läkare dokumenterad sjukdom/ sjukdomshistorik.
Så gör inte ens massmedierna och som annars kan vara ganska så "snaskiga".

Media har hittat ett fel någonstans och det felet har gjort att två barn i det egna hemmet har kunnat mördas av vårdnadshavare.
Citera
2018-01-17, 20:02
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är väl en teori som alla föräldrar kan känna är lätt att identifiera sig med, men aja baja, nu råkade du dra in båda föräldrarna i detta. Och då är det bara fantasi, du måste ange källa på din information dessutom. Personnummer, ort och datum tack!
Jag har själv i ett flertal inlägg lämnat det öppet för att båda föräldrarna har utfört morden.
Citera
2018-01-17, 20:06
Medlem
Jag har fått ett pm från en användare. Vi har i samråd redigerat pga att hen annars blev för lätt att identifiera. Dagens internet.... Ni får själva avgöra sanningen, men min konversation med hen gör att postaren är trovärdig. Får jag en massa skit, och/eller användaren som delgav mig detta, så kan jag garantera att jag inte kommer dela med mig av något mer i den här tråden. Varken från Sydsvenskan, PM eller annat.

Min kollega är uppvuxen (......) i Bjärred . Hennes föräldrar bor kvar men hon flyttade hemifrån i samma veva mer eller mindre som Oskar med familj flyttade dit.
Min kollega märkte en del som var märkligt.(----) Min kollega spenderade julen i sitt familjehem och reste hem till sin nuvarande bostadsort den 30 december. Hon bekräftar att hon såg mamman i trädgården under tiden hon besökte sitt föräldrahem. Hon nämner också att det är allmänt känt bland grannarna att mamman har cancer. Hon bekräftar också att barnen var sjuka men vet inte exakt vad. Hon nämnde problem med enzymer. Inget jag begriper något om.
Hon berättade att föräldrarna efterforskat/letat hjälp för barnens åkommor utanför Sveriges gränser, hon sa ”hela världen”. Kanske kan vara lönt att gräva lite i internationella forum och plattformar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceasefire
Jag borde uttryckt mig annorlunda. Ordet mord var tydligen fel och jag är inte helt insatt i vad det kunde lett till för dom. Byt ut ordet ”mord” mot vad du än önskar för du förstod min tanke bakom, eller hur?

Jag förstår din tanke. Det är skillnad på mord och mord. Det finns några fall där domstolar har dömt för dråp och lagt sig väldigt lågt i straffskalan när anhöriga har dödat en väldigt sjuk anhörig. Det finns även ett fall, det sk. Barnläkarfallet där en läkare åtalades för dråp eftersom man misstänkte att hon medvetet dödat ett spädbarn med svåra hjärnskador. Hon frikändes dock helt.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Märkligt nog har lite fokus riktats på själva handlingarna i denna tråd, dvs hur vanligt är det egentligen att en förälder dödar sitt eget barn och sedan sig själv?
Jag har länkat i tråden till en portalsida där en av Sveriges forskningsteam på suicid beskriver det lite översiktligt med motiv och tankar i analysen.

Så hur vanligt är det, jag vill minnas att vi i forskningen har ca. 1-2 fall per år, där man har suicid med filicid. Det är i alla former vanligt nog att man skriver en portal med information om det. Troligtvis är det fler fall per år om vi räknar in hur vanligt det är att en förälder med barn i bilen i hög hastighet kommer över på mötande bilisters körfält när det råkar vara en lastbil där eller buss. Räknar vi in dessa så måste vi nog upp i 3-4 fall per år.

Men det är mycket som är ovanligt med det vi sett i Bjärred, själva detaljer och familjebakgrund är ovanligt., men i helhet är tyvärr själva företeelsen vanlig.
Filicid=förälder som dödar sitt eget barn
Suicid= självmord

Fakta: Filicid
*Filicid är termen för när en förälder dödar sitt barn.
*Barnamord var ett stort problem i Sverige för ett par hundra år sedan. Ofta var det ogifta kvinnor
som dödade sina nyfödda.
*Det är i dag extremt ovanligt.
*0,4–0,6/100 000 barn och år i Sverige.
*USA och Mexiko har högst förekomst av filicid, 2,2/100 000 barn.
Källa: Medicinsk Vetenskap nummer 1 2014
Citera
2018-01-17, 20:13
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Pappan var deprimerad. Levde i en asexuell relation med hustrun. Han hade grava sömnstörningar. Han sökte slutligen hjälp på vårdcentral. Medicinerna i kombination med sömnlösheten gjorde honom fullständigt avtrubbad. Självmordsbrev saknas. Han hade sedan länge gått in i en utmattning, signalerna om detta var tydliga även på arbetsplatsen. När han inte dök upp som avtalat förstod hans chef att något allvarligt hänt. Han larmade polisen direkt.

Detta inlägg låter intressant hittar inget mer som "dreba" skrivit.
Citera
2018-01-17, 20:13
Medlem
Stort TACK till dig och din källa för detta, Picasso! Självklart att dessa föräldrar måste ha kämpat. Må de vila i frid.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har fått ett pm från en användare. Vi har i samråd redigerat pga att hen annars blev för lätt att identifiera. Dagens internet.... Ni får själva avgöra sanningen, men min konversation med hen gör att postaren är trovärdig. Får jag en massa skit, och/eller användaren som delgav mig detta, så kan jag garantera att jag inte kommer dela med mig av något mer i den här tråden. Varken från Sydsvenskan, PM eller annat.

Min kollega är uppvuxen (......) i Bjärred . Hennes föräldrar bor kvar men hon flyttade hemifrån i samma veva mer eller mindre som Oskar med familj flyttade dit.
Min kollega spenderade julen i sitt familjehem och reste hem till sin nuvarande bostadsort den 30 december. Hon bekräftar att hon såg mamman i trädgården under tiden hon besökte sitt föräldrahem. Hon nämner också att det är allmänt känt bland grannarna att mamman har cancer. Hon bekräftar också att barnen var sjuka men vet inte exakt vad. Hon nämnde problem med enzymer. Inget jag begriper något om.
Hon berättade att föräldrarna efterforskat/letat hjälp för barnens åkommor utanför Sveriges gränser, hon sa ”hela världen”. Kanske kan vara lönt att gräva lite i internationella forum och plattformar.
Senast redigerad av Hakefjorden 2018-01-17 kl. 20:21.
Citera
2018-01-17, 20:14
Medlem
Fel.
Senast redigerad av Picasso2 2018-01-17 kl. 20:21.
Citera
2018-01-17, 20:16
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Min kollega märkte en del som var märkligt.(----) Min kollega spenderade julen i sitt familjehem och reste hem till sin nuvarande bostadsort den 30 december. Hon bekräftar att hon såg mamman i trädgården under tiden hon besökte sitt föräldrahem. Hon nämner också att det är allmänt känt bland grannarna att mamman har cancer. Hon bekräftar också att barnen var sjuka men vet inte exakt vad. Hon nämnde problem med enzymer. Inget jag begriper något om.
TACK för detta! Verkar absolut trovärdigt! Mkt bra.
Citera
2018-01-17, 20:19
Medlem
Det jag hört från snack i polishuset om man säger, poliser pratar även dem, är att mamman har tagit samma som barnen men inte dött. Så hon har fått hjälp av sin make. Där finns sannolikt många fler frågor, bara där. Jag vill inte skriva på vilket sätt hon troligen dött, eller vad man misstänker där, eller vad denna hjälp skulle bestått i.

Visst kan detta vara helt fel, precis som det övriga vi hört, men som helhet fungerar även detta scenario för mig även betraktat med ockhams rakkniv. Däremot är alltid fäder förstahandsvalet, om man ska gissa, men jag har inte gissat utan bara skrivit det jag hört, då får man vackert acceptera det och värdera det.

Om vi nu bara försöker sammanställa vad flera har hört från källor de anser vara mycket säkra jag tror vi är ca 5 personer på forumet som har för oss tillförlitliga källor, så är det sådant som vi redan en gång försökte sammanställa, så är det dessa detaljer:
Barnen i sina respektive sängar, mamman inte i föräldrarnas säng. (Just eftersom så många hört ”annan plats”, blir rimligen annan än hennes säng)
Föräldrar i samtycke om barnens frånfälle, avskedsbrev lämnat. (I endera form)
Pappan hittad avskiljt från de andra, ”enbart hängd” eller hur man säger.

Till de som tror att detta är en barnlek för poliser att betrakta IRL utan att behöva debrifas, du är dum i huvudet eller bara en omåttligt retarderad imbecill.
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Tror det är för mycket ironi i ditt inlägg för att många här ska förstå din poäng, Scheele. Men vill verkligen tacka för väldigt bra innehåll till tråden!

Men jag undrar, har du några uppgifter om de båda barnen och mamman låg nerbäddade i olika sängar?

Du skrev tidigare att mannen, förmodligen, då han uppges ha hittats hängd, "har hjälpt sin fru". Det fanns alltså tecken på ett annat, aktivt, tillvägagångssätt vad gäller dödsorsaken för mamman? Har du någon uppfattning om vad detta kan vara?

Tror annars att grundförutsättningarna är så som du beskriver, att detta är genomfört i samförstånd mellan föräldrarna, samt att den som hängt sig har gjort detta sist för att säkerställa att ingen blev ensam kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in