Citat:
Ursprungligen postat av
bighustler
Finns en artikel om nätverket i Aftonbladet idag, men det är plus, nån som orkar lägga upp det som har plus här?🙏
”Barndomsvännerna blev dödsfiender”
Han berättar om Södertäljemaffian i ny bok
Det beskrevs som ett gängkrig, en blodig kamp om den undre världen. Men Baris Kayhan, författare till boken ”Nätverket – *Södertäljemaffians uppgång och fall”, menar att morden i Södertälje har en enklare orsak.
– Det kan kokas ned till två *familjer, två barndomsvänner, som blir dödsfiender, säger han.
Lågorna slog upp femton meter i luften, precis där cykelvägen passerade genom en skogsbacke. När elden slocknat låg resterna efter två mopeder, vapen, mobiler och kläder kvar på marken. Av förarna, som nyss skjutit ihjäl två män med pistol och kalasjnikov, syntes inte ett spår.
Baris Kayhans bok.
– Titta, här kan man se märken fortfarande fast det var sju år sedan.
Journalisten och författaren Baris Kayhan pekar på ett träd med förkolnade fläckar på stammen. Asfalten är bucklig.
Det är en råkall förmiddag i Ronna i Södertälje när Baris Kayhan guidar till adresserna som har koppling till Södertäljenätverket. Polisutredningen efter våldsspiralen, som kulminerade med dubbelmordet 2010, är den största någonsin mot organiserad brottslighet i Sverige. Förundersökningen landade på nästan 60 000 sidor.
Hyreshus, gångvägar, en vårdcentral där det en gång låg en spelklubb. Allt på en yta med en radie på mindre än en kilometer.
– Det är som en liten by. De här morden är verkligen lokala, säger Baris Kayhan.
”Jag var småkriminell”
Han jobbade som reporter på P4 Radio Stockholm när utvecklingen i Södertälje började snurra allt fortare och insåg att han hade en fördel som få kollegor delade – sin bakgrund.
– Jag är uppvuxen i förorten, mina föräldrar var arbetslösa. Jag var småkriminell som tonåring och har domar emot mig, för olaga hot och utpressning. Många av mina vänner har åkt in och ut ur fängelse. Jag är kurd och uppvuxen med samma typ av värderingar som syrianerna, en kultur där man sköter sitt och inte pratar så mycket med utomstående.
Men han var ändå inte beredd på tystnaden i Ronna.
– Jag försökte gå in till barberaren, tog en rakning och snackade lite. Men så fort man började prata om Nätverket lämnade alla salongen och tystnaden var helt kompakt. Visst kunde människor tala lite allmänt om våld men man valde aldrig någonsin sida.
I dag förstår han bättre varför.
– Det var de som bor här som drabbades mest av våldet. De pratade med polisen fick betala ett högt pris, familjer utsattes för påtryckningar, många lämnade Stockholm. Nästan alla vittnen ändrade åsikt mellan polisförhör och rättegång.
”En maffiastruktur”
Invandrargruppen syrianer/assyrier etablerade sig i Södertälje på 1970-talet och brukar framhållas som ett exempel på lyckad integration. Personer med syriansk/assyrisk bakgrund finns i alla delar av samhället: politiker, tjänstemän, kändisar, idrottsstjärnor.
Men i en viss del av gruppen växte en svart ekonomi fram, med tjänster och gentjänster, skattefusk, så småningom också illegala spelklubbar, utlåningsverksamhet och vapenhandel.
Baris Kayhan tycker att man kan tala om en maffiastruktur.
– Folk säger: ”Men är det verkligen maffia?”. Nja, men det kanske är som skillnaden mellan mogen och omogen frukt och den mogna är den italienska maffian. Om de hade fått verka fritt i ytterligare tio, tjugo år – hur hade det blivit då? Jag tycker att man kan se i polisutredningen att familjen är närvarande på ett annat sätt än vid vanlig gängbrottslighet. Med Nätverket kommer blodshämnden till *Sverige, säger han.
Tvingades välja sida
”Du åt min mammas mat varje dag!” säger Dany Moussa till Bernard Khouri i ett avlyssnat telefonsamtal. De forna barndomsvännerna hade glidit ifrån varandra under 2000-talet. Den öppna konflikten blev ett faktum hösten 2007, då Dany Moussa anslöt sig till X-team, en supportergrupp till Bandidos, och började bära organisationens kläder. De kriminella i Södertälje tvingades välja sida.
Ändå, skriver Baris Kayhan, var det inga vattentäta skott, inte ens när våldet eskalerade. Dany Moussas äldre bror Yaacoub som drev spelklubben Oasen i Ronna, beskrivs i boken som en respekterad medlare och lillebror Eddie Moussa, som spelade elitfotboll i Assyriska, extraknäckte som *lånehaj på båda sidor.
Men efter att Dany Moussas vän, som kallades K-Sigge, sköts ihjäl på Oasen en natt i december 2009 av en maskerad man stod det klart att man trätt in på en ny, farlig väg. Efter mordet höll sig Dany Moussa undan.
– Nu var han medveten om vad de andra var kapabla till. Han bad Yaacoub att han skulle bygga slussdörrar till Oasen. Men Yaacoub kunde inte föreställa sig att de skulle ge sig på en annan syrian, det var otänkbart. K-Sigge var kurd och muslim, säger Baris Kayhan.
Kusinen sköts ner i bilen
Den första april 2010 släpptes en medlem i Södertäljenätverket, som suttit häktad för mordet på K-Sigge. Samma kväll var några andra medlemmar på väg hem från en nattklubb i bil. Mitt i centrala Södertälje körde en bil upp jämsides med dem med nervevade rutor och sköt rakt in i bilen. Bernard Khouri, som stod i kö till ett gatukök i närheten, körde själv den medvetslösa och blodiga mannen, sin kusin, till akuten. Han överlevde men hamnade i rullstol.
– Efter Torekällskjutningen har Khouri inget val, han inser att han själv troligen var måltavlan. Tärningen är kastad. Det som styr kriminella är hedern, stoltheten. Om Khouri inte hämnas har han förlorat sin status.
Tre månader senare sköts Yaacoub och Eddie Moussa till döds på Oasen.
”Khouri var nätverket”
En del menar att Bülent Aslanoglu, som kallats för Gudfadern i media, var Nätverkets verklige ledare och att Bernard Khouri endast var en ställföreträdare. Men det stämmer inte, menar Baris Kayhan.
– I de här kretsarna är styrka lika med makt. Khouri var stark, driftig och uppfattades som någon som inte blåser folk. Han var verkligen Nätverket, säger han.
Något han själv fick känna av när han försökte boka intervjuer till boken.
– De kände igen mig från rättegångarna och jag var bekant med Bernard Khouris kusin sedan tidigare, det var en klar fördel. En dag träffade jag några av dem i Södertälje centrum och de frågade: ”Hur mår du journalisten?”
Männen kände sig illa behandlade av polis, åklagare och media. De tyckte att de utmålades som monster och menade att hela Nätverket var ett uppblåst fantasibegrepp.
– Jag sa tydligt att jag inte skulle ta sida, inte ta emot en krona av dem, de skulle inte få en krona av mig och jag skulle hålla mig till förundersökning och domar, när det gällde fakta. De sa att de hade förtroende för mig, men att jag först måste träffa Bernard Khouri.
Träffades på Kumla
Mötet ägde rum på Kumlafängelset 2013, med två poliser och två advokater i rummet.
– Han var ungefär som jag trodde, stor som fan, muskulös, han tränade flera timmar om dagen på anstalten. Han var skämtsam, charmig men kunde plötsligt växla över till ilska. Jag märkte att han egentligen inte ville att jag skulle skriva en bok, han ville bara att jag skulle göra radioreportage. Han ville inte alls prata om de tidiga åren och när jag frågade om Dany Moussa blev han förbannad: ”Jag var aldrig kompis med den där fittan”.
Efter besöket fick han ändå ett helt annat bemötande. Intervjuerna ägde rum på kvällar och nätter, på spelklubbar, dansställen, kaféer.
– Det var nästan fler som ville träffa mig än tvärtom. Till slut hade jag varit i den där miljön i ett år. Då blev en av dem som jag intervjuat, träffat flera gånger, mördad. Det var en chock. Innan hade jag känt mig som en historiker, men nu dog folk. Då kände jag att det var dags att backa och börja skriva.
Mördad framför sonen
Den 41-årige mannen mördades framför ögonen på sin son i november 2013. I augusti samma år hade tingsrätten för andra gången (rättegången fick tas om på grund av jäv) dömt de inblandade i dubbelmordet till långa fängelsestraff.
I samband med utredningen togs krafttag även om mot andra brott än våldsdåden. Assistansfusk, bedrägerier och skattebrott hamnade under lupp.
– Det finns i dag en helt ny samverkan mellan polis, kriminalvården, Skatteverket, försäkringskassan, kronofogden med flera, som är ett direkt resultat av arbetet mot Nätverket. Man har insett att inte enbart polisen kan lösa samhällsproblem. I Ronna finns inte lika mycket rädsla nu, folk är mer villiga att gå till polisen och min känsla är att man närmat sig resten av samhället.
Än så länge är återväxten i Nätverket svag, menar Baris Kayhan.
– Det saknas en stark ledare, det äldre gardet är döda. Men det finns ändå en risk för fortsättning, det har ju skett nya mord. Och jag tror inte att Dany Moussa kommer att släppa det här.
”De kommer att lacka”
Ronna centrum ekar tomt ne*danför loftgångarna. Mitt emot det som var spelklubben Oasen lyser neonkorset på en av de syrianska kyrkorna. Baris Kayhan säger att han känner ”någon form av bävan” för huvudpersonernas reaktion på boken.
Möjligen har han fått känna på den redan. Under en signering i Södertälje attackerades han med stinksprej och bokhandeln fick utrymmas.
– De kommer bli lacka, så är det. Jag tror speciellt att Bernard Khouri inte kommer att gilla att jag beskriver bakgrunden eller att jag förstärker bilden av *honom som ledare. Samtidigt är det ju ett porträtt av honom och hans vänner... Jag försöker beskriva dem så ärligt som möjligt. De är människor, inte *varelser från yttre rymden. *Kriminella blir ofta demoniserade, som att det inte går att förstå de brott de gjort sig skyldiga till. Jag försöker visa hur de här personerna, i den här kontexten, tog i sina ögon rationella beslut.