2018-01-15, 19:33
Medlem
Var dom högt skuldsatta?
Citera
2018-01-15, 19:34
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obtshirt
Var dom högt skuldsatta?
Det har jag svårt att tro. Ett bolån, kanske.
Citera
2018-01-15, 19:34
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Tänkte exakt samma sak o postade det några inlägg upp, men tack för att du skrev lite utförligare. Jag tänkte också direkt på Bjärred.

Ja visst var det klockrent inslag, just idag??
De nämnde även dåligt samvete som föräldrarna hade, som vaccinerat henne....
Citera
2018-01-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
Oavsett orsak så är det iaf så att man brister "big time" som förälder och människa om man dödar sina barn o sin partner. En otroligt drastisk åtgärd och inget en mentalt frisk människa skulle göra, inget de själva skulle välja heller, ingen förälder vill att barnen ska dödas, inte om huvudet fungerar som det ska på föräldern. Märkligt att grannarna inte tagit bladet ur munnen än men det sker nog senast när obduktionen blir klar och infon når ut. Fortfarande är min teori att mannen dödade dem alla och sedan sig själv, antagligen pga en förlust av makt/ kontroll som gjorde att han på det mest oåterkalliga sätt återtog makten över sin familj. Kanske utlöst pga önskemål om skilsmässa från frugan, skulle inte förvåna mig faktiskt.
Maktlösheten är en stark drivkraft i samband med en depression. Men jag tror inte du menar det. Jag tror du menar det negativt, att mannan tappade sin kontroll över familjen. Det är inte så. Det är jag övertygad om.

Att grannar inte tar bladet ur mun, som du säger, kan handla om integritet. Något som många här i forumet saknar big time.
Citera
2018-01-15, 19:36
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Jag tror också att det var så ”enkelt” som att det blev för mycket. Är det konstigt att familjen blir deprimerade med all den sjukdomen i familjen? Ingen som jag talat med har kunnat säga något ont om mannen utan tvärtom. Framförallt en jag pratat med som stod mannen närmare än mig var helt övertygad om att han aldrig skulle göra något för att skada sin familj. Sista gången jag träffade honom sa han dessutom att det var mycket tufft där hemma.

Det du skrivit är den bild jag fått av det hela: mamman och döttrarna som blivit deprimerade.
Jag får intrycket av att mamman haft en djup depression och pappan är den som axlat det mesta av ansvaret och själv blivit deprimerad av alltihop - fast inte på samma nivå.

Hittade några profiler på olika siter som jag tror tillhör yngsta dottern och hon verkar ha varit väldigt deprimerad. Om det nu inte är en annan tjej med samma förnamn, födelseår och bosatt i samma kommun som också mår dåligt.

Får intryck av att mamman förberett sig på att försvinna medan pappan försökt och ventilerat situationen med andra m.m. Han verkade väldigt mån om familjen och med det inte detsamma som att mamman inte var det.

Och så det där inlägget från Linkedn av hans kollega "Tragedin som bara inte fick hända, hände."
Man får intrycket av att mamman ventilerat sin dödslängtan och att pappan försökt förhindra det ett bra tag - och pratat med vänner om detta. Och till slut hände det ändå.

Jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att mamman tagit med barnen på den sista resan och pappan valt samma väg i ren förtvivlan. Alternativt att det var i samförstånd. Men att pappan skulle ha varit den drivande i alltihop verkar för otroligt. Det går inte ihop.

Usch, det är så sorgligt alltihop.
Citera
2018-01-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det har jag svårt att tro. Ett bolån, kanske.
¨

Var ju en som skrev det längre upp
Citera
2018-01-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
De hade enorma skulder

Källa?

Tror inte denna händelse har något med deras ekonomi att göra, vad jag förstått så såldes väl boendet i Gbg för ca 1 miljon mer än huset dom har nu?
Bolaget O hade har då hela tiden plus och aldrig några större skulder.
https://www.allabolag.se/5560833252/bokslut
Citera
2018-01-15, 19:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Ett par saker som inte går ihop:

Å ena sidan:

- familjen ska ha isolerat sig i hemmet, mamman varit svårt cancersjuk och pappan jobbat hemifrån en del senaste halvåret eller så.

Å andra sidan:

- lärarna som har kommit hem för att undervisa döttrarna har ibland varit ensamma med dom. Men mamman var ju svårt sjuk och pappan jobbade en del hemifrån?

- mamman sägs ha jobbat i normal omfattning fram till jul. Det gör väldigt få som är svårt cancersjuka.
Citera
2018-01-15, 19:38
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har stått en jäkla massa i en jäkla massa pm. Och vissa motsäger varandra. Man får nog sålla rejält och ta ut det man kanske kan tro på.
Väldigt likt det där kom det info om tidigt i tråden (hyffsat iaf)
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obtshirt
¨

Var ju en som skrev det längre upp
Aha, ser det nu:

Citat:
De hade enorma skulder.

Vad det skulle bero på kan man ju undra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuseht
Tack!
Min fetning: det som kan tyda på att faderns linkedin konto togs bort i samband med händelsen är att den fanns kvar på google om man sökte på den, men på linkedin fanns inget. Det tar väl ett par dagar innan lagrad info försvinner från google. Kanske bara väldigt dåligt timing men jag tror att det tyder på att det fanns ett samband.

Ser att någon nämnde att systern var aktiv i någon grupp om kolloidalt silver. Spekulerar vidare utan några som helst belägg: föräldrar ville bota barns åkommor med någon ovetenskaplig metod men det har gått åt helvete.
Har för mig att i Canada/Usa blev ett par föräldrar nyligen åtalade för mord eller dråp på barnet som dog i cancer(?) pga utebliven vård.

Han kan ha tagit bort sin Linkedin, som med hans arbete troligen innehöll ett mkt stort antal personer i nätverket. Personer som nu inte behöver associeras med honom efter som han tagit bort sin profil.
Citera
2018-01-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ett par saker som inte går ihop:

Å ena sidan:

- familjen ska ha isolerat sig i hemmet, mamman varit svårt cancersjuk och pappan jobbat hemifrån en del senaste halvåret eller så.

Å andra sidan:

- lärarna som har kommit hem för att undervisa döttrarna har ibland varit ensamma med dom. Men mamman var ju svårt sjuk och pappan jobbade en del hemifrån?

- mamman sägs ha jobbat i normal omfattning fram till jul. Det gör väldigt få som är svårt cancersjuka.

Enligt användaren Guldfebern så fick den yngsta dottern samma diagnos som den äldsta för sex månader sedan.

Citat:
Hej,

Enligt en person som jobbar inom Region Skåne fick den yngsta dottern samma diagnos som den äldsta för sex månader sedan. Personen jag pratat med kunde inte komma ihåg sjukdomen, sa att det var något i hjärnan. Frågade hur det kunde komma sig att båda döttrarna kunde ha samma sjukdom och fick till svar "ärftligt". Märkte att det var svårt att fråga. Locket låg på. Känsligt. På personens arbetsplats kretsar frågor mest om hur de fick rätt till hemundervisning. Vilket är väldigt svårt att få (som lundaprofessorn inom psykolog också sagt i intervju). Val av datum för självmordet är noga planerat. Han (personen sa han) valde just den dagen för att då skulle de vara saknade eftersom hans viktiga konferens var då. Personen jag pratade med sa att "båda föräldrarna jobbade hemifrån mycket, om de valt en annan dag hade ingen saknat dem lika snabbt". Ja, det här reder inte ut många av frågetecknen utan bekräftar vad många uppgifter i tråden.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in