2018-01-15, 14:58
Medlem
stardust74s avatar
Jag har ett barn med ett livslångt handikapp, ej dödligt. Själv har jag MS som går i skov, den "mildaste" graden. Mina föräldrar har båda två varit sjuka i cancer och avlidit. Jag har skilt mig. Och jag blev mycket deprimerad under en tid. Jag ville bara gå ett slut på allting, bägaren rann över och jag orkade inte, såg inget ljus i nån tunnel och ville faktiskt inte leva detta livet.

Nu var jag inte isolerad i en enhet som denna grupp på 4 människor var, tillsammans i din ångest och smärta. Vänner och släktingar såg mig och jag fick hjälp. Men det gick rasande fort att hamna i ett avgrundsdjupt mörker, där hopplöshet och uppgivenhet tog över fullständigt.

Jag kan inte förstå eller relatera till dessa handlingar, men nånstans kan jag ändå förstå hur hopplösheten och mörkret kan ta över, även om andra som inte är där inte kan se hur detta beslut tas. Man måste ha varit där.

Det behöver inte alls ha varit nåt snaskigt och sensationellt med incest eller Münchhausen eller scientologer eller vansinniga kontakter med kriminella. Dom kanske "bara" mådde fruktansvärt och såg inte att livet nånsin skulle vara annat än ett jävla mörker. Man orkar inte stå emot en sådan hopplöshet. Och man mördar inte sina barn man uppenbarligen månat om och kämpat för utan att, för stunden, känna att döden är bättre än livet.

Jag önskar att familjen får vila i fred.
Citera
2018-01-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Skitsnack! Det är en 75åring som påstår att han inte sett familjen. Han kan omöjligt tala för hela området? Dessutom är det media som skriver att familjen isolerade sig. Att dem kanske höll sig för sig själva några dagar/veckor är väl inte att isolera sig? I så fall gör jag det för jämnan. Visst att familjen kanske drog sig tillbaka den senaste tiden men familjen var knappast isolerade under en längre tid och hur kan en familj isolera sig när både mannen och kvinnan arbetade (visst i hemmet ibland men knappast varje dag).

Det är detta som gör att folk som vet saker inte ens orkar kommentera! Jag Tycler bara det är så sorgligt när folk målar upp mannen som en pedofil etc. för detta är inte sant!
Å andra sidan - det som talar för att uppgiften stämmer är framförallt två saker.
Som 75-åring är man i de flesta fall pensionär vilket gör att man uppehåller sig hemma en stor del av dygnets timmar.
Som pensionär har man ofta lite tråkigare och intresset för omgivningen ökar eftersom det håller en sysselsatt. Det finns få personer som har sådan koll på kvarteret som pensionärer i villaområden.
Citera
2018-01-15, 15:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Jag tror också att det var så ”enkelt” som att det blev för mycket. Är det konstigt att familjen blir deprimerade med all den sjukdomen i familjen? Ingen som jag talat med har kunnat säga något ont om mannen utan tvärtom. Framförallt en jag pratat med som stod mannen närmare än mig var helt övertygad om att han aldrig skulle göra något för att skada sin familj. Sista gången jag träffade honom sa han dessutom att det var mycket tufft där hemma.

Du skriver lite som om det ansågs finnas anledning att "skada familjen"; vad bestod det "tuffa i"?

Vi har inga belägg alls här för barnens elelr mammans sjukdomar. Har du något du kan tillföra? Vad ansågs mannens problem bestå i vad gällde hans familj?
Citera
2018-01-15, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du har förstås rätt i att föräldrarnas inflytande över barnens tankar och beteende kan vara nära nog totalt om vissa förhållanden råder, och visst kan man hypotetiskt tänka sig också att barnen farit illa – relativt sett – redan av föräldrarnas stora arbetsbelastning med sannolikt även betydande krav från arbetsgivaren; och att föräldrarna försökt hålla skutan på rätt köl genom att inskränka barnens omvärldskontakter, som skulle kunnat betyda ytterligare belastning för föräldrarna. (Då med antagandet här att mamman och barnen verkligen var sjuka.)

Men det finns vittnesbörd om föräldrarnas omdömesgillhet som föräldrar, de har starkt konkurrensutsatta jobb och karriärer som sätter dem under andras ögon i princip all vaken tid, de har haft barnen i vanlig skolgång fram till för ett år sen, vilket betyder ansenlig och ingående kontakt med skola, andra föräldrar, funktionärer, fritidsledare, sköterskor etc. Och som någon konstaterade, framhållandet av barnens fysiologiska besvär och diskussionens av hemundervisningen satte i en mening mer fokus på barnens mående och utreddes alltså, och gjorde att för ändamålet rustade lärare trafikerade hemmet fyra ggr per vecka.

Universitetsmiljön (i dessa tider) skulle med all sannolikt ha nosat upp ett pervo och en professor vid 45 har liksom inte tid att låta tankarna glida iväg så mycket, och både formen och innehållet på inte minst konstruktivt, instrumentellt, funktionellt akademiskt tänkande med juridisk tvist och ett upparbetat sinnelag för vad som är karriärfrämjande och vad som är "riskbeteende" i det hänseendet sätter honom inte i några riskgrupper vad gäller pedofili. Man kan spekulera i en "utloppslogik" vad gäller perversion, alltså att de hårda kraven från yttervärlden framtvingar sådant beteende på hemmaplan, men jag ser det inte. Däremot är det viktigt att kunna avfärda det också förstås.

Även om akademisk kollegialitet inte är att likställa med förtrogen(-het) så är det att nog att likställa med intellektuell förtrolighet – med vilket jag skulle vilja säga att han inte skulle ha kunnat klara av att dupera sin omgivning så länge, de hade spårat upp honom. Därmed inte sagt att avarter inte kan uppstå på mindre och ensligare institutioner på andra håll. Det finns förfalls- eller efterblomningsrisker inom Akademien på sina håll. Men inte mitt i ljuset.

Tack för vederhäftigt svar. Jag ska iväg på möten men en snabb reflektion: det är inte omdömesgillt att döda sina barn. Ens som eutanasi vid terminal cancer. Nu var det "trötthetssyndrom" eller möjligen ME och en potent person som GM skulle väl i detta fall snarast göra allt för att bota dem. Kalla in släkt som hjälper dom med avlastning. Hyrt in en barnflicka, hemsjukvård osv osv. Gjort ngt konstruktivt. Inte isolerat dom och ffa inte dödat dom.
Citera
2018-01-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
"Framförallt en jag pratat med som stod mannen närmare än mig var helt övertygad om att han aldrig skulle göra något för att skada sin familj"
Men nu var det ju just precis det han gjorde, skadade sin familj. Så då stämde inte alls den övertygelsen. Kan man mörda sina barn kan man göra annat också.
Det finns genomtrevliga människor som begått fruktansvärda dåd, av orsaker som inte alls har med barmhärtighet att göra.

Du spekulerar hej vilt. Det har inte sagts av polisen att mannen mördade alla.
Om det skulle vara som du antyder, att OH var någon sorts svensk Josef Fritzl så borde han inte ha låtit lärare komma hem och undervisa flickorna och han borde aldrig ha lämnat dem ensamma. Risken att någon av flickorna eller mamman skulle avslöjat något är ju överhängande och hittills har i princip inget framkommit som stödjer din teori.
Citera
2018-01-15, 15:02
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
"Framförallt en jag pratat med som stod mannen närmare än mig var helt övertygad om att han aldrig skulle göra något för att skada sin familj"
Men nu var det ju just precis det han gjorde, skadade sin familj. Så då stämde inte alls den övertygelsen. Kan man mörda sina barn kan man göra annat också.
Det finns genomtrevliga människor som begått fruktansvärda dåd, av orsaker som inte alls har med barmhärtighet att göra.

Det finns inget som ännu bekräftar om det var han som gjorde det eller inte.
Citera
2018-01-15, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Vad var barnen sjuka i?
Sen så har de ju ändå isolerat sig om man ska tro det som står i media. Depression brukar väl ta sig i uttryck så bland annat också..
Även om han var en slags kändis och de båda hade de yrken de hade så har de ju uppenbarligen lyckats med att hemlighålla och planera detta? Det är ju anmärkningsvärt. Vad är det som gör att man tar steget och utraderar sig själv och sin familj ?
För att man inte ser ett slut på eländet och orken är slut? Är du dessutom deprimerad då fungerar inte hjärnan som vanligt. De har helt enkelt haft ett helvete dag ut och dag in vilket en del inte har förmågan att sätta sig in i utan att själv drabbas av samma. Tro nu inte jag försvarar mord, absolut inte, men jag förstår att det kan gå så illa i ständig motvind. Därför måste anhöriga och vänner och samhället överlag stötta människor i kris för ingen vet när det till slut tar stopp.
Citera
2018-01-15, 15:05
Medlem
Nellis-AFBs avatar
Personligen tror jag inte att familjen aktivt ”isolerade sig”
Isolerad är något som man helt enkelt blir. När någon i familjen blir allvarligt sjuk under en längre tid.
Visst till en början finns vänner och släkt där. Sedan sakta men säkert blir ens cirklar bara mindre och mindre.
Om vi nu bara antar att barnen var sjuka och krävde mycket. Till slut kommer inga klasskompisar över, man orkar inte bege sig iväg på familjemiddagar eller gå ut och ta en öl/vin men en kompis/väninna. I takt med att man inte kommer på inbjudningar så slutar inbjudningar och telefonsamtal att inkomma.
Sakta men säkert krymper världen. Efter några år har man ”isolerat sig”.
Bägge går ner i tid och arbetar hemma så mycket som möjligt för att ta hand om sina döttrar. De social kontakterna utanför jobbet blir minimala. Hälsar på grannar, när man möts, kanske slår ett par ord. Alltid hem och hjälpa stötta och hjälpa!

Som jag ser det så verkar det som om de har sett framåt, köpt ny bil, arbetat på osv. Sedan hände något där någon av dem, eller bägge, bara inte orkar gå igenom mer. Något som utlöste resten. Cancern är tillbaka, döttrarnas tillstånd förvärras drastiskt, ett provsvar av något slag?

De är välutbildade och hoppas att deras döttrar ska gå i gymnasiet! De borde ha antagit att de ska ta en universitets examen!
Citera
2018-01-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du skriver lite som om det ansågs finnas anledning att "skada familjen"; vad bestod det "tuffa i"?

Vi har inga belägg alls här för barnens elelr mammans sjukdomar. Har du något du kan tillföra? Vad ansågs mannens problem bestå i vad gällde hans familj?
Om man inte kan lita på skribenten (Anna-Karin85) i detta fall, så spelar det väl ingen roll om hon berättar diagnoser. Ingen lär tro henne i alla fall, eller hur? Och varför skulle hon berätta det? Kan vi inte tro henne på hennes ord som hon nu skrivit i tråden och sluta med spekulationerna? Barnen var sjuka, mamman väldigt sjuk, mannen deprimerad - de orkade inte med livet längre. Vilka sjukdomar barnen hade är irrelevanta.
Citera
2018-01-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Man kan ju inte säga att HAN gjort det här, förrän allt är undersökt.
Sorgliga spekuleringar, men visst, jag har tänkt så jag med, men ju längre det lider, så blir det bara svårare och svårare, tänk om han inte vågade lämna barnen ensam med mamman??
Endast när skolan kom på besök, tänk om han hittat dem döda när han kommit hem??
Tänk om nån annan gjort detta?? Det finns lika många frågetecken som det finns stjärnor i universaum. Stackars barn =(
Ja OM det nu visar sig att han blivit mördad så tar ju detta en helt ny riktning! MEN tycker du att det lutar åt det hållet efter den visserligen knappa info vi fått från från media och polis ?
Citera
2018-01-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plorpis
Beklagar verkligen din förlust!

Har du någon information om vem som kan ha gjort vad? Hur ställer du dig till teorin/ryktena om att föräldrarna mördat familjen i samförstånd? Har du, som ändå har närmre personer omkring dig, hört några spekulationer kring HUR och VEM? VARFÖR känns ju glasklart, det var kaos i familjen.

Jag vet inte vad som hänt tyvärr önskar jag visste.
Citera
2018-01-15, 15:08
Medlem
Ett alternativ är ju att kvinnan har förgiftat barnen och sig själv. Mannen kommer hem, kollar puls på offren och konstaterar att dom är definitivt döda. I en sådan situation är jag ej förvånad att han går och hänger sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in