Sprint damer
Anna Dyvik, IFK Mora SK, Hanna Falk, Ulricehamns IF, Stina Nilsson, IFK Mora SK, Evelina Settlin, Hudiksvalls IF, Jonna Sundling, IFK Umeå, Linn Sömskar, IFK Umeå.
Sprint herrar
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK, Marcus Hellner, Gellivare skidallians, Emil Jönsson, Anna&Emil sportklubb,Teodor Peterson, IFK Umeå, Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK, Viktor Thorn, Ulricehamns IF.
Distans Damer
Ebba Andersson, Sollefteå SK, Hanna Falk, Ulricehamns IF, Charlotte Kalla, Piteå elit, Stina Nilsson, IFK Mora SK, Maria Nordström, Ulricehamns IF, Emma Wikén, Åsarna IK.
Distans herrar
Jens Burman, Åsarna IK, Calle Halfvarsson, Sågmyra SK, Marcus Hellner, Gellivare skidallians, Daniel Rickardsson, Hudiksvalls IF, Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK, Viktor Thorn, Ulricehamns IF.
Sprint damer
Anna Dyvik, IFK Mora SK, Hanna Falk, Ulricehamns IF, Stina Nilsson, IFK Mora SK, Evelina Settlin, Hudiksvalls IF, Jonna Sundling, IFK Umeå, Linn Sömskar, IFK Umeå
Sprint herrar
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK, Marcus Hellner, Gellivare skidallians, Emil Jönsson, Anna&Emil sportklubb,Teodor Peterson, IFK Umeå, Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK, Viktor Thorn, Ulricehamns IF
Distans Damer
Ebba Andersson, Sollefteå SK, Hanna Falk, Ulricehamns IF, Charlotte Kalla, Piteå elit, Stina Nilsson, IFK Mora SK, Maria Nordström, Ulricehamns IF, Emma Wikén, Åsarna IK
Distans herrar
Jens Burman, Åsarna IK, Calle Halfvarsson, Sågmyra SK, Marcus Hellner, Gellivare skidallians, Daniel Rickardsson, Hudiksvalls IF, Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK, Viktor Thorn, Ulricehamns IF
Edit: tvåa efter frankkk. Noterar också att Dyvik, Settlin, Sundling och Sömskar fick chansen i sprinten medan Ida avstår (jag fick väl därmed rätt på alla utom Maja i min egen uttagning).
Senast redigerad av Alkibiades 2018-01-15 kl. 13:14.
Ja, åtminstone en sprintplats på herrsidan är väl öppen fortfarande (Klæbo och Brandsdal givna, vet inte om Iversen är klar också) men för övrigt har jag inte koll på om det finns några platser att kämpa om. Innebär uttagningen av Harsem att hon klar för sprinten eller är hon uttagen för distans?
Lite rätt fick du Ida struntar i Planica samma med Haag så Settlin Sundling Dyvik Sömskar åker om en plats.. även Haag står över
På herrsidan tävlar fyra av åkare både i sprinten och distanstävlingen, medan det på damsidan endast är Hanna Falk och Stina Nilsson som dubblerar.
– Hanna och Stina har tävlat sparsamt den sista tiden och kommer därför att tävla båda dagarna i Planica. För Marcus Hellner är dubbleringen ett led i steget mot OS. Genom att köra sprinten sätts han i en tuff och hård tävlingssituation, säger Rikard, som ser fram emot helgens tävlingar.
– Det känns som att vi är på rätt väg mot OS. Våra åkare har en positiv formkurva. Framgångarna i Dresden har gett hela truppen mycket energi och vi ser fram emot nya utmaningar kommande helg, avslutar Rikard.
Så Dresden blev kanske Dyviks OS-räddning - inte Dahlqvists. Men till saken hör ju att Dyvik är lika bra eller bättre i klassiskt till skillnad från Maja. Att Sundling och Dyvik får chansen är iaf bra nog för mig, så får vi se hur dom åker kontra Sömskar och Settlin.
Nordström vs Wikén känns såklart avgörande för en trupplats, kanske den enda fighten som helt och hållet handlar om inbördes.
Falk får en god chans att visa att hon är ett namn för 10 fritt, även om detta är klassiskt. Är hon näst- eller tredje bästa svenska här borde det räcka långt. Då förutsätter jag att Kalla, Ebba, Haag har tre platser, medan Stina och Ida står över för att spara krafter till stafetten.
Enligt mig enormt viktiga herrtävlingar för att man ska ha något sorts hopp in till OS på dom.
Gissar att det i sedvanlig ordning lär rasas över att Haag inte vågar möta konkurenter om OS/stafettplatser.
Svårt rasa över de när största utmanaren Ida heller inte åker.. sedan att Haag inte vågar tävla håller heller inte som argument väl för hon har väl åkt flest distanslopp i WC nu tillsammans med Nordström och Wiken
– Det är en plan som funnits sen tidigare att hon inte ska åka i helgen. Hon körde Tour de Ski och tycker att hon fått de svaren hon vill ha. Nu vill hon få en tid av träning och lugn och ro, säger Grip till SVT Sport.
– Hon har gjort goda prestationer som har stärkt hennes möjligheter.
Och om att Dahlqvist saknas efter hennes succé i helgen:
Citat:
– Det är ett bevis på att vi har ett starkt damlag med många starka individer. Vi har gjort en värdering över hela säsongen. Ingen kan ta ifrån Maja hennes fantastiska prestationer i helgen. Sen ska man ha respekt för och ödmjukhet inför att de resultaten kanske inte väger lika tungt.
Calle är tillbaka:
Citat:
– Det ska bli spännande att se honom tillbaka. Han mår bättre och det har fungerat bra i träning. Men det gäller att vara observant med de signaler kroppen ger, säger Grip.
Vad! Är Maja petad efter den strålande och glänsande silverplatsen på den utmanande fristilsstadssprinten i Dresden! Grip bortser alltså henne helt från OS-resonemanget!
Richard Grip:
Citat:
– Det är ett bevis på att vi har ett starkt damlag med många starka individer. Vi har gjort en värdering över hela säsongen. Ingen kan ta ifrån Maja hennes fantastiska prestationer i helgen. Sen ska man ha respekt för och ödmjukhet inför att de resultaten kanske inte väger lika tungt.
Där ser man.
Senast redigerad av rainbowia 2018-01-15 kl. 14:08.
Vad! Är Maja petad efter den strålande och glänsande silverplatsen på den utmanande fristilsstadssprinten i Dresden! Grip bortser alltså henne helt från OS-resonemanget!
Maja slog Dyvik i Piteå också. Det är en tuff petning.
Även i inhemska premiären var Maja före Dyvik. 3-0 inbördes i år alltså. Så det är lite vackra ord av Grip istället för att säga som det är, Dyvik har högre högstanivå.
Senast redigerad av frankkk 2018-01-15 kl. 14:00.
Dahlqvist har ju varit en väldigt god sprinter men hon har väl saknat den där sista spetskompetensen eller killerinstinkten som gör att man faktiskt vinner. Var väl nästan först nu i helgen hon visade upp den.
Jo, då tycker väl jag man kanske kan försöka kapitalisera på det när det händer och låta henne köra om en plats? Med undantag för Dyvik (och den ska man ju helt bortse ifrån då) så har väl ingen bland de fyra potentiella "utfyllnaderna" några riktigt bra resultat den här säsongen?
Just Dyvik är väl den jag var säker på INTE skulle köra. Hon har väl nästan ingen chans alls att komma till OS? Som sagt, hon har genomgående sämre resultat än Maja hela året.
Det är såklart så att det hade krävts ett mirakel i Planica för att Maja skulle få åka till Sydkorea men jag gillar att ge formstarka åkare *chansen*.