2018-01-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Detta fall blir bara mer och mer märkligt ju mer man läser. Om pappan var en djupt störd person, som hittade på om sina döttrars sjukdom, och sedan mördade både fru och barn, så är det svårt att se varför han berättade om "situationen hemma" för denna kvinna, som han kände, men efter vad jag kan förstå, inte kände väldigt väl. Ju fler som vet om det, desto mer troligt att någon misstänker något.
Kan bero på att han inte var en djupt störd person. Bara en olycklig människa som tillhörde en familj där all världens jävligheter samlats.
Citera
2018-01-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Dök upp i tråden genom PM?
Hmm... så kan det vara.
Citera
Medlem
tremades avatar
Mer PM:

Hej igen,

Jag såg att någon ifrågasatt det jag skrev angående pool. Personen hänvisade till Google Maps så jag var tvungen att gå in och kolla. Och där ser jag också poolen.

Men, när jag körde runt huset såg jag inte den. Det kan dels bero på att jag fokuserade på ”insidan” alltså den sidan av huset där ”ytterdörren” med kransen är. Jag tog nog för givet att om man har pool så har man den så insynsskyddat som möjligt. Sedan är det en häck/staket/trägrej i den hörnan där poolen verkar vara enligt Google maps så jag såg faktiskt inte helt den hörnan. Sedan kommer garaget och bilarna, för att jag skulle sett poolen så hade jag varit tvungen att titta snett bakåt i backspegeln när jag körde runt.

Poolen är ju sannolikt även täckt också med tanke på årstiden så det kanske inte är något som sticker ut.

Däremot vill jag poängtera angående kransen på dörren att det var inget som såg ut som en juldekoration, det är en enkel träkrans. Jag misstänker att den hänger där året runt.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tänk att momsvärlden kan ha en stjärna.
Inte många gånger jag har tänkt på moms i mitt liv (är ej företagare e.l ) Har fått en ny dimension. Ursäkta låter flummigt, men jag har största fascination för en person som byggt sin karriär inom detta område.
Hoppas inte han är skyldig. Ingen som vet.. suck

Jag det låter onekligen mycket märkligt att området value added taxes ska vara så forskningsbart. På rak arm tänker jag endast på fiktiv moms som det enskilt mest intressant inom den grenen.

Att han är initiativtagaren och den aktiva i tragedin tror jag dock är det enda tänkbara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Det är nog häråt det lutar. Men så osannolikt att båda flickorna skulle vara sjuka är det väl inte? 1/16 har skrivits flera gånger, det är inte helt åt skogen otroligt.

Jag hör till dem som hävdat det tidigare:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Dessutom vet vi inte ens om det handlar om en autosomal recessiv åkomma. Barn kan bli sjuka av helt andra skäl.

Statistik ska användas väldigt försiktigt vid "omvänd ingenjörskonst". Om du plockar upp ett sandkorn på en badstrand och sedan räknar ut sannolikheten för att du skulle plocka upp just det sandkornet från badstranden närmar du dig snabbt ett värde som är likvärdigt med att närmast vore helt otroligt/osannolikt att du plockade upp det. Fast det är att använda sannolikhetslära på fel sätt. Du har ju redan plockat upp det.

Så ja, du har väldigt rätt i att "det är inte helt åt skogen otroligt".
Citera
2018-01-14, 22:30
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9

Funkar inte. kopiera texten hit.

Tribute to Oskar Henkow January 10, 2018

"Yesterday evening I submitted the assessment of Oskar Henkow's application for becoming a full professor. For once, I wrote a perfectly clean assessment stating that he fulfilled all, every single one, of the criteria for becoming a full professor. I spent the whole evening going through every single publication of Oskar Henkow, every single assignment that he has had, and all his pedagogical experiences. It was impressive. After I submitted the assessment I went to bed and read the news before going to sleep - the sad news about a family found dead in Bjärred. It was sad enough as it was.

Today when I got the news that this was Oskar Henkow’s family I got a total chock. And I got so sad. Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes. He was the only tax academic in the Nordic countries who really challenged me with his knowledge about VAT. Who could have an analysis of a CJEU case that was so different from mine so that I could think – are we talking about the same case? Who could bring up a VAT case that I had never heard about. The greatest of the VAT researchers has left us, far to early.

Prof. Dr. Oskar Henkow, the ones that God loves die young. I will miss you!"

Skrivet av Eleonor Kristoffersson Professor at Örebro University
Senast redigerad av FranzMarc 2018-01-14 kl. 22:36.
Citera
2018-01-14, 22:32
Medlem
Citat:
Dök upp i tråden genom PM?

Det stod i en hyllningstext på linkedin som det länkats till.

Under dagen blev texten editerad och vissa små ändringar skedde. Hela texten är med ett par sidor bak.

Så inget PM alls.
Citera
2018-01-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Detta fall blir bara mer och mer märkligt ju mer man läser. Om pappan var en djupt störd person, som hittade på om sina döttrars sjukdom, och sedan mördade både fru och barn, så är det svårt att se varför han berättade om "situationen hemma" för denna kvinna, som han kände, men efter vad jag kan förstå, inte kände väldigt väl. Ju fler som vet om det, desto mer troligt att någon misstänker något.

De har förmodligen träffas några gånger per år de senaste 10-20 åren. Forskarvärlden är liten, även internationellt sett, så de har nog lärt känna varandra.

Att du inte får ihop det riktigt beror nog på att det inte är sant.
Citera
2018-01-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det stod i en hyllningstext på linkedin som det länkats till.

Under dagen blev texten editerad och vissa små ändringar skedde. Hela texten är med ett par sidor bak.

Så inget PM alls.

Såg det nu med när jag kollade bakåt, tack
Citera
2018-01-14, 22:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan bero på att han inte var en djupt störd person. Bara en olycklig människa som tillhörde en familj där all världens jävligheter samlats.

Ja, just så har jag trott från början.
Citera
2018-01-14, 22:40
Medlem
[quote=Avd.9|62912888]
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.linkedin.com%2Fpulse %2Ftribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson

Första gången jag länkar, så jag hoppas att det funkar.
Fick detta som PM och han/hon ville att jag skulle lägga ut den.
Detta kanske sprider lite ljus om hur och vem han var.
Väldigt sorgligt....

Vilka jädra nötter som kommenterar den här hyllningen känner jag.

Kam de inte hålla igen elogerna innan det är klarlagt huruvida han är en mördare eller inte. Men det kanske inte är så viktigt. Huvudsaken är väl att han höll ordning på den där momsen.
Citera
2018-01-14, 22:40
Medlem
Finns det bilder på huset/bilarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här