2018-01-14, 12:04
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Kände direkt när rektorn gick ut och försvarade sig med att det var en familj i djup kris, ofattbar tragedi och liknande superlativ, att skolan har brustit. De har gått med på total hemundervisning trots att det inte handlat om någon svårare medicinsk sjukdom än att barnen kunnat behålla kontakten med klasskamraterna åtminstone några timmar i veckan. De har inte ifrågasatt något och inte gjort någon orosanmälan.

Tror som ni att skolan gör skillnad på folk och fä, och narcissister/psykopater brukar vara extra vältaliga och duktiga på att dupera.

Kom att tänka på tragedin med lilla Yara i Karlskrona. Där gjorde rektorn de facto orosanmälan, som dock inte togs på allvar av sociala myndigheter – därav att hon slogs ihjäl. Ändå fick HAN skulden för hennes död av kommunen under en presskonferens. Slutade med att han försökte ta livet av sig genom att krascha bilen mot ett träd. Nu är han svårt handikappad för resten av livet. Där kan vi snacka om ofattbar tragedi.

Jo, jag minns detta. Där for rektorn och hans familj rejält illa. Socialtjänsten fungerar väldigt dassigt sen ett par decennium, minst. Så vem vet vad dom kunde ha gjort för att avstyra eländet.
Men jag tror nog att dom reagerat (om inte annat så för skams skull) när två flickor hålls hemma på begäran av sina föräldrar. Det finns väl få LVU-ärenden (om ens några) där ett hembesök eller flera, vore av nöden. Men jag betvivlar inte att även soc kunde ha fallerat i sin yrkesutövning i det här fallet också.
Citera
2018-01-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Riktigt otäckt om de hade varit döda nån vecka eller så.... Kan förklara varför man fick känslan av att poliserna tyckte det var jobbigt. (som om det inte vore jobbigt nog att hitta en hel familj död....)
Förklara tack.
Citera
2018-01-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Varifrån har du uppgiften om att hon enbart arbetade två dagar i veckan?
Det stod i nån artikel idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Nej nu är du helt fel ute. Rektorn gjorde ett kort uttalande som analyserats till vad alla själva vill tro. Den här situationen var unik och chockartad. Även den mest mediatränade skulle uttryckt samma sak.

Den mest media tränade hade hållt käften
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Riktigt otäckt om de hade varit döda nån vecka eller så.... Kan förklara varför man fick känslan av att poliserna tyckte det var jobbigt. (som om det inte vore jobbigt nog att hitta en hel familj död....)

Det är det troliga, om de synts senast i mellandagarna. Dvs. att det hela har skett runt nyår. Då har de varit döda i 9 dagar när polisen gick in, i en rumstempererad villa. Inte så kul att upptäcka..
Citera
2018-01-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Varifrån har du uppgiften om att hon enbart arbetade två dagar i veckan?
Det undrar jag också. På hennes chef verkar hon ha jobbat heltid, dock med möjlighet att jobba hemifrån – vilket hon möjligen gjort två dagar i veckan.

Citat:
Mamman i familjen jobbade som vanligt fram till i julas. När familjen hittades död hade hon ännu inte återvänt från ledigheten, berättar chefen på hennes enhet.

– Hon var mycket skicklig medarbetare och fungerade ofta som stöd åt andra i utredningar som rörde hennes område. Väldigt omtyckt och kompetent.

Såg ni varningssignaler?

– Av respekt för familjen och anhöriga vill jag inte gå närmare in på det. Men vi har flexibla arbetstider och man har möjlighet att jobba hemma om arbetsuppgifterna möjliggör det. Det hade även hon möjlighet att använda.
Citera
2018-01-14, 12:10
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Förklara tack.

Jag tror hen menar stanken som med naturnödvändighet uppstår runt döda kroppar som får ligga.
Citera
2018-01-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Förklara tack.

Om de varit döda nån vecka är ju det värsta faktiskt att ingen saknat dom isåfall. släkt kanske man inte träffar till nyår, men man ringer väl eller skickar sms. Om de legat döda sen nyår och ingen saknat dom har de ju verkligen varit isolerade.
Citera
2018-01-14, 12:13
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Allt är ju möjligt, han kan ha levt en vecka längre än barnen. Kanske tog han också tabletter men vaknade upp efter nåt dygn? Hoppas vi får lite svar med tiden, för att förstå, inför framtida liknande fall. Nu kommer i alla fall skolhälsovården landet runt se över sin verksamhet och vara på tårna, något halvår i alla fall...
Citera
2018-01-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, och jag hoppas utredarna håller sig kalla och att de vänder på alla stenar - de är vi skyldiga flickorna, de ska få en röst...

Edit: Råkade citera en till.
Jag hoppas verkligen vi får en redogörelse om vad som verkligen inträffat framöver...så mycket spekulationer det blivit!
Citera
2018-01-14, 12:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssonjaka
Jag hoppas verkligen vi får en redogörelse om vad som verkligen inträffat framöver...så mycket spekulationer det blivit!
De blir lätt så, och ska så vara, på ett diskussionsforum.
Citera
2018-01-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
De båda rektorerna har sett skärrade ut under framträdanden i media. De har all anledning att vara nervösa ty deras främsta försummelse har varit att inte skicka varsin orosanmälan till soc.

Det är soc som har det yttersta ansvaret för hur barnen i kommunen/kommundelen mår. Deras verktyg heter LVU. Där står att dom ska hålla sej väl förtrogen med uppväxtvillkoren för alla barn i samhället.

Men precis som polisen hjärtskärande vädjar till andra myndigheter "Hjälp oss", "Hjälp oss" så är även socialtjänsten beroende av att andra myndigheter skriker till när det är fara å färde för enskilda barn. De främsta av dessa myndigheter är följdaktligen förskola, skola och fritidsverksamheter.

Att skolorna har mörkat familjens djupa kris (om dom nu har det) för soc är oförlåtligt. Där har "Intermittentexplosivitet" rätt: hade det gällt en ensamstående mamma hade inte skolan tvekat. Här har dom låtit sej förblindas av fina titlar och höga inkomster. Oförlåtligt. Denna tragedi hade troligen kunnat undvikas. Är någon av dessa skolor privatskolor så kommer även ekonomiska motiv in i bilden. Det vore hur ruttet som helst.
Även kommunala skolor har ekonomiskt intresse då de får skolpeng för varje inskriven elev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in