2018-01-14, 11:34
Medlem
Mamman kanske oxå var kontrollerad. Därav började hon med att minska sina arbetstider för att inte väcka för många frågor om varför.
Varför verkar hon inte vara vän med sin egen släkt? Han kanske inte ville.
Hon kanske sagt dagarna innan att jag orkar inte leva så här mer, barnen vill tillbaka till skolan, jag vill skiljas.
Blev kanske för mycket för honom att ev bli lämnad själv
Citera
2018-01-14, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Står kanske inte rent ut, men framkommer mellan raderna även i tidigare längre artikel. Rektorn säger där själv att det finns en risk att man litar för mycket på vad föräldrarna säger. Det skulle hon knappast sagt om det funnits läkarintyg med tydligt fastställd diagnos eller om det varit skolan själv som såg behovet och drev på i frågan.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
Den där rektorn ger jag inte mycket för. Hon verkar börjat jobba deltid som Bjärreds skvallerkärring. Ingen integritet alls. Hade mina barn gått på hennes skola så hade jag bytt skola.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obtshirt
Mamman kanske oxå var kontrollerad. Därav började hon med att minska sina arbetstider för att inte väcka för många frågor om varför.
Varför verkar hon inte vara vän med sin egen släkt? Han kanske inte ville.
Hon kanske sagt dagarna innan att jag orkar inte leva så här mer, barnen vill tillbaka till skolan, jag vill skiljas.
Blev kanske för mycket för honom att ev bli lämnad själv
Tror du kan ha nåt där.
Citera
Medlem
Hur mycket kommer man att få reda på egentligen? Alla inblandade är döda, det finns ingen att åtala. När man väl rätt ut det här och konstaterat att det inte är polisärende längre gissar jag att det arkiveras och sedan kan man spekulera i all oändlighet.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Sedan 1998 så har pappan frekventerat massmedia en del som juridisk expert kan man se om man har tillgång till massmediala sökdatabaser. Men för ett år sedan bröt han mönstret och slutade helt med det.

Tror inte alls han hållit barnen hemma av kontrollbehov och dylikt. Har man barn som är yngre, så kan skolskutsande och hämtning på fritids krävas. För en förälder som är deprimerad kan så simpla saker som att se till att barnen kommer till och från skolan med rätt utrustning och på rätt tid vara betungande. Har man barn som gillar att vara hemma och märker att mamma och pappa acceperar "trötthet" som skäl för att få stanna hemma, så kan de börja köra med det och en förälder som är trött på allt kan nog tycka det är skönt att slippa tänka på logistiken osv. och vara lättövertalad.

Så, jag tror varken på allvarlig sjukdom hos båda barnen eller en dominant psykopatpappa med kontrollbehov. Sånt brukar filmer handla om, inte verkligheten.
Man kan vända på det där: filmer brukar ta sitt avstamp i verkligheten.

I övrigt förstår jag hur du tänker, men att avliva två barn är drastiskt.
Citera
2018-01-14, 11:37
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nej, och att förhållandet mellan föräldrar och skola varit minst sagt komplicerat skulle kunna förklara varför kommundirektionen kallade till pressträff direkt. Det är så sorgligt hur titlar och status i samhället skrämmer folk, en outbildad wt-mamma på 24 år hade aldrig fått sitt förslag om hemundervisning godkänt.

De båda rektorerna har sett skärrade ut under framträdanden i media. De har all anledning att vara nervösa ty deras främsta försummelse har varit att inte skicka varsin orosanmälan till soc.

Det är soc som har det yttersta ansvaret för hur barnen i kommunen/kommundelen mår. Deras verktyg heter LVU. Där står att dom ska hålla sej väl förtrogen med uppväxtvillkoren för alla barn i samhället.

Men precis som polisen hjärtskärande vädjar till andra myndigheter "Hjälp oss", "Hjälp oss" så är även socialtjänsten beroende av att andra myndigheter skriker till när det är fara å färde för enskilda barn. De främsta av dessa myndigheter är följdaktligen förskola, skola och fritidsverksamheter.

Att skolorna har mörkat familjens djupa kris (om dom nu har det) för soc är oförlåtligt. Där har "Intermittentexplosivitet" rätt: hade det gällt en ensamstående mamma hade inte skolan tvekat. Här har dom låtit sej förblindas av fina titlar och höga inkomster. Oförlåtligt. Denna tragedi hade troligen kunnat undvikas. Är någon av dessa skolor privatskolor så kommer även ekonomiska motiv in i bilden. Det vore hur ruttet som helst.
Citera
2018-01-14, 11:37
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederander
har hänt familjemord i detta kvarter tidigare :-( kanske det fått igång tankarna hos denna familj?
står även att bjärredsborna kan hålla tyst utåt i detta fall, kan ju förklara varför det är så tyst på tex facebok från grannarna ang detta.
ingen boende på björkvägen som har facebok har skrivit om detta, inte öppet iaf.
märkligt också att dom flesta som har fb på denna gata inte har några inlägg sedan flera år tillbaka (inte som jag har funnit) https://www.expressen.se/kvallsposten/bjarred-har-drabbats-av-familjemord-forut-/

Det är locket på, i Bjärred
http://callerockback.blogspot.se/2018/01/trippelmord-och-ett-sjalvmord-i-bjarred.html
Citera
2018-01-14, 11:38
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Många har tvivlat på att mamman var sjuk.
Om det ovanstående stämmer och hon jobbade två dagar i veckan så kan förklaringen vara att hon verkligen var/hade varit sjuk och just nu hade en rehabiliteringsperiod.
Hon kanske bara jobbade just där 2dgr/v och resten på annat ställe? Inte ovanligt. Jag själv jobbar så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Du snackar som att inget särskilt har hänt. 3 pers har blivit mördade i sitt hem varav 2 st minderåriga flickor som under längre tid isolerats. Att misstänka sexuella övergrepp i detta läget är knappast långsökt.

Håller med, i ett så här extremt fall kan inget uteslutas! Som jag skrev igår är just diffusa psykosomatiska besvär ofta symtom på att det förekommer sexuella övergrepp eller psykisk/fysisk misshandel i hemmet.

Funderar också på det faktum att båda flickorna, från och med just den åldern de kommit in i puberteten, hållits hemma från skolan och jämnåriga pojkar...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Många har tvivlat på att mamman var sjuk.
Om det ovanstående stämmer och hon jobbade två dagar i veckan så kan förklaringen vara att hon verkligen var/hade varit sjuk och just nu hade en rehabiliteringsperiod.

Det kan däremot ändra min hypotes om att pappan är skyldig. Det kan vara mammans makt över familjen som gett honom psykiska problem. Om hon bara arbetat 2 dagar i veckan har hon haft största kontrollen över hemmet. Enligt uppgiften får man i alla fall en känsla av att hon arbetat så lite även innan hösten. Dessutom inte vara sjuk själv.
Münchhausen by proxy tror jag men en ensam förövare. Företrädesvis är det mamman som är huvudpersonen i diagnosen (statistik USA). Från flera källor i den här tråden sägs att pappan dött på ett annat sätt än övriga familjen. Spekulerar om han kan vara undantaget i statistiken - eller om han tog sitt liv efter han hittat familjen. Att två personer delar huvudrollen som gärningsmän tar jag för osannolikt men vem vet.
Citera
2018-01-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror du kan ha nåt där.
När jag la fram samma scenario igår, skrev du att det var kvalificerat skitsnack... just saying.
Citera
2018-01-14, 11:40
Medlem
Ja herregud, den här historien alltså....

Kan vi komma fram till att mamman inte var döende (iaf inte akut) och att det i så fall inte skulle påverka ett gemensamt beslut om utökat självmord? Verkar ju som hon jobbat ungefär som vanligt, om än några dagar hemifrån...

Barnen - det verkar svaja en hel del vad gäller läkarintyg?
Skolan var tidigt ute och uttalade sig - klart de blev panikslagna när de visste hur det låg till med dokumentation och intyg...

Sen är det trist att vissa i tråden tycker det är skolans fel... Om nu pappan har varit så manipulativ som jag tror. Fler instanser än skolan har nog brustit i så fall.

Får för mig att de "hölls hemma" av nåt annat än rent fysiska orsaker. Tråkigt att jag har den känslan, men magkänslan säger att det var nåt mentalt lurigt med såväl mamman som pappan.

Vila i frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in