2018-01-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vilka förändringar i pipen pratar du om ??
Nämn två är du snäll !
Detta är spekulationer,
Om du inte kan fantisera ihop ett scenario där en människa med hans arbetsområde skulle kunna hitta sig splitt nya dödsfiender, så sluta hacka på de som kan, är du snäll!
OM det nu fanns ngt i hans arbete som föranledde honom att avsluta kontot och blodslinjen.
Skulle någon helt utomstående då känna till det?? du är nog inte så lysande som du tror!

Men du kan få ett exempel på hur en störd människa kanske reagerar vid en stor motgång.

Han gjorde en missbedömning som kostade x Miljarder, doktorstiteln återkallas, Egot kollapsar, Klarar inte att se sin familj ta smällen och kanske har konstiga filosofiska tankar ovanpå
(gamarna ser en sjuk individ på km avstånd)
Resten känner vi till,
Det finns bara spekulationer på dagordningen
Då försvarsmekanismerna triggats på somliga här, undrar jag varför inte mer har framkommit i ärendet
Citera
2018-01-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot
agnesisbored
”A girl has nothing to say” ??
Citera
2018-01-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Skolan och som det verkar mest pappan har tillsammans fått se över och värdera och avgöra barnens medicinska status. De var alltså ofattbart fysiskt sjuka- rektors ord.
Var fanns vården och var är de medicinska besluten som skulle legat till grund för de samtal de haft i sina möten kring barnen? Barn dessutom så stora att de kunnat medverka själva.
Se bara här hur det står:
Dokument från kommunen visar att föräldrarna och personal från skolan hade en tät dialog om flickornas skolgång.
Den 3 maj 2016 hölls ett möte där pappan summerade den äldsta dotterns hälsoläge för rektor, sjuksköterska och kurator.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-drog-sig-undan-sista-tiden-innan-morden/
Då var den dottern 12 eller 13 år, men allt sköttes över hennes huvud. Hennes medicinska status avgjordes av skolpersonal och pappan.

Det är verkligen ofattbart hur skolan helt okritiskt verkar ha sprungit pappans/föräldrarnas ärenden i detta fall. Utan att ha barnens bästa för sina ögon eller att involvera dem i utvecklingsplanen, vilket väl borde vara det normala som jag skrev i tidigare inlägg. Hoppas vi får klarhet i just denna delen, för att förhindra att det någonsin sker igen.
Citera
2018-01-13, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sassenpassen
Ja men självklart! Att ingen tänkt på det innan😂
Också en möjlighet- men ingen vet hur det gått till-eller vem som varit den aktiva i att alla avled.
Visst allt är möjligt!
Citera
2018-01-13, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Palliativ vård innebär inte att man är så sjuk att man inte kan jobba utan endast att man inte längre försöker bota sjukdomen aktivt utan endast lindra eventuella symtom, finns mängder av människor som får palliativ vård i åratal.
Betyder inte palliativ vård, "vård i livets slutskede"? Jag vet en man som hade obotlig pancreascancer. Han fick ett extra år att leva tack vare cellgifter som höll det värsta i schack. Han var hemma och inte på hospice, och dog hemma. Men kan det då kallas palliativ vård? Lite OT.
Citera
2018-01-13, 16:56
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Palliativ vård innebär inte att man är så sjuk att man inte kan jobba utan endast att man inte längre försöker bota sjukdomen aktivt utan endast lindra eventuella symtom, finns mängder av människor som får palliativ vård i åratal.

I detta falla ska det ha handlat om vår i livets slutskede dvs mamman var döende i cancer. Jag är synnerligen tveksam till att hennes arbetsgivare inte skulle varit medveten om att hon behandlats mot cancer och var döende. Men varför är det viktigt att försöka visa att mamman hade cancer?
Citera
2018-01-13, 16:56
Medlem
Citat:
Skolan och som det verkar mest pappan har tillsammans fått se över och värdera och avgöra barnens medicinska status. De var alltså ofattbart fysiskt sjuka- rektors ord.
Var fanns vården och var är de medicinska besluten som skulle legat till grund för de samtal de haft i sina möten kring barnen? Barn dessutom så stora att de kunnat medverka själva.
Se bara här hur det står:
Dokument från kommunen visar att föräldrarna och personal från skolan hade en tät dialog om flickornas skolgång.
Den 3 maj 2016 hölls ett möte där pappan summerade den äldsta dotterns hälsoläge för rektor, sjuksköterska och kurator.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-drog-sig-undan-sista-tiden-innan-morden/
Då var den dottern 12 eller 13 år, men allt sköttes över hennes huvud. Hennes medicinska status avgjordes av skolpersonal och pappan.

Ok, jag känner mig verkligen som om det enda jag gör är att ifrågasätta andra men...

Nu har jag jobbat, bara ett år iofs, i skolvärlden (4-6) och varit med på både utvecklingssamtal och andra möten med föräldrar. På utvecklingssamtal är alltid eleverna med. När det handlar om andra möten (bokstavsdiagnoser, funktionsnedsättningar, utåtagerande barn etc) är barnen kanske med på delar av mötet men det händer långt ifrån alltid. Men det finns alltid en diskussion då barnen inte är närvarande pga att man måste kunna tala öppet.

Jag har aldrig varit med om att någon vårdgivare har varit med på något möte så att skolan går på föräldrarnas ord är inte så konstigt. Däremot känns det konstigt om skolan inte sett några läkarintyg. Men å andra sidan vet jag inte hur det fungerar, för om någon så är det rektorn som får sådan info, inte en lärare.
Citera
2018-01-13, 16:57
Medlem
Citat:
Det är fullständigt orimligt att komma med barn 2/ 2 till skolan och säga att man "misstänker" samma fel på barn nr. 2 som man har på barn nr. 1.

Faktiskt inte. Arbetar du inom vård och skola har du mängder med småspår som du skulle kunna gå vidare med men du har helt enkelt inte tid utan måste släppa det mesta.

Såvida det inte enligt lag ska krävas läkarintyg vid längre frånvaro från skolan, och skolan inte fått det så har skolan absolut inte gjort något fel. Om du anser att de borde krävas läkarintyg, är det förändring av lagen du ska förorda och inget annat. En skola förhåller sig naturligtvis efter de lagar och regler som gäller.
Citera
2018-01-13, 16:58
Medlem
Citat:
Det är fullständigt orimligt att komma med barn 2/ 2 till skolan och säga att man "misstänker" samma fel på barn nr. 2 som man har på barn nr. 1.

Håller med, man skulle blivit utredd direkt och ifrågasatt av alla myndigheter det är jag säker på.
Citera
2018-01-13, 17:00
Medlem
Det finns enormt mycket frågor. Kanske fanns läkarintyg att barnen inte klarade den vanliga skolgången pga sjukdom. Kanske är det så att det fanns några väldigt nära vänner som kände till hur familjen mådde men fått munkavle av familjen och respekterat det. Det finns kanske kontakter där familjen de facto sökt hjälp, det vet vi inte. Det finns kanske besked som gjort att de inte orkade.

Polisen har sagt att de har lagt locket på. Att de kommer vara ytterst restriktiva med vad de släpper tills hela undersökningen är klar. Det finns kanske hur mycket som helst som familjen gjort, men som vi inte vet, och att de helt enkelt fått veta att barnen aldrig kommer bli friska, att mamman inte heller kommer bli frisk. VI VET INTE. Det i samband med faderns numera psykiska hälsa...
Polisen kanske vet nu - men tänker inte släppa minsta lilla info förrän de har hela scenariot klart för sig. Och kanske inte ens då.

Jäkligt svårt och jäkligt frustrerande.
Citera
2018-01-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Betyder inte palliativ vård, "vård i livets slutskede"? Jag vet en man som hade obotlig pancreascancer. Han fick ett extra år att leva tack vare cellgifter som höll det värsta i schack. Han var hemma och inte på hospice, och dog hemma. Men kan det då kallas palliativ vård? Lite OT.
Livets slutskede kan pågå i åratal, den palliativa vården är till för att kunna leva så friskt som möjligt den återstående tiden.
Citera
2018-01-13, 17:02
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
”A girl has nothing to say” ??

Ja. Hajjade till på det jag med. Även hennes profilnamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in