2018-01-12, 17:16
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faxer
Från http://www.atsociety.org.uk/data/files/William/A-T_Clinical_Guidance_Document_Final.pdf

Det handlar om en annansjukdom som är närbesläktad: "Det finns flera andra sjukdomar med mutationer i gener för proteiner som ska skydda eller reparera DNA. Exempel på sådana är ataxia telangiectasia-liknande sjukdom (mutation i MRE11), Nijmegen breakage syndrome (mutation i NBS1) och ataxia okulomotorapraxi (mutation i AOA1 eller AOA2), samt vissa former av svår kombinerad immunbrist (se särskilt informationsmaterial i Socialstyrelsens databas om ovanliga diagnoser)".
Citera
2018-01-12, 17:16
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Citat:
I dokumentet står att föräldrarna misstänker att flickan lider av samma sjukdom som sin storasyster.
Källa:https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-drog-sig-undan-sista-tiden-innan-morden/

Lite störande information för skolan. Man kan inte ge hemundervisning på så lösa grunder.

Jag vill inte spekulera för mycket. Finns det inte något som kanske tyder på att barnen inte var speciellt sjuka? Det kan ju lika gärna vara så att pappan haft sjukligt kontrollbehov som efter ett tag gått över styr. Flickorna verkar inte haft några vänner även om de inte varit rullstolsbundna eller varit mentalt handikappade. Vilket känns som om någon/några hindrade dem från detta.

Kanske dags att släppa allehanda ovanliga sjukdomar? då ingen av barnen tycks varit så allvarligt sjuk att det kan motivera självmord med undantag av spielmeyer-vogt
Citera
2018-01-12, 17:17
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag tror det är fullt möjligt att han efter chocken av att hitta sin familj död tog sitt eget liv. Han kanske har levt med en sådan oro att hon inte var riktigt frist och ev anade att hon kunde vara kapabel till något. Därför var han oftast hemma. Denna gången var han tvungen att gå ut en stund och då passar hon på. Han kommer hem och finner de tre döda. Han drabbas maturligt av chock men inte oanik då han känt av denna oro och nu klandrar sig själv varför han lämnade barnen ensamma med henne osv. Många tankar, desperation, hat mot sig själv för att inte ha skyddat barnen trots att han känt oro. Vill ta sitt eget liv.
Vore oerhört traumatiskt naturligtvis men en grundtanke i det läget vore också att ta hand om familjen även efter döden, att ge dem en begravning exempelvis.

Att bara låta kropparna ligga för vem som helst att hitta, möjligen i ett stadie av förruttnelse, vore något man instinktivt skulle önska undvika till varje pris.
Citera
2018-01-12, 17:17
Medlem
Det här är släkt i sorg och en familj som haft sorg länge på ett eller annat sätt. Topp om vi alla kan vara lite omtänksamma mot släktingar och vänner genom att inte spela stort på otrevliga anklagelser såsom incest eller liknande. Skall givetvis få nämnas men jag tycker det är bra om det inte blir en sak som de efterlevande behöver ha sorg för i framtiden.

Jag undrar dock en sak. Det finns nästan inte ett enda fall här på Flash där inte en någorlunda nära anhörig har skrivit till slut. Dom verkar följa men inte kommentera och till slut så kommer kommentaren för att få stopp på spekulationerna. Varför har inte detta hänt ännu? Det undrar jag!
Citera
2018-01-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag tror det är fullt möjligt att han efter chocken av att hitta sin familj död tog sitt eget liv. Han kanske har levt med en sådan oro att hon inte var riktigt frist och ev anade att hon kunde vara kapabel till något. Därför var han oftast hemma. Denna gången var han tvungen att gå ut en stund och då passar hon på. Han kommer hem och finner de tre döda. Han drabbas maturligt av chock men inte oanik då han känt av denna oro och nu klandrar sig själv varför han lämnade barnen ensamma med henne osv. Många tankar, desperation, hat mot sig själv för att inte ha skyddat barnen trots att han känt oro. Vill ta sitt eget liv.

Eller kanske ännu troligare. Pappan kommer hem. Mamman har dödat barnen. Pappan dödar mamman i raseri och DÅ är det inte så jävla kul att ringa 112, så han hänger sig.
Citera
2018-01-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vad är det som tyder på att skolan brustit i sin anmälningsplikt? Du vet inte vilka underlag familjen presenterat

Det som framkommit är att det fanns en sjukdomsbild på barnen, kanske även modern. IINGEN VET att modern hade en psykisk störning. Naturligtvis tar det psykiskt på närstående.

Skolan har gått ut och sagt att de ska "rannsaka" sig själv. Med det ordvalet så lyser det igenom att de själva inte är helt nöjda med sin insats.
Citera
2018-01-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ok, tack. Var han tränare i Göteborg också? Idrottsledare under åren? Andra ideella aktiviteter?

Det har pratats om borrelia i tråden, att äldsta dottern skulle ha haft det. Knappast ofattbar diagnos. Kan inte rektorn spotta fram vad hon avser med "ofattbar"?

Citat:
Att flickorna hade medicinska åkommor var inget som omgivningen märkte av.

– I somras tjoade de och hoppade i poolen. Jag såg pappan och den yngsta dottern i affären i mellandagarna. Då verkade allt som vanligt, säger grannen.
Expressen

"Ofattbart sjuka" var de i alla fall inte den sista tiden i sina liv, under den tid som familjen också isolerade sig alltmer.
Citera
2018-01-12, 17:22
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Jag har inte sagt något om förfalskade protokoll jag säger vad media redovisat i protokoll från 2016 och där står det att vara i skolan efter mående vilket kan vara allt från att vara i skolan någon lektion i veckan till någon halvdag i bland. Kan ju faktiskt vara så 2016 att det fortfarande utreddes inom vården vilken sjukdom det var och alla trodde att det var något som skulle läka ut

Sorry det var inte du som skrev om förfalskade protokoll. Jag ber om ursäkt för min klantighet. Det var en annan skribent som hävdade att protokollen skrevs för att muntra upp dottern.
Citera
2018-01-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det handlar om en annansjukdom som är närbesläktad: "Det finns flera andra sjukdomar med mutationer i gener för proteiner som ska skydda eller reparera DNA. Exempel på sådana är ataxia telangiectasia-liknande sjukdom (mutation i MRE11), Nijmegen breakage syndrome (mutation i NBS1) och ataxia okulomotorapraxi (mutation i AOA1 eller AOA2), samt vissa former av svår kombinerad immunbrist (se särskilt informationsmaterial i Socialstyrelsens databas om ovanliga diagnoser)".
My mistake. Av det jag läst så får jag ändå bilden att sjukdomsförloppet för AT/LB kan variera mycket mellan olika patienter, och att vissa symtom uteblir eller kommer in senare för vissa av de drabbade.
Citera
2018-01-12, 17:25
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faxer
Det är en ärftlig sjukdom vilket förklarar hur båda barnen kan ha haft den, trots att den är ovanlig. Mamman har den godartade varianten och åker på cancern som sagt. Stämmer att tillståndet förvärras i tidiga tonår vilket alltså kan ha varit på gång hos dessa barn.
I princip alla ska vara rullsolsbundna i tidiga tonår, men den äldre flickan ska ha "hoppat och tjoat" i poolen i somras vid 14 års ålder och det finns inga uppgifter om att hon skulle vara rullstolsbunden. I skolrapporten som Expressen skrivit om så nämns "kronisk trötthet", varför skulle de inte nämna ataxia-telangiectasia / Louis–Bar om det var det som det handlade om - en sjukdom som kan påvisas genom blodprov.

Dessutom upptäcks detta generellt tidigt och det verkar nästan osannolikt att skaffa ett barn till om det första fått sjukdomen, föräldrarna vet då att de båda bär på denna sällsynta gen.

Sedan så står det i skolrapporter att ett mål var att öka undervisningen i skolan, det borde man inte skrivit om det handlade om en sjukdom som tvärtom bara blir värre ju mer tiden går.
Citera
2018-01-12, 17:26
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Skolan har gått ut och sagt att de ska "rannsaka" sig själv. Med det ordvalet så lyser det igenom att de själva inte är helt nöjda med sin insats.
Har skrivit det tidigare men hela elevvardsteamet mar jäkligt daligt för närvarande. Helt klart. Liksom de lârare som varit hemma och undervisat barnen och som inte märkt att ngt varit "fel". Hemska tanke dom kanske har märkt det och pratat med sin chef om detta mellan fyra väggar.
Citera
2018-01-12, 17:27
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Så båda döttrarna hade denna sjukdom. Mamman sjuk i cancer.

Frågan är varför pappan ville dö för det. Han är ju dessutom hyffsat ung och hade kunnat skapa sig ett nytt liv.

Det är nog många som älskar sin partner och sina barn som inte skulle vilja leva vidare. Om det dessutom är hans som "hjälpt" dem att slippa sitt lidande, så är det ännu mera förståeligt att han inte ville leva vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in