Citat:
Ursprungligen postat av
Artyg
De kanske gjorde det men tystades ner av rektorn? Eller så vågade de inte säga något alls.
Om familjen hade förmåga att övertala en rektor att få hemundervisning är det kanske inte jättesvårt att "lura bort" en eller två lärare?
Det är inte alls svårt att låta sina ungar ligga hemma hela dagarna utan någon uppföljning, konsekvens eller indragna bidrag som följd och i de flesta fall är det på barnens initiativ inte föräldrarnas (skolkande/vägrande ungar då...).
Sen när något händer så kommer snacket om hemundervisning och att allt "gick ju så bra" som ursäkt/undanflykt från ansvaret med anmälningsplikt som lärare eller rektor.
Jag vet minst tre fall här i trakten med tonåringar som inte gått i skolan på flera år utan (i dessa tre fall jag känner till väl); legat hemma i sängen, varit ute och ränt (med äldre "thugs") eller suttit framför datorn och spelat spel och inget har hänt från varken skola, kommun eller social fastän alla dessa tre borde blivit inkopplade för flera år sen.
Så det jag menar är att det som någorlunda intelligent förälder inga problem övht att "gömma" sina barn hemma från världen/verkligheten om man har sådana intentioner.
Skolplikts-lagen är ett skämt, ingen vill lägga sig i/ta tag i saker & ting fastän det är helt uppenbart att det är någon form av problem i barnens familjer, oavsett om det varit ungen eller föräldrarna som haft dessa problem.