Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
OCD. Jag är inte läkaraspirant, men tror jag nämnt det här innan, som något man kan hemskolas på grund av. Inte det minsta otroligt, framförallt inte med tanke på minst en knepig förälder - OCD är ärftligt (såväl genetiskt som socialt) och samvarierar ofta med autismliknande beteendeavvikelser.
Vilket påminner mig om att jag borde betala mina räkningar... 😅
Jag skulle kunna tänka mig att OCD kan vara kämpigt för högpresterande föräldrar. (Om inte allt nu är förevändningar för att föräldrarna ska slippa gå till jobbet.) Man kan ju hypotetiskt tänka sig att anlagen finns och att båda föräldrarna också har något på autismspektrat, som ev. gynnat dem i karriärhänseende (till en viss punkt i alla fall).
Ja, det kanske inte lönar sig att färdas så mycket längre längs den ån.
Men stämmer "hälften" av vad en sansad bedömning av familjens situation antyder så har de haft det tufft och tufft länge. Nu gäller det väldigt många familjer, men jag tror att det till slut inte behövs "så mycket" för att allt ska gå överstyr. Om mamman dör i cancer och pappan har väldigt lite att falla tillbaka på familjelivssocialt själv, och är mentalt överkokt, och flickornas framtidsutsikter ej oproblematiska, så kan proppen mycket väl ha gått. Finns inget som säger att en kille som suttit med näsan i moms i tjugo år ska kunna hålla skutan flytande på egen hand. Men han borde väl ha försökt, tycker man. Om han fick chansen att välja.