2018-01-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzulie
Här står det att de planerade för återgång till skolan på sikt.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-drog-sig-undan-sista-tiden-innan-morden/
Från Expressen, Den 3 maj 2016 hölls ett möte där pappan summerade den äldsta dotterns hälsoläge för rektor, sjuksköterska och kurator. Beslutet blev ”hemundervisning med mål successiv ökning av närvaro i skolan efter mående”.

Edit:var kommer smiyn ifrån? Ska givetvis inte vara där!

Citat:
Ursprungligen postat av Camilla8009
Läst tråden och såg att nån hittat ena dotterns svar/anteckningar från nätet med " agnesisbored" och " a girl has nothing to say"
Hittade en vid det namnet på insta

https://www.instagram.com/agnesisbored/
Men det är ju därifrån det kommer. Från hennes Instagram såklart!
Citera
Medlem
brunett73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det låter ju inte klokt! Det är skolplikt i Sverige. Men man ifrågasätter inte om föräldrarna kräver hemundervisning. Som dessutom kostar mer än att hålla barnet i skolan. Hur fan kan det gå till så? Det innebär att familjen i Bjärred har, om det nu skett, kunnat fullständigt ljuga och dupera rektor och kommunen hur mycket som helst. Och är barnen inte i skolan så släpper man ju på den sociala bit som är så viktig för barn. Visserligen en lärare som kom hem och undervisade, men det är ju bara ett par timmar isolerad undervisning. Man ser inte det sociala samspelet under dagarna mellan flickorna, skolbarnen, skolpersonal etc. Flickorna kan då inte heller ha kontakt med ev kurator eller skolsköterska utanför hemmet om de hade behövt prata utan föräldrarnas vetskap.

Det verkar som de två barnen hade en fruktansvärd sjukdom. Jag har googlade runt och försökte förstå denna sjukdom och vi vet ju inte riktigt än men vi har nog i tråden den teorin att barnen led av ME och om du själv tänker efter så förstår du nog varför barnen har fått skola hemma. Vet inte vad du tycker är livskvalitet men det finns många frågor som kommer före skolplikten. Om det är så att barnen hade ME så har man från myndigheters håll försökt att göra livet någorlunda drägligt för familjen genom bl.a. låta skolan komma hem till dem. Människor som tycker som du att allt är svart eller vitt och att det spelar ingen roll i detta fall - barnen ska köras med sjukhussäng till skolan precis som man gjorde med Egyptens president Mubarak han rullades in i rättssalen på en sjukhussäng men det är väl knappast sånt vi sysslar med i Sverige? Sjukdomen ME kan man inte önska någon men du kanske skulle behöva känna på lite smärtor och ångest? Snälla haka inte upp dig på hemskolningen det får dig att verka imbecill och korkad. Men jag måste få säga att om barnen inte kommit till skolan pga tex religiösa skäl tex scietologerna att det på något sätt berodde på det då hamnar hemskolningen i en annan kategori för mig som jag mycket väl kan motivera. Var barnen så fysiskt sjuka som vi tror så finns inte så mycket att göra. Det sociala som du skriver som ett argument för att de med tvång måste till skolan hade gått dem förbi i alla fall pga sjukdom. Kuratorkontakt har de nog fått stoppat i halsen 100 gånger så det behöver du inte oroa dig över.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
OCD. Jag är inte läkaraspirant, men tror jag nämnt det här innan, som något man kan hemskolas på grund av. Inte det minsta otroligt, framförallt inte med tanke på minst en knepig förälder - OCD är ärftligt (såväl genetiskt som socialt) och samvarierar ofta med autismliknande beteendeavvikelser.

Vilket påminner mig om att jag borde betala mina räkningar... 😅

Jag skulle kunna tänka mig att OCD kan vara kämpigt för högpresterande föräldrar. (Om inte allt nu är förevändningar för att föräldrarna ska slippa gå till jobbet.) Man kan ju hypotetiskt tänka sig att anlagen finns och att båda föräldrarna också har något på autismspektrat, som ev. gynnat dem i karriärhänseende (till en viss punkt i alla fall).

Ja, det kanske inte lönar sig att färdas så mycket längre längs den ån.

Men stämmer "hälften" av vad en sansad bedömning av familjens situation antyder så har de haft det tufft och tufft länge. Nu gäller det väldigt många familjer, men jag tror att det till slut inte behövs "så mycket" för att allt ska gå överstyr. Om mamman dör i cancer och pappan har väldigt lite att falla tillbaka på familjelivssocialt själv, och är mentalt överkokt, och flickornas framtidsutsikter ej oproblematiska, så kan proppen mycket väl ha gått. Finns inget som säger att en kille som suttit med näsan i moms i tjugo år ska kunna hålla skutan flytande på egen hand. Men han borde väl ha försökt, tycker man. Om han fick chansen att välja.
Citera
2018-01-12, 14:22
Medlem
Citat:
Men det är ju därifrån det kommer. Från hennes Instagram såklart!

Ja det kan det ju vara...stod inte så, men det e ju klart det kan.
Sorgligt namn...stackars tös.
Citera
2018-01-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Tänkte dela med mig av en tanke jag hade!

Pappans Linkedin och FB är borttagen.. (i den mån att ingen privat info går att extrahera).
Mammans Likedin och FB är kvar! (Varför är mammans privatinfo kvar men inte pappans?)

Oftast tar man bort offrens FB sid men om det finns en mördare så finns ofta denna kvar. Nu säger jag INTE att modern är förövaren vilket dock var min tes tidigt i detta (inlägg)
Citera
2018-01-12, 14:24
Medlem

Enligt mig så är allt det här du skriver precis lika mycket rimligt som om det vore mamman som vore skyldig och det utifrån det som kommit fram.
Orkar inte redogöra för allt det nu, men det senaste, obekräftade, är det om en pappa som i telefon med försäkringsman ska ha varit "fnittrig".

Kan i alla fall länka till "moms- berättelsen" du nämner:
http://henkow.se/onewebmedia/A,%20M%20och%20momsen,%202017.pdf
Citera
2018-01-12, 14:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vilket påminner mig om att jag borde betala mina räkningar... 😅

Jag skulle kunna tänka mig att OCD kan vara kämpigt för högpresterande föräldrar. (Om inte allt nu är förevändningar för att föräldrarna ska slippa gå till jobbet.) Man kan ju hypotetiskt tänka sig att anlagen finns och att båda föräldrarna också har något på autismspektrat, som ev. gynnat dem i karriärhänseende (till en viss punkt i alla fall).

Ja, det kanske inte lönar sig att färdas så mycket längre längs den ån.

Men stämmer "hälften" av vad en sansad bedömning av familjens situation antyder så har de haft det tufft och tufft länge. Nu gäller det väldigt många familjer, men jag tror att det till slut inte behövs "så mycket" för att allt ska gå överstyr. Om mamman dör i cancer och pappan har väldigt lite att falla tillbaka på familjelivssocialt själv, och är mentalt överkokt, och flickornas framtidsutsikter ej oproblematiska, så kan proppen mycket väl ha gått. Finns inget som säger att en kille som suttit med näsan i moms i tjugo år ska kunna hålla skutan flytande på egen hand. Men han borde väl ha försökt, tycker man. Om han fick chansen att välja.
Haha, "suttit med näsan i moms" Jag fattar vad du menar.

Ja, de har helt klart haft det tufft, men någon/några av dem har i alla stycken upplevt det som tuffare än vad en objektiv utomstående hade gjort - jag menar, alla är nu döda. Det är ju också ganska "tuft" så att säga...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Jag har inte lusläst tråden. Man måste ju bidra till uppehället också. Men det finns andra skäl att hålla ungarna hemma från skolan än underfundiga sjukdomsdiagnoser. Det finns några envisa
trådsanningar här som diskuteras som sanningar av en del. Mammans cancer är en sån.

Är jag den förste som ställer frågan: var detta en incestfamilj med mannen som förövare?
Det har kommit upp nån enstaka gång. Och det är väl en lika god spekulation som alla andra gissningar. Tycker hela ärendet luktar skunk. Att mycket skit händer bakom stängda dörrar vet man ju. Så varför inte. Polisen har beslagtagit både datorer och dokument i huset, så NÅGOT lär ju hittas. Och om grövre övergrepp skett så lär obduktionen visa detta. Vi får vänta och se.
Citera
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Fortsätter sammanställningen om vad vi vet, tror oss veta och spekulerar i. PM eller inlägg så fyller jag på med sådant ni vill ha in.

Vad vet vi?

- Modern hade inga vänner med namnet Brenton (egna) på Facebook
- Moderns LinkedIn konto

Komplettera gärna med mer info via inlägg eller PM. Jag sammanställer.

Jo, brodern finns ju med bland kontakterna.
Citera
2018-01-12, 14:27
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Här står det att de planerade för återgång till skolan på sikt.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-drog-sig-undan-sista-tiden-innan-morden/
Från Expressen, Den 3 maj 2016 hölls ett möte där pappan summerade den äldsta dotterns hälsoläge för rektor, sjuksköterska och kurator. Beslutet blev ”hemundervisning med mål successiv ökning av närvaro i skolan efter mående”.
Åter igen ser vi att det är någon av föräldrarna som "upplyser" skolan om flickornas hälsotillstånd.
Citera
2018-01-12, 14:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewiesson
Jag hittar ingen anledning, verkar som att pappan begått morden på fru och barn och sen tagit livet av sig. Men jag hittar inget motiv.
Jag reagerade konspiratoriskt på datumen, men kan verkligen vara en slump.

Slumpen är i alla fall lite villkorad eftersom det rör sig om tiden för slutet på julledigheten.
Citera
2018-01-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Någon skrev tidigare om annonser på Blocket. Mamman sålde några mattor, en bänkskiva, några hurtsar och en fåtölj.
Så brukar många göra innan de tar sitt liv, de ger bort eller de säljer saker.
17 juli låg de annonserna inne.
Det är något konstigt ned mamman. Jag tror personligen att det är där problemet låg i botten. Kanske var hon självmordsbenägen och familjens liv kretsade kring detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in